Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Alla vet väl vad en arbetsledare är?

Juridisk krönikaAlla vet väl vad som menas med en arbetsledare, eller? Christian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, reflekterar över vad upphandlande myndigheter och leverantörer bör tänka på för att undvika begreppsförvirring vid en upphandling.

| 2020-09-21
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

”Arbetsledare”, ”platschef”, ”senior”, ”junior”, ”projektledare”, ”uppdragsansvarig”, ”teamledare” och ”manager” är bara några exempel på de yrkesroller som förekommer när man till exempel upphandlar tjänster eller konsulter. Dessa begrepp är enkla att relatera till då de förekommer vid många olika typer av upphandlingar.

Det som är intressant med dessa begrepp är att deras innebörd vid en första anblick kan kännas som uppenbara, men detta kan snabbt kullkastas när man frågar olika personer i olika positioner och med olika erfarenheter vad som menas med begreppen.

Om för upphandlingen relevanta yrkesroller inte är tydligt definierade i upphandlingsdokumenten så kan man utgå ifrån att det åtminstone finns lika många tolkningar av begrepp som det finns anbudsgivare i den aktuella upphandlingen.

För att undvika att det uppstår begreppsförvirring i en upphandling bör den upphandlande myndigheten så långt det är möjligt försöka förklara och förtydliga de olika begreppens innebörd.

Frågorna kring innebörden av begreppen uppkommer under flera olika faser i upphandlingen. Först uppkommer frågor när den upphandlande myndigheten ska utforma upphandlingsdokumenten. Det som är helt självklart för den som beställer en upphandling är kanske inte lika självklart för den som sitter på en central upphandlingsenhet hos den upphandlande myndigheten eller är en extern upphandlingskonsult.

När upphandlingen väl har kommit ut på annons så uppkommer nästa situation för tolkning av de olika begreppen, nämligen när anbudsgivarna läser upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarna funderar då på om de kan anses uppfylla de olika kraven som ställs på de olika begreppen.

När anbuden är inlämnade så måste den upphandlande myndigheten på nytt reflektera och fundera över begreppen när de ska kvalificera anbuden och utvärdera dem.

När tilldelningsbeslutet har meddelats så uppkommer nästa situation där en bedömning av begreppen görs, när anbudsgivarna nagelfar och granskar konkurrenternas anbud för att kontrollera så att det, eller de, vinnande anbuden uppfyller samtliga krav i upphandlingen.

Om någon anbudsgivare anser att begreppen inte har tillämpats på ett korrekt sätt och ansöker om överprövning så uppkommer nästa situation där begreppen på nytt ska tolkas och granskas av domstolen.

För att försöka undvika att det uppkommer begreppsförvirring bör den upphandlande myndigheten vara tydlig med vad som avses med de olika begreppen.

Nu går det givetvis inte att till fullo definiera samtliga de begrepp som förekommer i en upphandling, det hade medfört att upphandlingsdokumenten blev onödigt omfattande.

Men man bör i vart fall fokusera på att identifiera de begrepp som är avgörande för kvalificeringen och utvärderingen i upphandlingen. När dessa har identifierats bör man som upphandlande myndighet fundera över vilken innebörd begreppen har, dels generellt och dels i den aktuella upphandlingen.

Det kan ju mycket väl förekomma situationer då man vill använda sig av ett begrepp som ”normalt sett” eller enligt en viss definition skulle ges en annan innebörd än den som den upphandlande myndigheten anser ska gälla i just en specifik upphandling.

När den upphandlande myndigheten är klar över vilken innebörd begreppet ska ha bör man så långt det är möjligt försöka hänvisa till olika standarder eller skrivningar där begreppen finns definierade. Eller om man för en specifik upphandling vill frångå en officiell definition så bör den upphandlande myndigheten vara tydlig med att redovisa den innebörd som ska gälla för den aktuella upphandlingen.

Som anbudsgivare bör man också fundera över och identifiera de relevanta begreppen i upphandlingen när man går igenom upphandlingsdokumenten inför att man ska lämna ett anbud.

Används begrepp som normalt sett inte förekommer vid den aktuella typen av upphandlingar, saknas det definitioner eller känns de angivna definitionerna främmande?

Om så är fallet bör man som anbudsgivare ställa frågor kring begreppen till den upphandlande myndigheten. På så vis kan man undvika att få en obehaglig överraskning i form av ett förkastat anbud med motiveringen att man inte har uppfyllt samtliga krav i upphandlingen.

Om angivandet och definitionerna av de olika begreppen hanteras på korrekt sätt så kan mycket problematik förebyggas så att det inte blir ett problem, vare sig för den upphandlande myndigheten eller för anbudsgivarna. Det gäller dock att alla aktörer tar sitt ansvar för att undvika att begreppsförvirring uppstår.

Juristpanelen

 

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: AnbudDokumentationEntreprenadFörfrågningsunderlagJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025