Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Antalet upphandlingar minskar igen

Under fjolåret publicerades upphandlingar till ett värde av omkring 625 miljarder kronor. Antalsmässigt handlar det om en minskning enligt statistik från Visma.

| 2016-07-20

I fjol annonserades sammanlagt 18 486 offentliga upphandlingar enligt Vismas Upphandlingsbarometer 2015. Efter en stor minskning, med ett tapp på sju procent, under 2014 har antalet upphandlingar nu stabiliserats.

– Den tydliga nedgång som vi såg i 2014 års totala siffror, var en effekt av den höjda direktupphandlingsgränsen, menar Peter Gerhardsson, vd på Visma Commerce.

Fast även 2015 minskade antalet upphandlingar.

– Årets blygsamma minskning, med en kvarts procent, indikerar en stabilisering och anpassning efter den nya nivån, fortsätter han.

Bedömningen är att Gotland, Kronoberg och Uppsala län har landets bästa upphandlingsklimat. Rankingen bygger på antal upphandlingar per 100 000 invånare, genomsnittligt antal anbud per upphandling samt andelen överprövade upphandlingar.

Bäst klimat råder i de län där det publiceras många upphandlingar per invånare, där det är många anbudsgivare per upphandling och få överprövade upphandlingar.

Förra årets topplacerade Kalmar län har tappat i placering och återfinns först på delad 19:e plats. I botten finns även Skåne och Södermanland.

Dessvärre syns en negativ trend vad gäller deltagande i upphandlingar. I fjol lockade varje upphandling i genomsnitt 4,3 anbudsgivare, jämfört med 4,4 under 2014. Flitigast är företagarna i Stockholm, där deltog i snitt 5,0 anbudsgivare per upphandling.

Läs mer: AnbudKonkurrensStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Antalet upphandlingar minskar igen”

  1. Fredrik Tamm skriver:
    2016-07-21 kl. 09:25

    En intressant utveckling som sannolikt inte har så mycket med det ökade antalet direktupphandlingar att göra. Den höjda gränsen som kom i juli 2014 hann sannolikt inte få något större genomslag samma år och ser man till den stora effekten av denna höjda gräns är det snarare så att det är fler direktupphandlingar som inte längre skulle anses vara otillåtna. (pga av dess värde.)

    Snarare är det kanske så att vi ser en utveckling där upphandlande myndigheter i allt större utsträckning gör samlade upphandlingar samt att det görs fler och fler upphandlingar av olika former av ”mäklare”. För övrigt något som är under utredning av KKV och UHM huruvida denna form av 3-parts funktion är förenlig med LOU.

    Är det så är det en utveckling som definitivt inte främjar mindre företags möjligheter att vinna kontrakt via upphandling även om nästan 90% av antalet leverantörer till offentlig sektor är SME-företag. Dvs ca 195 000 st. Hur många av dessa som deltar i upphandlingar och lägger anbud är fortfarande en siffra som UHM har kvar att ta fram.

    En annan teori kring antalet minskade upphandlingar enligt statistiken är så klart att underlagen kanske inte är fullständiga. Sverige har ju fått kraftig kritik avseende bristande statistik och därför är det viktigt att när dessa underlag görs gällande att det finns en tydlighet i hur underlagen är framtagna.

    Som läsare saknar jag viss källhänvisning i underlagen för att kunna köpa slutsatserna rakt av. Detsamma gäller när det framlagda värdet presenteras. Vad bygger siffran 650 mdr kr på? Är det uppskattade annonsvärden eller är det faktiskt utfall och gäller det alla upphandlande myndigheter, inklusive offentligt ägda bolag, eller avser värdet ”bara” myndigheter, landsting och kommuner?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025