Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

System och planer – miljö och kvalitet

ExpertkommentarDet är vanligt i byggentreprenader att det ställs krav på såväl överordnande system för miljöledning och kvalitetsledning som på objektspecifika planer avseende miljö och kvalitet. Advokat Per-Ola Bergqvist reflekterar över dessa krav, potentiell begreppsförvirring och ny rättspraxis.

| 2021-01-31
Advokat Per-Ola Bergqvist är en av Inköpsrådets experter.

Såväl AB 04 som ABT 06 uppställer som ett grundläggande krav att entreprenören ska, detta förstås om inget annat avtalas, ta fram specifika miljö- och kvalitetsplaner för den aktuella entreprenaden.

Standardavtalen är däremot helt tysta vad det gäller krav på att entreprenören ska ha övergripande system för miljöledning och kvalitet, det vill säga sådana som tillämpas generellt av entreprenören.

Krav på dessa övergripande system arbetas dock ofta in i förfrågningsunderlagets entreprenadföreskrifter, koderna AFC/D.221 och AFC/D.222 enligt AMA AF 12. Kravställningen anger då att entreprenören ska ha tredjepartscertifierade system eller system som är uppbyggda enligt dessa, eller motsvarar dessa, men som inte behöver vara tredjepartscertifierade.

När kraven är angivna i entreprenadföreskrifterna, och alltså inte prövas i anbudsskedet, uppkommer oftast inte några problem vid genomförande av entreprenaderna.

Mycket vanligt förekommande är ändå att krav på övergripande miljölednings- och kvalitetssystem uppställs som kvalificeringskrav i AFB.52 vid upprättande av förfrågningsunderlag enligt AMA AF 12.

En parentes här är den i ”nya” LOU (SFS 2016:1145) införda möjligheten, i vart fall över tröskelvärdena, att uppställa krav på tredjepartscertifierade system i detta avseende (se 15 kap 14-16 §§ om miljölednings- och kvalitetssäkringsstandarder).

Denna möjlighet förelåg inte i ”gamla” LOU och det finns en rikhaltig rättspraxis kring vad anbudsgivarna gav in till bevisning av att man hade ett eget miljölednings- och kvalitetssystem som var ”likvärdigt” eller ”motsvarande” till exempel ISO 9001 eller ISO 14001.

Domstolarna har närmast konsekvent i dessa fall konstaterat att det inte kan uppställas några högre krav på den till anbudet fogade redovisningen av de egna systemen.

Se i detta avseende till exempel det inte fullt så ålderstigna målet 1032-20 från Kammarrätten i Jönköping där de upphandlande myndigheterna uppställt vissa krav på vad de egenhändigt framtagna systemen minst skulle innefatta och innehålla, till exempel krav på rutiner för egenkontroller och rutiner för att minimera transporter i uppdraget.

I detta mål kunde, enligt både förvaltningsrätten och kammarrätten, dock inte utläsas att det krävdes en utförlig beskrivning för att kraven skulle vara uppfyllda utan det fick, med hänsyn till de allmänna formuleringarna, anses vara tillräckligt med en faktiskt uppgift i det som redovisats om det som särskilt efterfrågats.

I de allra flesta fall blir, mot bakgrund av denna praxis, upphandlande myndigheter och enheter tvungna att acceptera relativt torftiga egna system.

Men, om det av det redovisade egna systemet till exempel inte framgår vem som är ansvarig för systemet – och detta kravställts – ja, då infaller den svart-vita prövningen om skall-krav på anbudets form och innehåll enligt HFD 2016 ref 37 och anbudsgivaren ska diskvalificeras.

Kammarrätten i Jönköping gjorde dock en intressant bedömning i målet 2359-20 som gällde den inlämnade dokumentationen som skulle styrka att anbudsgivaren hade kvalitets- och miljöledningssystem som var likvärdiga med vad som krävs enligt standarderna ISO 9001 och 14001.

Anbudsgivaren hade, i stället för en redovisning av de system som övergripande tillämpades i dess verksamhet, ingett planer för miljö och kvalitet, som domstolarna fann var objektspecifika och inte övergripande.

Anbudsgivaren skulle därmed rätteligen ha förkastats/diskvalificerats.

Avgörandet visar på vikten av att dels vara noggrann i hur man formulerar kraven avseende system för miljöledning och kvaliteten och vilka uppgifter/moment som ska återfinnas i ett egenhändigt upprättat system, dels att vara uppmärksam på om det som ingetts faktiskt inte är objektspecifika planer för den aktuella upphandlingen i stället för en redovisning av de övergripande systemen.

Vi har säkert inte sett det sista avgörandet från domstolarna i dessa frågor.

Per-Ola Bergqvist
Foyen advokatfirma

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ExpertkommentarUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per-Ola Bergqvist

Per-Ola Bergqvist är advokat och delägare i Foyen Advokatfirma. Han är specialiserad på entreprenadjuridik och partnering.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026