Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stoppa de oseriösa aktörerna

ExpertkommentarVälfärdsbrottsligheten breder ut sig i samhället och utgör inte bara ett hot mot demokratin utan även mot den offentliga affären. Mest effektivt mot välfärdsbrott kopplat till offentlig upphandling är förstås att aldrig ge oseriösa aktörer tillträde till den offentliga marknaden, skriver Magnus Johansson. Det kan vara lättare sagt än gjort.

| 2023-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Uteslutningsreglerna i upphandlingslagarna har till syfte att motverka osund konkurrens och hålla ordning och reda i leden. Vid upphandling över tröskelvärdena är upphandlande organisationer skyldiga att begära in och kontrollera bevis medan under tröskelvärdena så finns ingen sådan skyldighet. Med tanke på att drygt över hälften av alla annonserade upphandlingar är icke-direktivstyrda utgör dessa kontrakt enorma summor.

Vad kan då upphandlande organisationer vidta för åtgärder för att hindra oseriösa aktörer att få tillträde till den offentliga marknaden? Det måste framför allt skapas bättre förutsättningar att utföra kontroll så att det blir genomförbart för upphandlande organisationer att mäkta med.

De bevis som finns i dagsläget gällande de obligatoriska uteslutningsgrunderna bygger i stort sett på att leverantörerna själva får intyga på heder och samvete i en sanningsförsäkran att de inte begått brott som ska medföra uteslutning. För det fall en leverantör skulle lämna falska uppgifter i en sådan sanningsförsäkran kan leverantören dömas för brott.

Men detta är inte tillräckligt. Det måste bli enklare för upphandlande myndigheter att få verktyg för att själva kunna utföra kontroll, och inte minst stöd för hur kontrollen ska gå till. Leverantörskontroll generellt handlar om så mycket mer om än att få kännedom om eventuella begångna brott, utan ska säkerställa att leverantören är lämplig att utföra uppdraget i sin helhet.

Det pågår för närvarande en utredning som den tidigare regeringen tillsatte som bland annat ska analysera frågan om effektiv och tillförlitlig kontroll av leverantörer vid tilldelning av offentliga kontrakt.

Utredningen välkomnas av många skäl. Inte minst för att lättare kunna hålla oseriösa leverantörer utanför den offentliga marknaden, men också för att öka tilliten till den offentliga affären.

För vad händer när oseriösa leverantörer släpps in? Seriösa leverantörer riskerar att slås ut från den offentliga marknaden och vi riskerar att vi inte få valuta för våra skattemedel. Fuskas det på ett håll så är det mycket som talar för att fusk utgör hela grunden för oseriösa leverantörers affärsidéer. Den offentliga upphandlingen riskerar även att endast bli ett slag i luften som undergräver intresset för seriösa leverantörer att delta.

En annan viktig pusselbit för att uppnå en effektiv leverantörskontroll är förstås också vikten av en aktiv avtalsuppföljning, men det sker i ett senare skede och då kan skadan vara svårare att reparera.

Våra skattemedel ska inte gå till att finansiera kriminell verksamhet. I en sådan verklighet riskerar vi alla att bli förlorare, både det offentliga, näringslivet och vi som privatpersoner.

Sverige kan inte längre förlita sig på den öppenhet och viss naivitet som präglat vårt välfärdssamhälle, vi måste i stället hitta nya vägar som kan bädda för en sund konkurrens och öka attraktiviteten till den offentliga upphandlingen. Inte minst för att värna och hylla alla seriösa leverantörer där ute. I ett sådant scenario är vi alla i stället vinnare!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Stoppa de oseriösa aktörerna"

  1. Kapitel13 skriver:
    2023-02-08 kl. 10:11

    Finns lösningar för att följa upp uteslutningsgrunderna på http://www.kapitel13.se. Vi stöttar utredningen med statistik och de testar systemet. Många stora organisationer använder redan denna unika tjänst och har tillsammans gjort över 12 000 sökningar. Advokatsamfundets ordförande och expert på LOU kallar tjänsten ”genial”. Under 2022 var det strax över 1 % av alla Sveriges leverantörer som borde uteslutas ur offentlig upphandling. Förvånande för många att det vanligaste brottet var brott mott utlänningslagen (”illegal arbetskraft”). Välkommen att testa!

    Svara
    1. Davis skriver:
      2023-02-09 kl. 10:23

      Uppfyller ni lagkravet på elektronisk fakturering eller är det bara PDF som gäller?

  2. Stefan skriver:
    2023-02-09 kl. 17:16

    Har Magnus Johansson / Företagarna inte kännedom om; http://www.kapitel13.se ?

    Svara
  3. Hanna skriver:
    2023-02-10 kl. 08:34

    På Svenska institutet för standarder, SIS, har vi en teknisk kommitté som arbetar med att ta fram en standard över vilka krav en leverantör ska leva upp till för att betraktas som ”säker”. Standarden är tänkt att bli ett verktyg både för inköpare att kunna välja en säker leverantör och för seriösa leverantörer att visa att de lever upp till de krav som samhället ställer. Besök http://www.sis.se/tk618 för mer info.

    Svara

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?