Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga inköp ökar med 43 miljarder

Den offentliga kakan blir stadigt allt större. I fjol upphandlade offentlig sektor för 822 miljarder kronor, upp med 5,5 procent från 2015 års nivå med bland annat bygg, omsorg och personaluthyrning som vinnarbranscher.

| 2017-05-29

Under 2016 köpte stat, kommuner, landsting och regioner varor och tjänster för 822 miljarder enligt Doublecheck. De årliga offentliga inköpen motsvarar cirka 19 procent av Sveriges bruttonationalprodukt.

Det totala värdet av den offentliga marknadens affärer ökade under fjolåret med 5,5 procent jämfört med år 2015. Under 2015 sålde 216 761 leverantörer för 779 miljarder kronor till det offentliga.

– Intresset för den offentliga affären ökar, vilket vi bland annat kan se i de politiska debatterna, noterar Fredrik Tamm, sakkunnig inom offentlig verksamhet och grundare av Doublecheck, som slår fast att det verkligen är dags att fokus flyttas från juridiken till affären när nu den nya upphandlingslagstiftningen äntligen är på plats.

Redan i fjol rapporterade Doublecheck att det sammanlagda värdet av de offentliga affärerna översteg 800 miljarder kronor. Förbättrade mätmetoder har inneburit en revidering av den siffran:

– Vi har i år kunnat ta bort betalningar till bland annat försäkringskassor och pensioner, vilket vi tidigare år inte kunnat göra, säger Fredrik Tamm som för jämförelsens skull korrigerat bakåt i tiden.

Doublechecks kartläggning sker för femte året i rad och är sannolikt landets mest omfattande spendanalys över den offentliga marknaden.

Att samhällsförändringar skapar affärsmöjligheter framgår tydligt. Migrationsverket är exempelvis den myndighet som ökat sin inköpsvolym mest, upp 47 procent i fjol till 35,4 miljarder kronor.

På leverantörssidan toppar följande koncerner volymmässigt: Peab, Skanska, Saab, Nordstjernan, Atea, Attendo, Telia Sonera, Investor, Praktikertjänst, Nobina, Sweco, Keolis, Martin & Servera, MTR och Menigo.

Anmärkningsvärt är att Atea har kunnat öka sin affär från 6,9 miljarder kronor till 7,7 miljarder kronor på en hårt konkurrensutsatt marknad. Bolaget har därmed mer än 28 procent av ”sin marknad”.

I övrigt hittar vi vinnarna i branscher som bygg- och anläggning samt vård och omsorg vars marknadsvärden ökat med i snitt 25 procent. Intressant uppstickare är personaluthyrning vars marknadsvärde ökat med 24 procent, mer än en miljard kronor, till cirka 5,5 miljarder kronor totalt.

Redovisade siffror bygger på faktiska utbetalningar från upphandlande myndigheter och enheter. Offentligt ägda bolag står utanför statistiken. I och med att det handlar om bruttoutbetalningar ingår moms och punktskatter i beloppen.

Läs mer: InsynSamhälleStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026