Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Välvillig tolkning av obligatoriska krav

RättsfallsanalysI en ny dom från Kammarrätten i Jönköping tolkar kammarrätten ett obligatoriskt krav om att prislistor skulle vara publikt tillgängliga. Nathalie Miskin och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2023-04-13
Lars Lundgren och Nathalie Miskin, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
En upphandlande myndighet hade som obligatoriska krav angett att en prislista skulle bifogas anbudet och att en prislista skulle vara publikt tillgänglig. Att en prislista endast var tillgänglig för användare som godkänts av leverantören var inget hinder mot att prislistan ansågs publikt tillgänglig.

Bakgrund
Eskilstuna Kommunfastigheter upphandlade ett ramavtal för trä- och byggnadsmaterial som öppet förfarande enligt LOU. Karl Hedin Bygghandel tilldelades ramavtal. Av upphandlingsdokumentet följde att en leverantör skulle bifoga en publikt tillgänglig bruttoprislista till anbudet. Beijer Byggmaterial ansökte om överprövning.

Till stöd för sin ansökan menade Beijer att Karl Hedins anbud inte uppfyllde upphandlingens krav om att en leverantörs prislista skulle finnas publikt tillgänglig. För att få tillgång till prislistan måste priser nämligen inhämtas från Karl Hedins webbshop, som bara företagskunder hos Karl Hedin hade tillgång till.

Kommunen och Karl Hedin ansåg i gengäld att Karl Hedin uppfyllde kravet på publikt tillgänglig prislista. I upphandlingsdokumentet hade kommunen angett att begreppet ”publikt” innebar att en prislista skulle finnas tillgänglig på hemsida i en nätbutik, i en webbshop eller i Excelformat.

Kravet skulle däremot inte tolkas som en för allmänheten tillgänglig prislista utan en för den aktuella upphandlingen och för efterföljande ramavtal tillgänglig prislista. Enligt kommunen var begreppet ”publikt” alltså något missvisande i sammanhanget, men Karl Hedin uppfyllde likväl alla krav.

Kravet på en publik prislista blev dessutom tillämpligt först när en anbudsgivare antagits som leverantör. Eftersom Karl Hedin hade tillhandahållit prislistan var kravet uppfyllt.

Förvaltningsrätten fann inget stöd för påståendet att kravet om prislistans tillgänglighet var framåtblickande, och kravet skulle således vara uppfyllt vid tidpunkten för anbudslämnandet. Vid tolkningen av upphandlingsdokumentet bedömde förvaltningsrätten att ”publikt tillgänglig” innebar att prislistan skulle vara offentlig.

Eftersom Karl Hedins prislista enligt förvaltningsrätten inte var offentlig hade kommunen brutit mot likabehandlingsprincipen genom att anta Karl Hedins anbud. Förvaltningsrätten förordnade därför att upphandlingen skulle rättas så att en ny utvärdering gjordes där Karl Hedins anbud inte beaktades. Karl Hedin överklagade till kammarrätten.

Domstolens dom
Kammarrätten konstaterade att frågan var om Karl Hedins anbud uppfyllde kravet avseende prislistorna för det offererade sortimentet. Kammarrätten bedömde att det var fråga om två separata krav: dels att det skulle finnas en publikt tillgänglig prislista, dels att en prislista skulle bifogas anbudet. Det framgick inte att de här kraven avsåg samma lista.

Uppfyllde Karl Hedin kravet på en publikt tillgänglig prislista? Kammarrätten bedömde att det enda som framkommit var att den som efterfrågade det kunde få tillgång till Karl Hedins webbshop – och därmed till prislistorna där.  Prislistan fick därför anses vara allmänt åtkomlig.

Vad gällde det andra kravet fann kammarrätten att inget annat framkommit än att Karl Hedin bifogat en prislista till bolagets anbud. Det fanns alltså inte skäl att förkasta Karl Hedins anbud. Kammarrätten upphävde därför förvaltningsrättens dom och avslog ansökan om överprövning.

Analys
Har du någonsin kommit fram till inloggningssidan för en webbshop för företagskunder? Oftast möts man av en nära nog blank sida med ett fält för användarnamn och ett för lösenord. Intrycket är i vår mening långt ifrån att det är avsett att vara en enkelt tillgänglig sida med offentliga uppgifter för allmänheten, utan snarare en sida för de företagskunder som anförtrotts med att få handla över internet.

Trots det kommer alltså kammarrätten här fram till att prisinformationen på Karl Hedins webbshop – som är ett typexempel på vårt intryck ovan – är publikt tillgänglig. Man kan fråga sig vad som vore poängen med att ha en lösenordsskyddad webbshop om avsikten var att informationen på webbshoppen skulle vara publikt tillgänglig. Syftet med ett lösenord är nämligen att enbart den som godkänts ska kunna få tillgång till viss information.

Kammarrättens resonemang om att prislistan var offentlig eftersom inloggningsuppgifter lämnades ut till den som begärde det är därför inte särskilt övertygande.

Hur ska man då förstå kammarrättens dom? Förvaltningsdomstolarna slår typiskt sett inte ner på obligatoriska krav enbart för att de inte är optimalt utformade, utan avslår ofta ansökningar om överprövning när bristen enbart består i en mindre otydlighet kring frågan om ett obligatoriskt krav tillämpats i enlighet med dess ordalydelse.

Den upphandlande myndigheten förklarade också i det här fallet vad den avsåg att kravet skulle innebära, låt vara i efterhand. Det ligger nära till hands att kammarrätten därför ansett att kravet och dess tillämpning fick anses acceptabla i sammanhanget, även om kravet på en ”publikt tillgänglig” prislista kunde ha utformats bättre.

Oavsett vad som motiverat kammarrättens dom kan kammarrättens slutsats ifrågasättas. Praxis från såväl HFD som EU-domstolen kring tolkning av obligatoriska krav (till exempel HFD 2016 ref. 37 och mål C-27/15 Pizzo) är tydlig: Att tillämpa krav på annat (vidare eller snävare) sätt än vad som följer av deras strikta ordalydelse strider mot transparens- och likabehandlingsprincipen.

Publikt är synonymt med offentligt och vår tolkning är därför att prislistan skulle vara just offentlig. Utifrån det är det svårt att förena en strikt tolkning av kravet med att en lösenordsskyddad prislista skulle vara offentlig.

Tveklöst är kammarrättens dom del av en trend inom upphandlingsrätten där domstolarna ställer högre krav för att en leverantör ska kunna vinna framgång med en ansökan om överprövning. Här utmärker sig förstås den av HFD uttolkade aktivitetsplikten under upphandlingsprocessen i synnerhet.

Paradigmskiftet är extra intressant med tanke på att domstolarna (som nämndes ovan) har sett mycket strikt på upphandlande myndigheters möjligheter att tolka och tillämpa obligatoriska krav med flexibilitet. I vilket fall innebär detta att tydligheten kring vad som faktiskt gäller i offentlig upphandling riskerar att minska när tidigare väletablerad praxis till viss del verkar frångås.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköping mål nr 1488-1491-22.

Juristpanelen

Läs mer: BevisfrågorRättsfallsanalysÖverprövning

Juristpanelen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026