Upphandlingsmyndigheten har i flera statsbudgetar fått ökade anslag. Problemet är, i alla fall fram till nu, att myndigheten inte lyckats förbruka beviljade medel.
– Det stämmer att vi kommer att återlämna beviljade anslag, bekräftar Åsa Olsson, kommunikationschef vid Upphandlingsmyndigheten.
För år 2017 fick myndigheten cirka 85 miljoner kronor i anslag. Av det beloppet kommer cirka 13 miljoner kronor nu att gå tillbaka till statskassan.
– Den absolut främsta anledningen till att vi inte har nyttjat anslaget fullt ut är att vi under året har fortsatt vår uppbyggnad av myndigheten.
Den 1 januari i år gick Upphandlingsmyndigheten in i en ny organisation. I samband med det påbörjades rekrytering av ytterligare drygt 20 personer för att bemanna den.
– Anslaget baseras på en fullbemannad organisation och eftersom vi har fyllt på den successivt under året har inte alla kostnaderna fallit ut.
Åsa Olsson förklarar att det handlar både personella kostnader och övriga kostnader som hade fallit ut i en fullbemannad verksamhet.
– Återlämnandet beror alltså inte på att det inte finns ett behov av vägledning, det vet vi att det gör.
Under 2018 räknar myndigheten med att kunna bedriva en verksamhet som är bemannad i paritet till uppdraget.
Enligt Statskontoret, som följt Upphandlingsmyndighetens tillkomst, befinner sig den nya myndigheten fortfarande i ett uppbyggnadsskede. Redan i den rapport som överlämnades till regeringen för några månader sedan uppmärksammades att hela anslaget från regeringen inte har använts.
Det främsta skälet är att myndigheten inte rekryterat i den omfattning som planerats och att personalomsättningen varit hög. Enligt Statskontoret har regeringsuppdrag med kort varsel försvårat planeringen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer