Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta säkerhetsskyddslagen på allvar

Coronaviruset har inneburit stora konsekvenser för vår omvärld, inte minst en ökad hotbild som ställer ökade krav på säkerhetsskydd hos upphandlande myndigheter och leverantörer. Säkerhetsskyddslagstiftningen måste tas på allvar, skriver advokaterna Christoffer Stavenow och Max Thimmig.

| 2020-06-04

Sverige är ett öppet och demokratiskt land med en fri marknad. Vi har en grundlagsskyddad yttrandefrihet och en tryckfrihetslagstiftning som har rötter ända från 1766. För att vara ett så litet land har vi förvånansvärt många framgångsrika företag och en erkänt välorganiserad statsförvaltning.

Detta och mycket annat finns det många aktörer som vill utnyttja. Många vill göra hederliga och hållbara affärer med svensk offentlig sektor och tjäna pengar samtidigt som de bidrar till det svenska samhällsbygget.

Det finns emellertid aktörer som inte har fullt så goda intentioner. De vill dra nytta av den öppenhet och den frihet vi har och på så sätt skada det svenska samhället.

Det låter kanske som en av krigsmaktens skrifter från kalla krigets dagar men faktum är att vi lever i en omvärld med en allt mer komplicerad hotbild. Den riktar sig inte enbart mot Försvarsmakten utan även mot övrig offentlig sektor och delar av det svenska civilsamhället.

Hoten tar sig praktiska uttryck genom informationsflöde. Cyberattacker och cyberspionage är numera vardagsmat i nyhetsrapporteringen.

Faktum är att cyberattacker och databasstölder har letat sig in på World Economic Forums lista över de största hoten mot samhället.

Dessa attacker riktar sig mot såväl företag som mot myndigheter. Ett annat scenario som utgör ett hot mot Sveriges säkerhet är obehöriga leverantörer till offentlig sektor som får ta del av säkerhetsklassade uppgifter.

Det kan röra sig om företag, som på något sätt ägs av en främmande makt som har intressen som kan skada Sveriges säkerhet, som får information som de inte ska ha tillgång till.

Dagens verklighet ställer därmed krav på såväl upphandlande myndigheter som på leverantörer. Detta är något som man som upphandlande myndighet kanske inte alltid inser eller tänker på. Det kan dock få digra konsekvenser.

För drygt ett år sedan införde Sverige en ny och modern säkerhetsskyddslagstiftning (säkerhetsskyddslag (2018:585) och säkerhetsskyddsförordningen (2018:658)). Sverige fick därmed en säkerhetsskyddslagstiftning anpassad för 2020-talets utmaningar.

Vi har redan sett hur fler och fler upphandlande myndigheter får upp ögonen för detta och antalet säkerhetsskyddade upphandlingar ökar. Lagstiftningen ställer även krav på att den upphandlande myndighetens personal har kunskap om säkerhetsskydd, vilket lett till en ökad kompetensnivå hos många av landets upphandlare.

Men det förekommer att myndigheter gör bedömningar som inte grundar sig på säkerhetsskyddslagstiftningen. Sådana bedömningar och beslut kan få stora konsekvenser för Sveriges säkerhet.

Förfarandet vid en säkerhetsskyddad upphandling är omfattande och det är många olika frågor och bedömningar som en upphandlande myndighet måste ta ställning till: den ska bland annat göra en säkerhetsskyddsanalys, säkerhetsprövning, placering i säkerhetsklass och registerkontroller.

Behovet av information om olika saker i myndighetens verksamhet kan vara nödvändigt för utförandet av ett kontrakt. Då gäller det att myndigheten har analyserat vilken information i myndighetens verksamhet som behöver skydd.

Detta kräver att all verksamhet analyserats och dokumenterats enligt Säkerhetsskyddslagen. Att inte göra analysen, vilket är första steget till att skydda känslig information, innebär en stor risk att skyddsvärda uppgifter hamnar i fel händer.

Ett bra sätt att motverka sådana incidenter är att ta säkerhetsskyddslagstiftningen på allvar, att göra noggranna säkerhetsprövningar och hålla sig uppdaterad genom kontinuerlig utbildning. 

Upphandlande myndigheter måste ta säkerhetsskyddslagstiftningen på allvar och ta sitt ansvar för Sveriges säkerhet.

Christoffer Stavenow
Max Thimmig
Advokater på Stavenow advokatbyrå

Författarna har skrivit boken Säkerhetsskyddad upphandling – juridik och praktik, Jure Förlag 2019.

Läs mer: Krönika

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025