Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill veta vad regeringen gör

Tre av tio svenska företag anser sig ha förlorat en upphandling på grund av korruption. Riksdagsmannen Lars Hjälmered frågar nu civilminister Lena Micko vad regeringen gör åt saken.

| 2020-01-22

Svensk korruption ger sig till känna i form av svågerpolitik och nepotism. Som Inköpsrådet tidigare berättat konstaterar en EU-utredning att Sverige har mer av denna vara än andra länder i unionen.

Även om det statistiska underlaget är rätt magert framgår att tre av tio företag upplever att de förlorat en offentlig upphandling på grund av korruption.

Med anledning av dessa dystra uppgifter ställer Moderaternas näringspolitiske talesman Lars Hjälmered en skriftlig fråga till civilminister Lena Micko:

– Vilka åtgärder har och avser statsrådet att vidta för att minska korruption i upphandlingar med offentlig sektor?

Enligt Institutet mot mutor är ”vardagskorruption” det vanligaste i vårt land. Det bekräftas av siffror ur EU-undersökningen där 45 procent av de svenska respondenterna anser att erbjudanden om gåvor eller resor i utbyte mot en tjänst är bland den vanligaste korruptionsformen. EU-snittet på denna fråga ligger på 27 procent.

– Upphandling är ett område där korruptionsriskerna anses särskilt stora, säger Natali Engstam Phalén, generalsekreterare för Institutet mot mutor.

Lena Micko har fram till lunchtid den 29 januari på sig för att snickra till ett svar.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KorruptionPolitikUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vill veta vad regeringen gör"

  1. Småföretagaren skriver:
    2020-01-23 kl. 09:45

    Bra! Hur tror myndigheterna att det skall kunna finnas statistiskt underlag?
    För att få fram det behöver man läsa upphandlingar och skäl till tilldelning. Ofta är det att en leverantör inte anses kvalificerad utan att ange på vilken punkt. Eller att anbudsformuläret är utformat i detalj för en enda leverantör.
    Ett sätt att förstå skulle kunna vara att låta leverantörer tipsa om upphandlingar som borde granskas. Men det kräver stor kunskap om vad som skall köpas in för att det skall bli uppenbart.

    Svara
  2. Didrik skriver:
    2020-01-31 kl. 23:10

    Oerhört viktig fråga. Att avgiftsbelägga överprövningar kommer inte att minska korruptionen, även om den säkert kommer att bli ännu mer osynlig i statistiken. Men regeringen kanske har för avsikt att införa avgifter för att anmäla alla typer av brott, för att på så sätt förvandla Sverige till ett land med minimal brottslighet och korruption, så länge avgifterna blir så höga att ingen har råd. Det är tillräckligt dyrt som det är idag.

    Vad politiker inte verkar förstå, är att det kostar pengar redan att delta i upphandlingar, då det går åt tid och personalresurser att skriva anbud.

    Få anbudsgivare drar sig redan idag för att överklaga, eftersom det kostar ytterligare tid och personalresurser och dessutom ytterligare för juridiskt ombud. Den som överklagar, brukar dessutom bli inofficiellt klassad som bråkmakare och får ännu svårare att vinna nästa gång. Om processen blir långdragen, vilket den ofta blir, kan den stå och falla med att en enda person på företaget plötsligt byter jobb.

    Nej, att överklaga måste tvärtom istället bli enklare, billigare, mindre riskfritt och gå snabbare. Varför inte införa rättshjälp som jag läste att någon föreslog eller åtminstone möjliggöra att förvaltningsrätterna också kan döma ut skadestånd, då skulle alla processer i de allmänna domstolarna försvinna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget