Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så kan du göra upphandling lagligare

Offentlig upphandling är tyvärr inte fritt från korruption och jäv. Därför bjuds det nu på en färsk vägledning fylld med handfasta råd om hur riskerna ska minskas.

| 2017-11-01

Tidigare i år kunde Inköpsrådet rapportera att Sverige halkat ner på den mest prestigefyllda listan över världens minst korruptionsutsatta länder. Ulla Andrén, ordförande för Transparency International Sverige, förklarade varför tredjeplatsen blivit en fjärdeplats:

– Under det senaste året har vi tyvärr upplevt hur värdegrunden har vacklat betänkligt. Ledande personer har visat sig sakna etisk kompass och genom korrupta beteenden skadat förtroendet för olika statliga institutioner.

Korruption och jäv är tyvärr något som fortfarande förekommer inom offentlig upphandling. För att motverka detta har Upphandlingsmyndigheten nu publicerat en vägledning med handfasta råd kring hur denna typ av felaktiga beteenden kan identifieras och förebyggas.

– Genom att följa råden i vår vägledning så arbetar du och din organisation aktivt mot korruption både på strategisk nivå och i varje upphandling, säger Ulrika Sjöholm, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

Hon poängterar att upphandlingslagstiftningen i sig är en antikorruptionslagstiftning:

– Följer vi likabehandlingsprincipen har vi skapat goda förutsättningar för att minska risken för korruption.

Vägledningen vänder sig till både köpare och leverantörer. Den ger handfasta råd kring arbetet med bland annat policys, utbildning och kontroller.

Institutet mot mutor har varit involverat i framtagandet av skriften som hänvisar till bland annat den näringslivskod som institutet sett till att arbeta fram. Kod skapades inom ramen för arbetet med den nya mubrottslagstiftningen och tjänar som ett komplement till lagstiftningen.

Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet för mutor, ser det som väldigt positivt att Upphandlingsmyndigheten har tagit fram detta handfasta stöd:

– Offentlig upphandling är ett område som är särskilt utsatt för korruption och det är därför viktigt med lättillgänglig och konkret vägledning för hur korruptionsrisker kan hanteras.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så kan du göra upphandling lagligare"

  1. Lars skriver:
    2017-11-02 kl. 08:50

    Att användandet av konsultmäklare blivit så utbrett ökar risken för korruption och jäv högst markant. Tyvärr är känslan att många upphandlande myndigheter inte ta denna fråga på allvar. Istället breder mäkeriverksamheten ut sig som ett sätt att kringgå LOU.

    Svara
  2. Mikael skriver:
    2017-11-03 kl. 16:04

    Konsultmäklare med sina processer i 99% av fallen uppfyller inte villkor i LOU (t.ex. tidsfrister för annonsering, transparenta urvalskriterier, återkoppling till alla anbudssökande,…). Det är bara att överklaga giltighet av några av myndigheternas avtal med t.ex. EWork så får det sluta väldigt snabbt. Känns naturligtvis obegripligt att det skulle behöva gå på det sättet i ett utvecklad land som Sverige.

    Ett större problem är systematiskt användning av underleverantörer (konkurrerande företag under normala förhållanden) i slutna ramavtal vilket resulterar i lika allvarligt förbigående av LOU och dessutom vet jag inte det ens om det går att stoppa på något sätt med gällande lagstiftning. Själva myndigheter bryr sig inte.

    Upphandlingscentraler är en variation på samma visa. Att myndigheter överhuvudtaget gå med på att ansluta sig till deras konstlade villkor är en gåta. T.ex. SKL Kommentus som tar avgift på 3% av omsättningen utan att tillföra annat än ett uselt ramavtal med oskäliga viten för leverantörerna. Varför skapar inte Kommentus ett Dynamiskt inköpssystem som är mer öppet, rättvis och transparent och kan leda kommunerna ur mörkret? Antagligen är det för mycket begärt av deras jurister att syssla lite med systemanalys. Ja, det finns för lite tänk och vilja i det offentliga upphandlingsarbete.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026