Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstöd för hundra miljoner

Upphandlingsmyndigheten kostade i fjol lite drygt 100 miljoner kronor. För pengarna får upphandlare och leverantörer ett brett stöd med frågeportalen som en särskilt uppskattad service.

| 2019-03-14

Upphandlingsmyndighetens webbplats hade 1,5 miljoner sidvisningar under fjolåret. Av myndighetens årsredovisning för 2018 framgår också att frågeportalen har blivit en succé.

– Antalet sidvisningar i vår frågeportal dubblerades under året och översteg en kvarts miljon visningar, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Myndighetens tjänster efterfrågas allt mer. Medarbetarna, som efter en 15-procentig ökning under fjolåret var 84 till antalet den sista december, är bland annat flitiga föredragshållare:

– Förfrågningarna om att Upphandlingsmyndigheten ska delta i olika former av evenemang ökat med 59 procent jämfört med 2017, fortsätter Inger Ek.

Allt från bransch- och intresseorganisationer till statliga myndigheter, kommuner, landsting och enskilda leverantörer efterfrågar myndighetens deltagande. Fast begränsad kapacitet gör det omöjligt att tacka ja till alla förfrågningar.

Kostnaden för att driva Upphandlingsmyndigheten summerar sig till 102,3 miljoner kronor, en ökning från 81,8 miljoner kronor under 2017. De många rekryteringarna har inneburit att personalkostnaderna gått från 57 miljoner kronor år 2017 till fjolårets 66,7 miljoner kronor.

Årsredovisningen innehåller även mindre smickrande siffror. Svarstiden för frågeportalen har nästan fördubblats sedan år 2016, bland annat beroende på allt mer komplicerade frågeställningar. Samtidigt har det blivit lättare att komma fram på telefon med sina frågor.

Inköpsrådet har tidigare uppmärksammat myndighetens personalomsättning – och den är fortsatt hög. Omsättningssiffran är 34 procent, högt över genomsnittet för landets myndigheter som ligger på 12,6 procent.

Upphandlingsmyndigheten förklarar omsättningen på personal med sin relativa litenhet, vilket ger begränsade möjligheter till intern karriär, samt det faktum att medarbetarna är attraktiva på marknaden. Det faktum att myndigheten är rätt nystartad antas också spela in.

Läs mer: StatistikUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsstöd för hundra miljoner"

  1. Jojje-konsult skriver:
    2019-03-21 kl. 09:21

    Kasta pärlor åt svin, med dessa pengar och den ”kompetens” så borde de ligga lite mer i framkant gällande bl a hållbarhetskraven (läs kriteriebiblioteket)…

    Svara
  2. Natalie skriver:
    2019-04-05 kl. 17:11

    Jag kan bara instämma att det finns befogad kritik mot denna myndighet och konsekvenserna av att 55 av kompetenta medarbetare som sagt upp sig under 2916- 2018 pga inkompetenta chefer och rådande tysnadskultur skapad av generaldirektören börjar att märkas i mätbara siffror. I det här fallet längre tid att svara på inkommande frågor och bristfälliga kompetenser inom hållbarhetsfrågor. Det återstår att se vilka nyheter vi får om denna myndighet framöver.

    Svara
  3. upphandlings-Kalle skriver:
    2019-04-24 kl. 11:08

    De här summorna och det saknas fortfarande konkreta verktyg för oss på myndigheter att kunna ställa sociala krav i upphandlingar…

    felprioritering?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden
  • Uppsalamålet: 4, 5 eller 7 villkor

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet