Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill veta vad regeringen gör

Tre av tio svenska företag anser sig ha förlorat en upphandling på grund av korruption. Riksdagsmannen Lars Hjälmered frågar nu civilminister Lena Micko vad regeringen gör åt saken.

| 2020-01-22

Svensk korruption ger sig till känna i form av svågerpolitik och nepotism. Som Inköpsrådet tidigare berättat konstaterar en EU-utredning att Sverige har mer av denna vara än andra länder i unionen.

Även om det statistiska underlaget är rätt magert framgår att tre av tio företag upplever att de förlorat en offentlig upphandling på grund av korruption.

Med anledning av dessa dystra uppgifter ställer Moderaternas näringspolitiske talesman Lars Hjälmered en skriftlig fråga till civilminister Lena Micko:

– Vilka åtgärder har och avser statsrådet att vidta för att minska korruption i upphandlingar med offentlig sektor?

Enligt Institutet mot mutor är ”vardagskorruption” det vanligaste i vårt land. Det bekräftas av siffror ur EU-undersökningen där 45 procent av de svenska respondenterna anser att erbjudanden om gåvor eller resor i utbyte mot en tjänst är bland den vanligaste korruptionsformen. EU-snittet på denna fråga ligger på 27 procent.

– Upphandling är ett område där korruptionsriskerna anses särskilt stora, säger Natali Engstam Phalén, generalsekreterare för Institutet mot mutor.

Lena Micko har fram till lunchtid den 29 januari på sig för att snickra till ett svar.

Läs mer: KorruptionPolitikUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vill veta vad regeringen gör"

  1. Småföretagaren skriver:
    2020-01-23 kl. 09:45

    Bra! Hur tror myndigheterna att det skall kunna finnas statistiskt underlag?
    För att få fram det behöver man läsa upphandlingar och skäl till tilldelning. Ofta är det att en leverantör inte anses kvalificerad utan att ange på vilken punkt. Eller att anbudsformuläret är utformat i detalj för en enda leverantör.
    Ett sätt att förstå skulle kunna vara att låta leverantörer tipsa om upphandlingar som borde granskas. Men det kräver stor kunskap om vad som skall köpas in för att det skall bli uppenbart.

    Svara
  2. Didrik skriver:
    2020-01-31 kl. 23:10

    Oerhört viktig fråga. Att avgiftsbelägga överprövningar kommer inte att minska korruptionen, även om den säkert kommer att bli ännu mer osynlig i statistiken. Men regeringen kanske har för avsikt att införa avgifter för att anmäla alla typer av brott, för att på så sätt förvandla Sverige till ett land med minimal brottslighet och korruption, så länge avgifterna blir så höga att ingen har råd. Det är tillräckligt dyrt som det är idag.

    Vad politiker inte verkar förstå, är att det kostar pengar redan att delta i upphandlingar, då det går åt tid och personalresurser att skriva anbud.

    Få anbudsgivare drar sig redan idag för att överklaga, eftersom det kostar ytterligare tid och personalresurser och dessutom ytterligare för juridiskt ombud. Den som överklagar, brukar dessutom bli inofficiellt klassad som bråkmakare och får ännu svårare att vinna nästa gång. Om processen blir långdragen, vilket den ofta blir, kan den stå och falla med att en enda person på företaget plötsligt byter jobb.

    Nej, att överklaga måste tvärtom istället bli enklare, billigare, mindre riskfritt och gå snabbare. Varför inte införa rättshjälp som jag läste att någon föreslog eller åtminstone möjliggöra att förvaltningsrätterna också kan döma ut skadestånd, då skulle alla processer i de allmänna domstolarna försvinna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet