Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stoppa de oseriösa aktörerna

ExpertkommentarVälfärdsbrottsligheten breder ut sig i samhället och utgör inte bara ett hot mot demokratin utan även mot den offentliga affären. Mest effektivt mot välfärdsbrott kopplat till offentlig upphandling är förstås att aldrig ge oseriösa aktörer tillträde till den offentliga marknaden, skriver Magnus Johansson. Det kan vara lättare sagt än gjort.

| 2023-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Uteslutningsreglerna i upphandlingslagarna har till syfte att motverka osund konkurrens och hålla ordning och reda i leden. Vid upphandling över tröskelvärdena är upphandlande organisationer skyldiga att begära in och kontrollera bevis medan under tröskelvärdena så finns ingen sådan skyldighet. Med tanke på att drygt över hälften av alla annonserade upphandlingar är icke-direktivstyrda utgör dessa kontrakt enorma summor.

Vad kan då upphandlande organisationer vidta för åtgärder för att hindra oseriösa aktörer att få tillträde till den offentliga marknaden? Det måste framför allt skapas bättre förutsättningar att utföra kontroll så att det blir genomförbart för upphandlande organisationer att mäkta med.

De bevis som finns i dagsläget gällande de obligatoriska uteslutningsgrunderna bygger i stort sett på att leverantörerna själva får intyga på heder och samvete i en sanningsförsäkran att de inte begått brott som ska medföra uteslutning. För det fall en leverantör skulle lämna falska uppgifter i en sådan sanningsförsäkran kan leverantören dömas för brott.

Men detta är inte tillräckligt. Det måste bli enklare för upphandlande myndigheter att få verktyg för att själva kunna utföra kontroll, och inte minst stöd för hur kontrollen ska gå till. Leverantörskontroll generellt handlar om så mycket mer om än att få kännedom om eventuella begångna brott, utan ska säkerställa att leverantören är lämplig att utföra uppdraget i sin helhet.

Det pågår för närvarande en utredning som den tidigare regeringen tillsatte som bland annat ska analysera frågan om effektiv och tillförlitlig kontroll av leverantörer vid tilldelning av offentliga kontrakt.

Utredningen välkomnas av många skäl. Inte minst för att lättare kunna hålla oseriösa leverantörer utanför den offentliga marknaden, men också för att öka tilliten till den offentliga affären.

För vad händer när oseriösa leverantörer släpps in? Seriösa leverantörer riskerar att slås ut från den offentliga marknaden och vi riskerar att vi inte få valuta för våra skattemedel. Fuskas det på ett håll så är det mycket som talar för att fusk utgör hela grunden för oseriösa leverantörers affärsidéer. Den offentliga upphandlingen riskerar även att endast bli ett slag i luften som undergräver intresset för seriösa leverantörer att delta.

En annan viktig pusselbit för att uppnå en effektiv leverantörskontroll är förstås också vikten av en aktiv avtalsuppföljning, men det sker i ett senare skede och då kan skadan vara svårare att reparera.

Våra skattemedel ska inte gå till att finansiera kriminell verksamhet. I en sådan verklighet riskerar vi alla att bli förlorare, både det offentliga, näringslivet och vi som privatpersoner.

Sverige kan inte längre förlita sig på den öppenhet och viss naivitet som präglat vårt välfärdssamhälle, vi måste i stället hitta nya vägar som kan bädda för en sund konkurrens och öka attraktiviteten till den offentliga upphandlingen. Inte minst för att värna och hylla alla seriösa leverantörer där ute. I ett sådant scenario är vi alla i stället vinnare!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Stoppa de oseriösa aktörerna"

  1. Kapitel13 skriver:
    2023-02-08 kl. 10:11

    Finns lösningar för att följa upp uteslutningsgrunderna på http://www.kapitel13.se. Vi stöttar utredningen med statistik och de testar systemet. Många stora organisationer använder redan denna unika tjänst och har tillsammans gjort över 12 000 sökningar. Advokatsamfundets ordförande och expert på LOU kallar tjänsten ”genial”. Under 2022 var det strax över 1 % av alla Sveriges leverantörer som borde uteslutas ur offentlig upphandling. Förvånande för många att det vanligaste brottet var brott mott utlänningslagen (”illegal arbetskraft”). Välkommen att testa!

    Svara
    1. Davis skriver:
      2023-02-09 kl. 10:23

      Uppfyller ni lagkravet på elektronisk fakturering eller är det bara PDF som gäller?

  2. Stefan skriver:
    2023-02-09 kl. 17:16

    Har Magnus Johansson / Företagarna inte kännedom om; http://www.kapitel13.se ?

    Svara
  3. Hanna skriver:
    2023-02-10 kl. 08:34

    På Svenska institutet för standarder, SIS, har vi en teknisk kommitté som arbetar med att ta fram en standard över vilka krav en leverantör ska leva upp till för att betraktas som ”säker”. Standarden är tänkt att bli ett verktyg både för inköpare att kunna välja en säker leverantör och för seriösa leverantörer att visa att de lever upp till de krav som samhället ställer. Besök http://www.sis.se/tk618 för mer info.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud