Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tre tips på hur du följer upp kraven

En effektiv uppföljning kräver vilja, resurser och tydliga riktlinjer,skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller. Det behövs även riktlinjer för hur en leverantör som inte uppfyller de avtalade kraven ska hanteras.

| 2020-04-20

Att göra uppföljningar både före, under och efter en upphandlingsprocess är i dag en nödvändighet i en effektiv inköpsorganisation. För att kunna genomföra effektiva uppföljningar behövs det inte bara vilja utan även resurser och tydliga riktlinjer för hur uppföljningen ska gå till.

Det behövs även riktlinjer för hur man ska hantera när en leverantör inte uppfyller de avtalade kraven. Nedan kommer tre tips på vad man kan tänka på:

Resurser
Ställ er frågan vilka resurser er verksamhet kan lägga på uppföljning. Har ni en person som har som uppgift att följa upp avtalen, eller flyter uppgiften ovanpå en redan överbelastad kostchef eller upphandlare?

Har ni ingen organisation kring hur livsmedelsavtalen ska följas upp och av vem, kan det vara svårt att ställa avancerade krav i upphandlingen. Ni kommer ändå inte att ha tid för uppföljning av kraven. Risken är att leverantörerna ganska snabbt upptäcker att ni inte har resurser att följa upp och då får de mer fria tyglar, vilket de förmodligen inte är sena att utnyttja.

En bra avtalsuppföljning tar mycket tid. Om ni inte har så mycket tid att lägga, så lägg krutet på det område där insatsen får störst effekt. Om andelen ekologisk mat är viktigt i er kommun så lägg tiden på att följa upp hur ni ligger till mot era mål.

Har ni stora problem med leveranserna så lägg i stället tiden på att samla in underlag ifrån enheterna samt föra en dialog med leverantören. Ta er tid till att träffa leverantören samt att besöka enheterna för att kunna reda ut problemen.

Lägg mycket tid på avtalsimplementeringen
Visa tidigt i processen att ni kommer att följa upp avtalet noga. Detta ger en tydlig signal till leverantören att ni håller stenkoll på alla förändringar som görs. Var noga med att kontrollera att de priser och den kvalitet ni har avtalat efterföljs.

Fick ni de priser som ni utvärderade leverantören på? Håller sortimentsförändringarna samma krav som ursprungsartikeln? Ju längre tid det var sedan upphandlingen gjordes till dess att avtalet går igång, desto mer förändringar i sortimentet kommer att ha hunnit ske. Ur den aspekten kan det vara bra att ha en så effektiv och kort utvärderingstid som möjligt.

Mitt tips är att se till att ni har en inloggning till leverantörens hemsida så att ni kan gå in och kontrollera en artikel i realtid. Där kan ni till exempel kolla om den artikel som angavs kunde köpas i styck verkligen kan det när du ska lägga en beställning. Ni kan även se om varan verkligen finns på lager vilket kan vara bra att veta om ni ställt krav på att det upphandlade sortimentet ska vara lagerlagt.

Dokumentera
Vid uppföljningsmöten med leverantören är det viktigt att ha dokumenterat avvikelserna. Det räcker inte att ange att ”ni har en känsla av” att det inte fungerar bra. Gör rutiner för hur enheterna ska rapportera in avvikelserna.

För att förenkla för dig själv och för enheterna, gör en blankett som enheterna kan fylla i vad som har hänt och när det har hänt. I dag finns det även digitala stöd för felanmälan där enheterna kan rapportera avvikelsen i en applikation som sedan skickar informationen direkt till leverantörens reklamationsavdelning.

Blir det aktuellt att ta ut viten eller i värsta fall häva ett avtal måste ni ha på fötterna. Be även enheterna att ta foto på om leveransen har varit felpackad eller skadad. En bild säger mer än tusen ord.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Har du frågor till Linda Bjarle? Mejla dem till info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarLivsmedel

Linda Bjarle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026