Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Satte fart på Skatteverkets e-handel

Ledningens välsignelse, ett tvärfunktionellt samarbete, tydlig information och smidiga kontaktvägar – bland annat en chattgrupp på intranätet. Det är faktorerna som fått Skatteverkets e-handel att lyfta.

| 2022-04-08
Helen Åhlund och Sanna Velin, Skatteverket.

2019 startade Skatteverket ett projekt för att utveckla sin e-handel. En tvärfunktionell e-handelsgruppgrupp med representanter från inköpsenheten, kontorsserviceenheten, ekonomienheten och tjänsteutvecklingsenheten sattes ihop.

 – Samarbetet är en viktig framgångsfaktor, säger Sanna Velin, verksamhetsutvecklare på inköpsenheten och den som samordnar arbetet.

Under hennes ettåriga föräldraledighet, som avslutades i början av april, är det dock kollegan Helen Åhlund, e-handelskoordinator som ansvarat för att driva processen vidare.

– Jag har känt mig trygg med att det är just Helen som hållit ställningarna, säger Sanna Velin.

När e-handelsprojektet inleddes konstaterades snabbt att det fanns stora utmaningar i beställningsflödet på myndigheten. 

– Om flödet inte fungerar spelar det ingen roll hur bra avtal vi har. Det var väldigt mycket ”brus” med diverse meddelanden. Dessutom saknades manualer och handledningar. Målet var att bli tydliga med vad, vart och varför beställningar görs, säger Sanna Velin.

Ett första steg var att se över vilka som hade behörighet. Antalet operativa beställare bantades från 2 700 till 500 personer – främst genom att de som inte gjort beställningar på ett år gallrades bort.

Samtidigt fick alla medarbetare, inte bara beställarna, behörighet att se utbudet i inköpsmodulen.

– Det gjorde att många inte längre ”behövde” sin behörighet. Övergången blev smidig och friktionsfri, säger Sanna Velin.

I dag kan alla som vill vara operativa beställare ansöka om att vara det.

– Det är upp till varje chef att avgör hur många operativa beställare avdelningen eller enheten behöver. Men handlar någon inte på ett år faller personen ur automatiskt, säger Helen Åhlund.

Det togs också fram en digital utbildning för beställarna med olika övningar. Den är frivillig men de flesta väljer att gå den. 

– Många hade lite oro för att göra fel när de beställde från vår e-handelsportal. Vi har velat lyfta dem genom ökad kunskap och genom att vara tydligare, säger Sanna Velin.

Allt fler varor och tjänster samlades i inköpsmodulen för att underlätta för beställarna. I dag finns omkring 100 leverantörer.

Även rutinerna för när verksamheten behöver en vara eller tjänst som inte omfattas av ramavtal har integrerats med e-handelssystemet.

– Vi ser tydligt vad som beställs utanför avtalet och kan ta med oss det in i nästa upphandling, säger Sanna Velin.

En lösning med rekvisitioner kopplade till e-handelssystemet gör att medarbetare slipper hantera kvitton vid mindre inköp, exempelvis av fikabröd.

– Allt blir registrerat och klart direkt, säger Helen Åhlund.

Sanna Velin lyfter fram vikten av att ha en tydlig uppdragsbeskrivning och att ledningen hela tiden varit involverad i utvecklingsresan.

– Det har gett oss ett stort mandat att kunna hänvisa till verksamhetens beslut.

Kommunikation är en annan framgångsfaktor. Informationen på intranätet har utvecklats i samarbete med kommunikationsavdelningen. 

Tidigare var många osäkra på hur de skulle ta kontakt med inköp, berättar Sanna Velin. 

– Vi hade åtta olika funktionsbrevlådor, men de har stängts.

I dag sköts dialogen på två sätt. Dels finns en användarstödsportal som gör att frågorna hamnar hos rätt person, men också ger bättre spårbarhet.

– Dessutom har vi en chattgrupp på intranätet där beställarna kan ställa frågor om avtal och inköp och få svar från inköpsavdelningen. Det är en jättelyckad kanal, säger Helen Åhlund. 

I dialogen med leverantörerna kommer det digitala fokuset in tidigt.

– Vi pratar e-beställning och e-faktura redan vid uppstart av avtalet. Även leverantörerna får tydliga kontaktvägar in till vår e-handelsgrupp och slipper mellanhänder, säger Sanna Velin.

Vinsterna av effektivare e-handel är stora. Skatteverket har minimerat fel, underlättat avtalsuppföljning och ökat avtalstroheten.

– Av Sveriges 160 myndigheter är vi en av de 25 som har 90 procent e-fakturor. Vi är dessutom en av endast fem myndigheter som har ”gröna siffror” (högst värden per nyckeltal) avseende andel e-faktura, andel matchade fakturor samt antal e-order, säger Helen Åhlund. 

Läs mer: Upphandling E-handelElektronisk handelSkatteverket

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist