Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill helst inte mäkla konsulter

Innovationsföretagen oroas över att allt fler offentliga konsultupphandlingar kanaliseras via mäklare. Dålig insyn öppnar för särbehandling av godtyckligt utvalda konsulter.

| 2019-12-02

Offentlig sektor upphandlar i ökad utsträckning konsulter via mellanhänder. Inköpen från konsultmäklare har ökat från en miljard kronor år 2013 till 4,6 miljarder kronor sex år senare. Statistiken avser dessutom endast inköp från företag med konsultmäkleri som huvudnäring, vilket innebär att beloppen sannolikt är än större.

Enligt Innovationsföretagens kartläggning hade 484 aktörer inom offentlig sektor utgifter till konsultmäklare under år 2018. Den största leverantören har ökat sin omsättning från offentlig sektor från 270 miljoner kronor till 1,9 miljarder kronor.

Magnus Höij, förbundsdirektör för Innovationsföretagen, noterar att konsultmäklare används i allt större utsträckning av allt fler offentliga beställare.

– Detta trots att upplägget med konsultmäklare kan vara djupt problematiskt och många gånger riskerar att passera gränserna för vad som är lagligt.

Innovationsföretagen oroas över att mellanhänder kan försvåra en transparent upphandlingsprocess. Genom att låta en mäklare teckna avtal med konsulterna tillsätts uppdragen utan insyn och hänsyn till gällande upphandlingslagar.

Nu skickas bollen till Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten. Åsikten är att dessa frågor måste tas på allvar. Innovationsföretagen kräver tydligare riktlinjer som pekar på var gränsen går för det lagliga när det gäller offentlig upphandling och konsultmäklare.

Upphandlande enheter uppmanas att se över sina rutiner vid upphandling. Detta för att säkerställa att man håller sig inom lagens ramar och har en långsiktigt hållbar strategi för de upphandlingar, uppdrag och projekt som berörs.

– Att lagar och regler efterlevs blir därmed av synnerlig vikt för att skapa förutsättningar för sund konkurrens och hållbar samhällsutveckling, konstaterar Helena Dahlberg, förbundsjurist vid Innovationsföretagen.

Läs mer: KonkurrensUpphandlingsstödÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vill helst inte mäkla konsulter"

  1. Stina skriver:
    2019-12-02 kl. 11:45

    Att hela upphandlingsprocessen sker i det dolda när avropsdokument inte är offentliga vid nyttjande av mäklartjänster leder i många fall till jäv och korruption. Märkligt att rättsvårdande myndigheter inte sätter stopp för verksamheten.

    Svara
  2. Staffan skriver:
    2019-12-05 kl. 08:22

    En av de största vinsterna med att använda konsultmäklare är att vi som myndighet når en större del av marknaden. Traditionella ramavtal för konsulttjänster begränsar utbudet av konsulter och de allra vassaste specialisterna är ofta egenföretagare som varken har tid, intresse eller ens möjlighet att vara med på ett sådant ramavtal.

    På vår myndighet har vi löst det på ett i mitt tycke elegant sätt, vi har ett ramavtal med tre leverantörer så att vi i varje avrop får en konkurrenssituation. Ramavtalet tilldelades heller inte på pris utan på kvalitet, bland annat fick anbudsgivarna beskriva hur de arbetar med att nå så stor del av marknaden som möjligt.

    Både vi och de tilldelade leverantörerna är väldigt nöjda med hur det här ramavtalet fungerar.

    Svara
    1. Anton skriver:
      2019-12-05 kl. 10:33

      Staffan, naturligtvis går det att nyttja mäklartjänster på ett sätt som är lämpligt utifrån lagkrav och som upplevs korrekt av såväl leverantör som beställare. Samtidigt ser vi hur det många gånger sker riggade avrop på ett sätt som är skrämmande. Exempelvis har många myndigheter lagt ut avrop av konsulter på en projektledare som i sin tur är konsult. Mellan dessa olika konsulter finns ofta tidigare affärsrelationer som gör att avropen inte sker på ett objektivt sätt. Att begagna sig av mäklartjänster minskar insynen och medför en kraftigt ökad risk för jäv och korruption.

  3. Lars skriver:
    2019-12-05 kl. 08:57

    Jag delar samma uppfattning från egen erfarenhet – konsultförmedling som den praktiseras bryter i stort sätt mot samtliga upphandlingsregler och principer.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026