Genom att följa upp de arbetsrättsliga villkor som ställs i en upphandling skapas trovärdighet. Det konstaterar Upphandlingsmyndigheten, som tagit fram ett stödmaterial på sin hemsida.
Att en uppföljning kan ha stor praktisk betydelse visar den granskning som Inköp och upphandling på Göteborgs Stad genomförde på avtalskategorin städtjänster i fjol.
– Det är en bransch som utmärker sig genom många små företag, prispress, höga sjukskrivningstal och utsatta yrkesgrupper, säger Johan Davidsson, CSR-specialist på Inköp och upphandling.
Tolv av de totalt sexton leverantörer som omfattas av ramavtalet granskades. De övriga fyra hade inga, eller väldigt små volymer under kontrollperioden oktober-december 2018.
– Vi begärde in skriftligt material och gjorde även platsbesök hos de större leverantörerna, säger Johan Davidsson.
Vid en första kontroll var det endast en av tolv leverantörer som helt uppfyllde villkoren. För de resterande elva fanns det antingen konstaterade avvikelser, oklarheter eller brister i den inlämnade dokumentationen som krävde kompletteringar eller rättelser.
Efter kompletteringarna kvarstod avvikelser hos sju leverantörer gällande utbetalning av ersättningar och löner.
Exempel på brister är utbetalning av lön under lägsta lön, att semesterersättning inte utbetalts till timanställda och differenser mellan arbetad/redovisad tid och utbetald tid, det vill säga ersättning har inte utgått för all arbetad tid.
– Avvikelserna visar på att ett tydligt mönster där många leverantörer systematiskt eller av rent slarv inte har betalat ut korrekta löner och ersättningar, konstaterar Johan Davidsson.
Avvikelserna per anställd under tremånadersperioden låg på mellan 250 och 3 500 kronor, vilket betyder att vissa medarbetare fått miste om över 1 000 kronor i månaden.
– Det kan tyckas vara lite men för den enskilde över tid blir det betydande i en bransch där grundlönen är låg.
Efter granskningen har alla leverantörer vidtagit rättelser, bland annat genom att betala ut lön retroaktivt.
– Det känns väldigt bra att uppföljningen fått en så tydlig effekt. Att det verkligen blivit skillnad för arbetstagarna, säger Johan Davidsson.
Under platsbesöken upptäcktes också brister gällande språkkunskaper, utbildning, arbetsmiljö och säkerhet.
Uppföljningen har gett flera viktiga lärdomar, enligt Johan Davidsson. En av de viktigaste är att även om leverantörer har kollektivavtal är det inte säkert att de följer dem
– Som upphandlare kan man invaggas i en falsk trygghet. Finns det kollektivavtal så är allt ”fine”. Men om vi inte kontrollerar lönespecifikationerna och annan dokumentation så kan vi inte veta. Därför är uppföljningen så viktig.
En annan lärdom är hur viktigt det är med platsbesök så att man kan stämma av vilka personer som arbetar.
– Det går att fabricera skriftligt material. Om det finns möjlighet att genomföra platsbesök tror jag effekten av uppföljningarna blir ännu större, säger Johan Davidsson.
Han berättar att arbetet med uppföljningar av arbetsrättsliga villkor pågår så länge det finns avtalsvillkor att följa upp.
– För närvarande håller vi på med uppföljningar inom ramavtalen för hantverkstjänster. Nästa uppföljning inom städbranschen kommer ske under nästkommande ramavtalsperiod, säger Johan Davidsson.
Nu jag jag hört flerq exempel på företag som inte uppfyller kollektivavtalsenliga villkor trots bundenhet. Den som tecknar ett avtal har ansvar att följa upp; det ankommer på facket att kontrollera den som tecknat kollektivatal!