Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sökes: Förståelse och hållbarare affärer

ExpertkommentarAllt går inte att tänka ut i förväg, men nya lärdomar har fått mig att tänka på vikten av implementering av avtal och att skapa gemensam förståelse för hållbarhetskraven. Tänk om vi kunde få en dialog vid avtalsstarten och förklara innebörden av våra krav… vilka vinster det skulle ge i uppföljningen! skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert.

| 2023-07-30
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun.

I juni släppte Fossilfritt Sverige nyheten om att en stor del av allmänheten är för klimatkrav i upphandlingar även om det kostar lite mera.

Nu har jag inte kunskap att bedöma hur statistiskt säkerställd denna undersökning är, men detta är för mig bara ett bevis i raden av många och det jag hör om att offentlig sektor måste blir bättre på att ställa hållbarhetskrav och sen följa upp dem.

Ja, jag vet att det ibland är lättare sagt än gjort. Men här måste jag få slå ett slag för att det finns färdiga framtagna krav som går att använda i många olika typer av upphandlingar.

Upphandlingsmyndighetens har krav, Trafikverket och Storstäderna har en färdig bilaga för entreprenader samt att Biodriv Öst har en vägledning och flera bra exempel från olika upphandlande organisationer på sin webb.

För en tid sen samlades Södertörnskommunerna (flera kommuner i södra Stockholmsområdet) kring en aktivitet att ta fram gemensamma klimatkrav för transporter. Både för att underlätta kravställande, men också för att skapa enhetliga krav för alla våra leverantörer som i många fall är samma. Se länken till våra krav längst ner.

Så nu när jag i Huddinge har säkerställt att vi har ställt dessa krav på moderna fordon och en viss andel förnybart drivmedel i transporterna och resorna har det under våren varit dags att följa upp dem.

Tidigare i maj hade Biodriv Öst och Mälardalsrådet sin senaste nätverksträff för sina medlemmar. Temat var då uppföljning av fordons- och drivmedelskrav för att främja en fossilfri omställning. Då var det härligt att under nätverksträffen få möjlighet att dela med sig av de erfarenheter vi skaffar oss från uppföljningen.

När vi skulle påbörja uppföljningen började jag med att sammanställa alla de upphandlingar jag kände till att vi hade ställt fordons- och drivmedelskrav i. Därefter blev det en prioritering av vilka avtal som skulle följas upp. Vissa avtal var så pass nya att det inte var värt att göra en uppföljning än.

Prioriteringen kan ju se olika ut för olika organisationer. Men till exempel kan man ju även välja att bara följa upp de avtal som är mest transportintensiva eller avtal med högt kontraktsvärde. Så tillsammans med en kollega började vi sammanställa alla leverantörer och vilka krav respektive avtal hade.

Då det var första gången vi skulle följa upp och i en tidigare uppstartsfas av att lära oss ställa relevanta och rimliga krav insåg vi ganska snabbt att kravställningen såg ganska olika ut från avtal till avtal. Lite olika måste det förstås vara för alla avtal är inte lika. Så det blev en liten extra utmaning på uppföljningen. Men detta ska ju inte stoppa oss från att börja följa upp och se vad mer vi kan lära oss av det.

När sammanställningen var gjord skickade vi ut den uppföljningsmall som Biodriv Öst har tagit fram (se länk till mallen längre ner).

Ganska snabbt fick vi svar från några leverantörer som påstod att de inte levererar till oss eller att de anlitar en transportör och undrade varför de då ska fylla i uppföljningsmallen. Dessa frågor måste jag säga att jag ställer mig lite fundersamt till.

Är det så att våra leverantörer inte läser kraven innan de lämnar anbud och innan de skriver på ett bindande avtal. För hur tror de att varorna kommer till oss och varför skulle kraven inte gälla även deras underleverantörer? Kravskrivningen är formulerad ungefär på följande sätt: ”För de fordon som används för att utföra uppdraget…”

Det är här dialogen och förtydligandet kommer in. Vi i offentlig sektor behöver bli bättre på att förklara våra krav och implementera våra avtal bättre. Då tror jag att vi kan få ett mycket bättre samarbete och efterlevnad av våra avtal.

Vid en uppstart av avtalen kan det vara viktigt att gå igenom de krav och villkor som riskerar att missförstås, de som vi planerar att följa upp eller är strategiskt viktiga för oss. För att ge några exempel. Här kan vi behöva förklara vilka fordon vi menar ska gälla för kravet och förtydliga att det även gäller för underleverantörer/transportörer.

För när vi har implementerat våra avtal bättre kommer troligen avtalsefterlevnaden också blir mycket bättre. Och det kommer troligen även bidra till en smidigare uppföljningsprocess. Vi kanske till och med kan lära oss något nytt av att prata med den andra sidan!

En lärdom vi redan har fått är att vara extra tydlig med vilken tidsperiod leverantören ska fylla i för, hur man ska fylla i uppföljningsmallen med mera. Så ta inget för givet, utan var pedagogisk i förklaringen.

Det som nu ligger i pipen för att effektivisera arbetet är att strukturera upp våra sanktionsvillkor, för det är trots allt flera leverantörer som inte uppfyller villkoren och även om dialog löser mycket, så löser det tyvärr inte allt.

Och glöm inte bort att vara människa och ring upp leverantörer som kanske inte svarar på mejl, för de är troligen fullt upptagna med att utföra uppdragen.

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: HållbarhetUppföljningUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt