Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Alla vet väl vad en arbetsledare är?

Juridisk krönikaAlla vet väl vad som menas med en arbetsledare, eller? Christian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, reflekterar över vad upphandlande myndigheter och leverantörer bör tänka på för att undvika begreppsförvirring vid en upphandling.

| 2020-09-21
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

”Arbetsledare”, ”platschef”, ”senior”, ”junior”, ”projektledare”, ”uppdragsansvarig”, ”teamledare” och ”manager” är bara några exempel på de yrkesroller som förekommer när man till exempel upphandlar tjänster eller konsulter. Dessa begrepp är enkla att relatera till då de förekommer vid många olika typer av upphandlingar.

Det som är intressant med dessa begrepp är att deras innebörd vid en första anblick kan kännas som uppenbara, men detta kan snabbt kullkastas när man frågar olika personer i olika positioner och med olika erfarenheter vad som menas med begreppen.

Om för upphandlingen relevanta yrkesroller inte är tydligt definierade i upphandlingsdokumenten så kan man utgå ifrån att det åtminstone finns lika många tolkningar av begrepp som det finns anbudsgivare i den aktuella upphandlingen.

För att undvika att det uppstår begreppsförvirring i en upphandling bör den upphandlande myndigheten så långt det är möjligt försöka förklara och förtydliga de olika begreppens innebörd.

Frågorna kring innebörden av begreppen uppkommer under flera olika faser i upphandlingen. Först uppkommer frågor när den upphandlande myndigheten ska utforma upphandlingsdokumenten. Det som är helt självklart för den som beställer en upphandling är kanske inte lika självklart för den som sitter på en central upphandlingsenhet hos den upphandlande myndigheten eller är en extern upphandlingskonsult.

När upphandlingen väl har kommit ut på annons så uppkommer nästa situation för tolkning av de olika begreppen, nämligen när anbudsgivarna läser upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarna funderar då på om de kan anses uppfylla de olika kraven som ställs på de olika begreppen.

När anbuden är inlämnade så måste den upphandlande myndigheten på nytt reflektera och fundera över begreppen när de ska kvalificera anbuden och utvärdera dem.

När tilldelningsbeslutet har meddelats så uppkommer nästa situation där en bedömning av begreppen görs, när anbudsgivarna nagelfar och granskar konkurrenternas anbud för att kontrollera så att det, eller de, vinnande anbuden uppfyller samtliga krav i upphandlingen.

Om någon anbudsgivare anser att begreppen inte har tillämpats på ett korrekt sätt och ansöker om överprövning så uppkommer nästa situation där begreppen på nytt ska tolkas och granskas av domstolen.

För att försöka undvika att det uppkommer begreppsförvirring bör den upphandlande myndigheten vara tydlig med vad som avses med de olika begreppen.

Nu går det givetvis inte att till fullo definiera samtliga de begrepp som förekommer i en upphandling, det hade medfört att upphandlingsdokumenten blev onödigt omfattande.

Men man bör i vart fall fokusera på att identifiera de begrepp som är avgörande för kvalificeringen och utvärderingen i upphandlingen. När dessa har identifierats bör man som upphandlande myndighet fundera över vilken innebörd begreppen har, dels generellt och dels i den aktuella upphandlingen.

Det kan ju mycket väl förekomma situationer då man vill använda sig av ett begrepp som ”normalt sett” eller enligt en viss definition skulle ges en annan innebörd än den som den upphandlande myndigheten anser ska gälla i just en specifik upphandling.

När den upphandlande myndigheten är klar över vilken innebörd begreppet ska ha bör man så långt det är möjligt försöka hänvisa till olika standarder eller skrivningar där begreppen finns definierade. Eller om man för en specifik upphandling vill frångå en officiell definition så bör den upphandlande myndigheten vara tydlig med att redovisa den innebörd som ska gälla för den aktuella upphandlingen.

Som anbudsgivare bör man också fundera över och identifiera de relevanta begreppen i upphandlingen när man går igenom upphandlingsdokumenten inför att man ska lämna ett anbud.

Används begrepp som normalt sett inte förekommer vid den aktuella typen av upphandlingar, saknas det definitioner eller känns de angivna definitionerna främmande?

Om så är fallet bör man som anbudsgivare ställa frågor kring begreppen till den upphandlande myndigheten. På så vis kan man undvika att få en obehaglig överraskning i form av ett förkastat anbud med motiveringen att man inte har uppfyllt samtliga krav i upphandlingen.

Om angivandet och definitionerna av de olika begreppen hanteras på korrekt sätt så kan mycket problematik förebyggas så att det inte blir ett problem, vare sig för den upphandlande myndigheten eller för anbudsgivarna. Det gäller dock att alla aktörer tar sitt ansvar för att undvika att begreppsförvirring uppstår.

Juristpanelen

 

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: AnbudDokumentationEntreprenadFörfrågningsunderlagJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud