Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stoppa de oseriösa aktörerna

ExpertkommentarVälfärdsbrottsligheten breder ut sig i samhället och utgör inte bara ett hot mot demokratin utan även mot den offentliga affären. Mest effektivt mot välfärdsbrott kopplat till offentlig upphandling är förstås att aldrig ge oseriösa aktörer tillträde till den offentliga marknaden, skriver Magnus Johansson. Det kan vara lättare sagt än gjort.

| 2023-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Uteslutningsreglerna i upphandlingslagarna har till syfte att motverka osund konkurrens och hålla ordning och reda i leden. Vid upphandling över tröskelvärdena är upphandlande organisationer skyldiga att begära in och kontrollera bevis medan under tröskelvärdena så finns ingen sådan skyldighet. Med tanke på att drygt över hälften av alla annonserade upphandlingar är icke-direktivstyrda utgör dessa kontrakt enorma summor.

Vad kan då upphandlande organisationer vidta för åtgärder för att hindra oseriösa aktörer att få tillträde till den offentliga marknaden? Det måste framför allt skapas bättre förutsättningar att utföra kontroll så att det blir genomförbart för upphandlande organisationer att mäkta med.

De bevis som finns i dagsläget gällande de obligatoriska uteslutningsgrunderna bygger i stort sett på att leverantörerna själva får intyga på heder och samvete i en sanningsförsäkran att de inte begått brott som ska medföra uteslutning. För det fall en leverantör skulle lämna falska uppgifter i en sådan sanningsförsäkran kan leverantören dömas för brott.

Men detta är inte tillräckligt. Det måste bli enklare för upphandlande myndigheter att få verktyg för att själva kunna utföra kontroll, och inte minst stöd för hur kontrollen ska gå till. Leverantörskontroll generellt handlar om så mycket mer om än att få kännedom om eventuella begångna brott, utan ska säkerställa att leverantören är lämplig att utföra uppdraget i sin helhet.

Det pågår för närvarande en utredning som den tidigare regeringen tillsatte som bland annat ska analysera frågan om effektiv och tillförlitlig kontroll av leverantörer vid tilldelning av offentliga kontrakt.

Utredningen välkomnas av många skäl. Inte minst för att lättare kunna hålla oseriösa leverantörer utanför den offentliga marknaden, men också för att öka tilliten till den offentliga affären.

För vad händer när oseriösa leverantörer släpps in? Seriösa leverantörer riskerar att slås ut från den offentliga marknaden och vi riskerar att vi inte få valuta för våra skattemedel. Fuskas det på ett håll så är det mycket som talar för att fusk utgör hela grunden för oseriösa leverantörers affärsidéer. Den offentliga upphandlingen riskerar även att endast bli ett slag i luften som undergräver intresset för seriösa leverantörer att delta.

En annan viktig pusselbit för att uppnå en effektiv leverantörskontroll är förstås också vikten av en aktiv avtalsuppföljning, men det sker i ett senare skede och då kan skadan vara svårare att reparera.

Våra skattemedel ska inte gå till att finansiera kriminell verksamhet. I en sådan verklighet riskerar vi alla att bli förlorare, både det offentliga, näringslivet och vi som privatpersoner.

Sverige kan inte längre förlita sig på den öppenhet och viss naivitet som präglat vårt välfärdssamhälle, vi måste i stället hitta nya vägar som kan bädda för en sund konkurrens och öka attraktiviteten till den offentliga upphandlingen. Inte minst för att värna och hylla alla seriösa leverantörer där ute. I ett sådant scenario är vi alla i stället vinnare!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Stoppa de oseriösa aktörerna"

  1. Kapitel13 skriver:
    2023-02-08 kl. 10:11

    Finns lösningar för att följa upp uteslutningsgrunderna på http://www.kapitel13.se. Vi stöttar utredningen med statistik och de testar systemet. Många stora organisationer använder redan denna unika tjänst och har tillsammans gjort över 12 000 sökningar. Advokatsamfundets ordförande och expert på LOU kallar tjänsten ”genial”. Under 2022 var det strax över 1 % av alla Sveriges leverantörer som borde uteslutas ur offentlig upphandling. Förvånande för många att det vanligaste brottet var brott mott utlänningslagen (”illegal arbetskraft”). Välkommen att testa!

    Svara
    1. Davis skriver:
      2023-02-09 kl. 10:23

      Uppfyller ni lagkravet på elektronisk fakturering eller är det bara PDF som gäller?

  2. Stefan skriver:
    2023-02-09 kl. 17:16

    Har Magnus Johansson / Företagarna inte kännedom om; http://www.kapitel13.se ?

    Svara
  3. Hanna skriver:
    2023-02-10 kl. 08:34

    På Svenska institutet för standarder, SIS, har vi en teknisk kommitté som arbetar med att ta fram en standard över vilka krav en leverantör ska leva upp till för att betraktas som ”säker”. Standarden är tänkt att bli ett verktyg både för inköpare att kunna välja en säker leverantör och för seriösa leverantörer att visa att de lever upp till de krav som samhället ställer. Besök http://www.sis.se/tk618 för mer info.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026