Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Var tionde upphandling avbryts

Under 2015 annonserades sammanlagt 18 345 upphandlingar. Enligt färsk statistik från Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket avbröts inte mindre än var tionde av dessa upphandlingar.

| 2016-11-18

I fjol annonserades 18 345 offentliga upphandlingar i Sverige. Fyra av tio upphandlingar avser anläggningsarbete.

Antalet upphandlingar är ungefär det samma som under 2014, då ett rejält ras i antal inträffade på grund av en kraftig höjning av direktupphandlingsgränsen. Det framgår av en färsk rapport, Statistik om offentlig upphandling 2016, som Konkurrensverket tagit fram i samarbete med Upphandlingsmyndigheten.

– Vi har under flera år arbetat för att förbättra statistiken och fortsätter detta arbete tillsammans med Upphandlingsmyndigheten, säger Dan Sjöblom, generaldirektör på Konkurrensverket.

Enligt rapporten har användningen av ramavtal ökat kraftigt de senaste åren. År 2015 avsåg mer än var tredje annonserad upphandling ramavtal. 2009 låg den siffran på endast sju procent.

En annan siffra som ”stuckit iväg” är andelen annonserade upphandlingar som avbryts utan att kontrakt tecknas. Under fjolåret avbröts 1 807 upphandlingar, alltså var tionde upphandling.

Andelen avbrytanden har ökat år för år, från fem procent år 2009. Den bransch där störst andel upphandlingar avbröts var hotell-, restaurang- och detaljhandelstjänster. Där blev det inget avtal i hela 19 procent av upphandlingarna.

Det kan dessutom vara så att andelen avbrutna upphandlingar är underskattad. I avsaknad av en nationell fristående upphandlingsdatabas bygger rapporten på uppgifter från Visma Commerce – som inte alltid får uppgift om att en upphandling avbrutits.

Det saknas också information om hur stor andel av de avbrutna upphandlingarna som annonseras på nytt.

– Den här rapporten är ett bra underlag, men djupare analyser krävs för att förstå sambanden, summerar Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek.

Läs mer: FörfrågningsunderlagSamhälleStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Var tionde upphandling avbryts”

  1. Johan Almesjö skriver:
    2016-11-21 kl. 18:08

    Att mäta är att säkerställa önskvärd riktning i verksamheten. Denna statistik är bra och nu tar vi nästa steg genom att analysera vad olika delar säger samt att börja jämföra mellan oss upphandlande myndigheter.
    En öppen fråga är statistiken kring direktupphandlingar som är en stor del av det offentliga köpet och ack så viktigt. KKV kanske är det dags att ta hem dokumentationen efter gjorda köp över 100 tkr och dra slutsatser därav?! Eller är det så att dessa köp sker i det fördolda med låg grad av professionalism. …

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025