Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga inköp ökar med 43 miljarder

Den offentliga kakan blir stadigt allt större. I fjol upphandlade offentlig sektor för 822 miljarder kronor, upp med 5,5 procent från 2015 års nivå med bland annat bygg, omsorg och personaluthyrning som vinnarbranscher.

| 2017-05-29

Under 2016 köpte stat, kommuner, landsting och regioner varor och tjänster för 822 miljarder enligt Doublecheck. De årliga offentliga inköpen motsvarar cirka 19 procent av Sveriges bruttonationalprodukt.

Det totala värdet av den offentliga marknadens affärer ökade under fjolåret med 5,5 procent jämfört med år 2015. Under 2015 sålde 216 761 leverantörer för 779 miljarder kronor till det offentliga.

– Intresset för den offentliga affären ökar, vilket vi bland annat kan se i de politiska debatterna, noterar Fredrik Tamm, sakkunnig inom offentlig verksamhet och grundare av Doublecheck, som slår fast att det verkligen är dags att fokus flyttas från juridiken till affären när nu den nya upphandlingslagstiftningen äntligen är på plats.

Redan i fjol rapporterade Doublecheck att det sammanlagda värdet av de offentliga affärerna översteg 800 miljarder kronor. Förbättrade mätmetoder har inneburit en revidering av den siffran:

– Vi har i år kunnat ta bort betalningar till bland annat försäkringskassor och pensioner, vilket vi tidigare år inte kunnat göra, säger Fredrik Tamm som för jämförelsens skull korrigerat bakåt i tiden.

Doublechecks kartläggning sker för femte året i rad och är sannolikt landets mest omfattande spendanalys över den offentliga marknaden.

Att samhällsförändringar skapar affärsmöjligheter framgår tydligt. Migrationsverket är exempelvis den myndighet som ökat sin inköpsvolym mest, upp 47 procent i fjol till 35,4 miljarder kronor.

På leverantörssidan toppar följande koncerner volymmässigt: Peab, Skanska, Saab, Nordstjernan, Atea, Attendo, Telia Sonera, Investor, Praktikertjänst, Nobina, Sweco, Keolis, Martin & Servera, MTR och Menigo.

Anmärkningsvärt är att Atea har kunnat öka sin affär från 6,9 miljarder kronor till 7,7 miljarder kronor på en hårt konkurrensutsatt marknad. Bolaget har därmed mer än 28 procent av ”sin marknad”.

I övrigt hittar vi vinnarna i branscher som bygg- och anläggning samt vård och omsorg vars marknadsvärden ökat med i snitt 25 procent. Intressant uppstickare är personaluthyrning vars marknadsvärde ökat med 24 procent, mer än en miljard kronor, till cirka 5,5 miljarder kronor totalt.

Redovisade siffror bygger på faktiska utbetalningar från upphandlande myndigheter och enheter. Offentligt ägda bolag står utanför statistiken. I och med att det handlar om bruttoutbetalningar ingår moms och punktskatter i beloppen.

Läs mer: InsynSamhälleStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025