Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tre tips på hur du följer upp kraven

En effektiv uppföljning kräver vilja, resurser och tydliga riktlinjer,skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller. Det behövs även riktlinjer för hur en leverantör som inte uppfyller de avtalade kraven ska hanteras.

| 2020-04-20

Att göra uppföljningar både före, under och efter en upphandlingsprocess är i dag en nödvändighet i en effektiv inköpsorganisation. För att kunna genomföra effektiva uppföljningar behövs det inte bara vilja utan även resurser och tydliga riktlinjer för hur uppföljningen ska gå till.

Det behövs även riktlinjer för hur man ska hantera när en leverantör inte uppfyller de avtalade kraven. Nedan kommer tre tips på vad man kan tänka på:

Resurser
Ställ er frågan vilka resurser er verksamhet kan lägga på uppföljning. Har ni en person som har som uppgift att följa upp avtalen, eller flyter uppgiften ovanpå en redan överbelastad kostchef eller upphandlare?

Har ni ingen organisation kring hur livsmedelsavtalen ska följas upp och av vem, kan det vara svårt att ställa avancerade krav i upphandlingen. Ni kommer ändå inte att ha tid för uppföljning av kraven. Risken är att leverantörerna ganska snabbt upptäcker att ni inte har resurser att följa upp och då får de mer fria tyglar, vilket de förmodligen inte är sena att utnyttja.

En bra avtalsuppföljning tar mycket tid. Om ni inte har så mycket tid att lägga, så lägg krutet på det område där insatsen får störst effekt. Om andelen ekologisk mat är viktigt i er kommun så lägg tiden på att följa upp hur ni ligger till mot era mål.

Har ni stora problem med leveranserna så lägg i stället tiden på att samla in underlag ifrån enheterna samt föra en dialog med leverantören. Ta er tid till att träffa leverantören samt att besöka enheterna för att kunna reda ut problemen.

Lägg mycket tid på avtalsimplementeringen
Visa tidigt i processen att ni kommer att följa upp avtalet noga. Detta ger en tydlig signal till leverantören att ni håller stenkoll på alla förändringar som görs. Var noga med att kontrollera att de priser och den kvalitet ni har avtalat efterföljs.

Fick ni de priser som ni utvärderade leverantören på? Håller sortimentsförändringarna samma krav som ursprungsartikeln? Ju längre tid det var sedan upphandlingen gjordes till dess att avtalet går igång, desto mer förändringar i sortimentet kommer att ha hunnit ske. Ur den aspekten kan det vara bra att ha en så effektiv och kort utvärderingstid som möjligt.

Mitt tips är att se till att ni har en inloggning till leverantörens hemsida så att ni kan gå in och kontrollera en artikel i realtid. Där kan ni till exempel kolla om den artikel som angavs kunde köpas i styck verkligen kan det när du ska lägga en beställning. Ni kan även se om varan verkligen finns på lager vilket kan vara bra att veta om ni ställt krav på att det upphandlade sortimentet ska vara lagerlagt.

Dokumentera
Vid uppföljningsmöten med leverantören är det viktigt att ha dokumenterat avvikelserna. Det räcker inte att ange att ”ni har en känsla av” att det inte fungerar bra. Gör rutiner för hur enheterna ska rapportera in avvikelserna.

För att förenkla för dig själv och för enheterna, gör en blankett som enheterna kan fylla i vad som har hänt och när det har hänt. I dag finns det även digitala stöd för felanmälan där enheterna kan rapportera avvikelsen i en applikation som sedan skickar informationen direkt till leverantörens reklamationsavdelning.

Blir det aktuellt att ta ut viten eller i värsta fall häva ett avtal måste ni ha på fötterna. Be även enheterna att ta foto på om leveransen har varit felpackad eller skadad. En bild säger mer än tusen ord.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Har du frågor till Linda Bjarle? Mejla dem till info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarLivsmedel

Linda Bjarle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…

Senaste inläggen

  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026