Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Unik svensk lösning för databaser

ExpertkommentarDet pågår en intressant debatt i Sverige just nu kring öppna upphandlingsdata och ett flertal initiativ har tagits för att öka användningen av öppna data, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2024-12-20
Magnus Johansson, Företagarna.

Sverige har valt att låta privata aktörer tillhandahålla annonsdatabaser för offentlig upphandling. Det är en unik lösning som varken finns inom EU eller OECD. De flesta av länderna i EU och OECD har i stället en nationell och offentligt finansierad lösning för att annonsera och hantera offentliga upphandlingar. 

Vad finns det då för positiva eller negativa aspekter på den svenska lösningen? Sverige har som konstaterat konkurrensutsatt marknaden för annonsdatabaser och det är för närvarande en handfull privata aktörer som tillhandahåller dessa tjänster. De privatiserade annonsdatabaserna tillhandahåller bland annat gratiskonton för leverantörer och erbjuder grundläggande information utan kostnad. Fördjupade analyser och bevakningsfunktioner är avgiftsbelagda. 

En av fördelarna med denna lösning är att den kan driva innovation och utveckling av hjälpmedel till hjälp för leverantörer att få tillgång till den offentliga affären och bli bättre på att lämna konkurrenskraftiga anbud. Å andra sidan kan detta argument användas för att icke öppna data försvårar analyser och möjligheter att identifiera förbättringsområden. 

Huvudsyftena med att publicera upphandlingsdata som öppen data är att skapa bättre förutsättningar för ökad kvalitet och att öka antalet anbud i offentlig upphandling. Fler anbud förväntas kunna leda till ökad mångfald, kostnadseffektivitet och kvalitet inom den offentliga sektorn. Frågan som vi måste ställas oss är därför om Sverige har råd att behålla nuvarande lösning, eller om vi ska gå mot ett mer öppet system.

Frågan om öppna och tillgängliga upphandlingsdata har i allra högsta grad även en koppling till små och medelstora företags vilja och möjlighet att lämna anbud i offentlig upphandling. Blir det för resurskrävande och upplevs för krångligt, ja då är det många av dessa leverantörsgrupper som väljer att avstå. 

I dessa tider måste även nämnas den viktiga funktionen att begränsa korruption och andra oegentligheter i offentlig upphandling. ”Transparens äter korruption till frukost” var det någon som sa, och det ligger något väldigt viktigt i det. En högre grad av transparens skulle bidra till större möjligheter för uppföljning och utvärderingen av inte bara själva affären, utan även att lagstiftningen efterföljs. Detta i sin tur kommer att bidra till den grundläggande frågan om tillit till den offentliga affären. Ökad tillit ökar viljan att lämna anbud i offentlig upphandling.

Finland har gjort stora framsteg när det gäller att tillgängliggöra öppna upphandlingsdata genom den öppna upphandlingsportalen ”Hilma”. Portalen är gratis att använda och tillgänglig för alla, med fokus på transparens och enkel tillgång till information. Av portalen framgår bland annat information om annonser, upphandlingsdokument, tilldelningar och planerade upphandlingar. Informationen är strukturerad och kan exporteras via öppna API:er för vidare användning, inte minst för integration i andra system eller andra analysverktyg. Genom att titta på våra nordiska grannländer kan vi lära oss en hel del, utan att behöva uppfinna hjulet på nytt.

Sverige står inför ett vägskäl, ska vi fortsätta på den väg som vi slagit in på eller ska vi göra en helomvändning? Eller ska vi skruva på befintlig lösning och kräva mer tillgång till avgiftsbelagd information?

Jag tycker övervägande skäl talar för att något i vart fall måste ske, annars riskerar Sverige tappa konkurrenskraft. Frågan kan även komma att aktualiseras inom ramen för förhandlingarna om nya EU-direktiv inom upphandlingsområdet, men jag tycker att Sverige bör springa snabbare än så!

Magnus Johansson
Företagarna

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ExpertkommentarUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Unik svensk lösning för databaser"

  1. Robin Anderson Bostrom skriver:
    2024-12-20 kl. 14:13

    Tyvärr så tillhandahåller den största aktören på den Svenska marknaden, Mercell, numera endast ett ”gratiskonto” per leverantör. Detta har lett till att leverantörer med platta anbudsorganisationer och många bid managers kan behöva betala mångmiljonbelopp per år bara för rätten att lämna anbud i offentliga upphandlingar. Tänk på hur detta hade mottagits på den privata marknaden? Tänkt om IKEA eller Ericsson hade meddelat alla sina leverantör att de framöver skulle behöva betala mångmiljonbelopp bara för rätten att få fortsätta vara deras leverantör. Det ska bli ramaskri! Varför är det ingen som reagerar när exakt samma sak händer inom den offentliga affären?

    Svara
  2. KGP skriver:
    2024-12-23 kl. 07:02

    Helt galet att lämna viktig data i privata händer som skapar en hel begränsningar. Det är statens pengar och det ska hanteras av staten. Återigen tror privata bolag i Sverige att vi är smartare än alla andra. Resultatet är att att bara Sverige saknar fullständig databas, Till och med UHMs siffror är felaktiga.

    Svara
  3. Hans Christensen skriver:
    2024-12-24 kl. 06:59

    Den diversitet som finns av olika portaler idag driver även kostnader myndighetsinternt. Upphandlingsprocesserna är inte harmoniserade och unika ärende- och informationshanteringslösningar upphandlas, snarare än att återanvända det verksamhetsstöd vilket internt erbjuds lednings-, kärn- och stödverksamhet. Har ingen erfarenhet av hur marknadsföring, sälj- och leverans/införande genomförs sett ur levererande företags perspektiv, men motsvarande logik finns nog där: spretigt och kostnadsdrivande.

    Tidigare programledar-erfarenhet av Ericssons upphandlingsmodell, riktad främst till kärnverksamheten, External Technology Provisioning. Hur upphandla och integrera de indirekta externa produkter och tjänster vilka vi då integrerade i vår end-to-end-kompletta produkt- och tjänsteportfölj. Naturligtvis försökt överföra/mappa Ericssons one face towards the customer och one face towards the supplier i de uppdrag jag haft för kommun, region och stat. Upplever att det finns en hel del att göra för effektivisering och nog ser jag den finska modellen som ett steg på vägen.

    Ericssons upphandlingsmodell ETP omfattade också ett mer omfattande stöd från omvärldsbevakning, behov, krav, avtal, integration, introduktion, livscykelhantering och uppföljning av leverantör och partner. Vi hade 14 färdiga modeller, beroende av riskexponering och det upphandlades koppling till den teknologiska kärna som vidmakthöll vår relevans, eller core/non-core som vi kallade det. 14 olika modeller för att passa en riskexponering från ”ICA till Joint Venture” som min programägare på Corporate Technology brukade uttrycka det.

    Nog vore en offentligt finansierad portal något att utreda vidare.

    Svara
  4. Senior upphandlare skriver:
    2025-01-07 kl. 15:13

    Varenda kommun, region och alla statliga myndigheter i Sverige behöver ha ett upphandlingsverktyg för att annonsera sina upphandlingar, Ibland betalar man flera olika lösningar därför att myndighetsenheter samt bolag inom kommunerna vill ha sina egna verktyg. KKV jagar alla dessa myndighetsenheter med sanktionsavgifter mm. Upphandlingsmyndigheten försöker utbilda oss alla så att vi gör rätt enligt LOU. Tänk om vi hade varit lika smarta som andra länder i Europa och haft ett statligt upphandlingsverktyg som inte generade miljontals kronor till privata företag som sedan sitter på information som vi som myndigheter själva vill ha. Istället kunde t ex KKV eller Upphandlingsmyndigheten stått för ett upphandlingsverktyg som hade varit gratis, de hade fått informationen direkt och också kunna påminna om t ex att det är dags att efterannonsera. Som det nu är i Sverige är det inget samarbete, privata aktörer som tjänar stora pengar, och små anbudsgivare som struntar i att lämna anbud därför att det är för dyrt och för krångligt. Och UM:s som sliter sitt hår därför att hela systemet är för byråkratiskt. Kanske är dags att göra om och göra rätt….

    Svara
  5. Tidigare upphandlare skriver:
    2025-01-09 kl. 07:52

    Tyvärr finns en hel del att önska vad gäller befintliga upphandlingsverktygs funktionalitet, de gör arbetet krångligt och tidskrävande.

    Svara
  6. Upphandlingschef skriver:
    2025-01-09 kl. 08:41

    Tyvärr är trenden, också stärkt i målsättningarna för översynen av EU-direktiven, att öka statistikinsamlandet. Dvs Sveriges seniora fackkompetens tvingas lägga arbetstid på att rapportera data som samlas exvis i UHM:s databas. Där den inte gör någon som helst nytta för de mål som anges i den Nationella upphandlingsstrategin. Databasen skapar inte fler affärer för små företag, den ökar inte hållbarheten i samhället, den sänker inte priserna på köpta varor och tjänster. Och den ger inte de upphandlande myndigheterna någonting överhuvud taget. Men det är detta som handläggare på Finansdepartementet m fl ansvariga driver. Där verkar saknas insikt i att Sverige behöver ett bra affärsklimat. I detta ingår den aspekt som artikelförfattaren lyfter upp – fri och lättillgänglig tillgång till anbudsinbjudan.

    Svara

Lämna ett svar till Upphandlingschef Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026