Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Saknade e-postadress: anbud förkastat

Akeas anbud saknade mejladresser till flera referenspersoner. Förvaltningsrätten anser inte att Ystads kommun gjorde fel när man på grund av detta uteslöt företaget från upphandlingen.

| 2017-07-24

När Ystads kommun upphandlade jobbet med att anlägga en parkering ställdes krav på referenser. Akea skickade en lång lista över genomförda uppdrag, företaget lämnade fler referenser än kommunen egentligen efterfrågade.

Problemet var att mejladress till flera av kontaktpersonerna saknades. Ystad kommun förkastade Akeas anbud och tilldelade projektet till MVB Syd. Detta med hänvisning till att det obligatoriska kravet på att ange kontaktuppgifter, inklusive telefonnummer och mejladress, inte har uppfyllts.

Inför domstolen försvarar Ystads kommun kravet på mejladress. Den behövs för att kunna genomföra en bra, öppen, transparent och likvärdig utvärdering menar kommunen som anser att kravet är klart proportionerligt i förhållande till vad som efterfrågas.

Kommunen noterar att Akea lämnat fler referenser än efterfrågat och säger sig ha svårt att bedöma vilka som ska betraktas som ”överskottsinformation”. Att låta Akea komplettera kontaktuppgifterna har inte heller varit aktuellt eftersom det skulle innebära en otillåten konkurrensfördel för företaget.

Förvaltningsrätten slår fast att kravet på mejladress har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen. Att kommunen enkelt ska kunna kontakta referenserna är inget oproportionerligt krav enligt domen.

Läs mer: AnbudFörfrågningsunderlagSamhällsbyggnadÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Saknade e-postadress: anbud förkastat"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2017-07-24 kl. 17:28

    Även om domen förvisso är korrekt enär Ystads kommun inte begärde någon komplettering av kontaktuppgifterna till referenspersonerna, torde sådan komplettering vara skolboksexemplet på tillåten komplettering.

    Det var ju här fråga om bevisuppgift avseende leverantörens lämplighet. I anbudet fanns redan uppgift om såväl referensentreprenader som namn på referenspersonerna. En komplettering av detta skulle inte ändra anbudet i sak, eller ge anbudsgivaren möjlighet att i efterhand välja referensentreprenader eller referenspersoner.

    Så länge alla anbudsgivare som begått samma misstag och kompletteringen redovisades i upphandlingsrapporten så hade komplettering kunnat ske i enlighet med kraven på öppenhet och likabehandling.

    Svara
  2. Grodan Boll skriver:
    2017-07-27 kl. 08:04

    snarare ett skolexemel på att vi som jobbar med offentlig upphandling som upphandlare, jurister, domare, opinionsbildare och lagstiftare städar trappan nedifrån. Det torde vara så att denna strikta hållning motverkar vardagskorruption men mycket annat utvecklingsarbete verkar vara eftersatt.

    Svara
  3. Förenkla upphandlingsreglerna skriver:
    2017-07-27 kl. 10:48

    Håller helt med ovanstående kommentatorer. Varför är vi så strikta inom upphandlingsvärlden? Som upphandlare måste man kunna använda sig av komplettering annars är det ju en meningslös regel. Och visst är det sådant här beteende från UM som gör att leverantörer känner att de måste begära överprövning?

    Svara
  4. Allan skriver:
    2017-07-28 kl. 08:38

    Jag kan säga av erfarenhet att de styr sina upphandlingar precis så de vill ha dem.
    Många upphandlingar i denna kommun har även avbrutits pga brist på kunskap.

    Svara
  5. Katarina Bjerling skriver:
    2017-07-28 kl. 15:39

    Jag har suttit med bristfälliga kontaktuppgifter på referensuppdrag och försökt ringa runt till upptagna VD:ar och liknande. Jag har undrat hur mycket tid jag ska lägga på att någon annan inte orkar ge mig adekvat information för att jag kunna göra mitt jobb?

    Så jag förstår deras vägran. Dessutom undrar jag varför man som anbudsgivare slänger in en osorterad bunt av referensuppdrag och överlåter till mig som upphandlare att försöka sortera ut vad som är vad? Frågor som ”Är det är uppdraget som avses över 5000 mottagare eller det med inriktning mot funktionsnedsatta? Varför framgår det inte när uppdraget utfördes, kanske jag kan gissa utifrån löptexten?” är inte ovanliga.

    I början tänkte jag att komplettering är självklart, man vill ju ge alla en chans och få konkurrens. Men när kompletteringar ses som en öppning till överprövning, som förvånansvärt ofta ger resultat, har jag tänkt om.

    Svara

Lämna ett svar till Förenkla upphandlingsreglerna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud