Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så kan du göra upphandling lagligare

Offentlig upphandling är tyvärr inte fritt från korruption och jäv. Därför bjuds det nu på en färsk vägledning fylld med handfasta råd om hur riskerna ska minskas.

| 2017-11-01

Tidigare i år kunde Inköpsrådet rapportera att Sverige halkat ner på den mest prestigefyllda listan över världens minst korruptionsutsatta länder. Ulla Andrén, ordförande för Transparency International Sverige, förklarade varför tredjeplatsen blivit en fjärdeplats:

– Under det senaste året har vi tyvärr upplevt hur värdegrunden har vacklat betänkligt. Ledande personer har visat sig sakna etisk kompass och genom korrupta beteenden skadat förtroendet för olika statliga institutioner.

Korruption och jäv är tyvärr något som fortfarande förekommer inom offentlig upphandling. För att motverka detta har Upphandlingsmyndigheten nu publicerat en vägledning med handfasta råd kring hur denna typ av felaktiga beteenden kan identifieras och förebyggas.

– Genom att följa råden i vår vägledning så arbetar du och din organisation aktivt mot korruption både på strategisk nivå och i varje upphandling, säger Ulrika Sjöholm, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

Hon poängterar att upphandlingslagstiftningen i sig är en antikorruptionslagstiftning:

– Följer vi likabehandlingsprincipen har vi skapat goda förutsättningar för att minska risken för korruption.

Vägledningen vänder sig till både köpare och leverantörer. Den ger handfasta råd kring arbetet med bland annat policys, utbildning och kontroller.

Institutet mot mutor har varit involverat i framtagandet av skriften som hänvisar till bland annat den näringslivskod som institutet sett till att arbeta fram. Kod skapades inom ramen för arbetet med den nya mubrottslagstiftningen och tjänar som ett komplement till lagstiftningen.

Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet för mutor, ser det som väldigt positivt att Upphandlingsmyndigheten har tagit fram detta handfasta stöd:

– Offentlig upphandling är ett område som är särskilt utsatt för korruption och det är därför viktigt med lättillgänglig och konkret vägledning för hur korruptionsrisker kan hanteras.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så kan du göra upphandling lagligare"

  1. Lars skriver:
    2017-11-02 kl. 08:50

    Att användandet av konsultmäklare blivit så utbrett ökar risken för korruption och jäv högst markant. Tyvärr är känslan att många upphandlande myndigheter inte ta denna fråga på allvar. Istället breder mäkeriverksamheten ut sig som ett sätt att kringgå LOU.

    Svara
  2. Mikael skriver:
    2017-11-03 kl. 16:04

    Konsultmäklare med sina processer i 99% av fallen uppfyller inte villkor i LOU (t.ex. tidsfrister för annonsering, transparenta urvalskriterier, återkoppling till alla anbudssökande,…). Det är bara att överklaga giltighet av några av myndigheternas avtal med t.ex. EWork så får det sluta väldigt snabbt. Känns naturligtvis obegripligt att det skulle behöva gå på det sättet i ett utvecklad land som Sverige.

    Ett större problem är systematiskt användning av underleverantörer (konkurrerande företag under normala förhållanden) i slutna ramavtal vilket resulterar i lika allvarligt förbigående av LOU och dessutom vet jag inte det ens om det går att stoppa på något sätt med gällande lagstiftning. Själva myndigheter bryr sig inte.

    Upphandlingscentraler är en variation på samma visa. Att myndigheter överhuvudtaget gå med på att ansluta sig till deras konstlade villkor är en gåta. T.ex. SKL Kommentus som tar avgift på 3% av omsättningen utan att tillföra annat än ett uselt ramavtal med oskäliga viten för leverantörerna. Varför skapar inte Kommentus ett Dynamiskt inköpssystem som är mer öppet, rättvis och transparent och kan leda kommunerna ur mörkret? Antagligen är det för mycket begärt av deras jurister att syssla lite med systemanalys. Ja, det finns för lite tänk och vilja i det offentliga upphandlingsarbete.

    Svara

Lämna ett svar till Lars Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta