Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Säkerhetsintressen styr upphandling

RättsfallsanalysEU-domstolen har meddelat dom i ett mål som behandlar under vilka förutsättningar en medlemsstat kan undanta vissa varor och tjänster från skyldigheten att upphandla, med hänvisning till nationella väsentliga säkerhetsintressen. Anna Elowson Ek och Sarah Ottosson, Advokatfirman Lindahl, kommenterar domen.

| 2023-12-06
Advokaterna Anna Elowson Ek och Sarah Ottosson, Advokatfirman Lindahl.

Sammanfattning
Polen hade genom nationell lagstiftning undantagit vissa tjänstekontrakt från upphandlingsskyldighet med hänvisning till Polens väsentliga säkerhetsintressen. Ett statligt bolag direkttilldelades ett tjänstekontrakt som gällde framställning av en mängd olika officiella handlingar samt tillhandahållande av vissa tjänstekort.

EU-domstolen fann att det inte var motiverat att undanta exempelvis punktskattemärken och röstsedlar, men att det fanns fog för att undanta personliga handlingar för bland annat statlig säkerhetspersonal.

Bakgrund
I samband med att Polen införlivade direktiv 2014/24/EU i nationell lagstiftning undantog Polen tjänstekontrakt för framställande av identitetskort, pass, körkort, röstsedlar, yrkeslegitimation för läkare och tandläkare samt tjänstekort för poliser, gränsvakter och statliga säkerhetstjänstemän från de upphandlingsförfaranden som anges i direktivet.

Mot denna bakgrund direkttilldelade Polen ett helägt statligt bolag Wytwórna Papierów Wartosciowych, PWPW, tjänstekontrakt som gällde framställning av olika officiella handlingar samt tillhandahållande av vissa tjänstekort utan att genomföra en upphandling.

EU-kommissionen menade att Polen, genom att undanta vissa kontrakt från bestämmelserna om offentlig upphandling, felaktigt hade införlivat direktivet i nationell lagstiftning och väckte därför talan om fördragsbrott.

Polen framhöll att den nationella lagstiftningen var förenlig med unionsrätten, med hänsyn till att artikel 15.2 och 15.3 i direktivet tillåter att offentliga kontrakt undantas från upphandlingsförfarandena om det görs i syfte att skydda en medlemsstats väsentliga säkerhetsintressen.

Polen menade att man genom att direkttilldela kontrakten till PWPW säkerställde att handlingarna inte förfalskades, att leverantören inte försattes i konkurs och att leverantören inte äventyrade säkerheten genom att bryta tystnadsplikten eller genom att röja skyddade uppgifter.

EU-domstolens bedömning
EU-domstolen framhöll att det ankommer på Polen att definiera vad som utgör väsentliga säkerhetsintressen och att det är upp till de polska myndigheterna att avgöra vilka säkerhetsåtgärder som är nödvändiga för att skydda den allmänna säkerheten i landet beträffande de aktuella handlingarna.

EU-domstolen menade att den medlemsstat som vill tillämpa undantagen i direktivet måste visa att behovet av att skydda sådana intressen inte hade kunnat garanteras genom mindre ingripande åtgärder inom ramen för de upphandlingsförfaranden som beskrivs i direktivet.

EU-domstolen konstaterade att Polens beslut att undanta punktskattemärken, röstsedlar och datasystem som används för hantering av officiella handlingar inte var motiverat. EU-domstolen framhöll att behovet av att skydda uppgifter hade kunnat tillgodoses genom tystnadsplikt och disciplinåtgärder.

EU-domstolen anförde även att Polen hade kunnat tillämpa ett selektivt förfarande och på så vis endast ge tillgång till de konfidentiella uppgifterna till ett begränsat antal anbudssökande. Dessutom ansåg EU-domstolen att faran för konkurs kunde begränsas genom väl formulerade kvalificeringskrav.

EU-domstolen konstaterade dock att det var motiverat att undanta framställningen av personliga handlingar och identitetskort för militär personal samt tjänstekort för poliser, gränsvakter, underrättelsepersonal och statliga säkerhetsagenter

EU-domstolen framhöll att dessa handlingar innehöll uppgifter med ett direkt och nära samband till målet att skydda den nationella säkerheten, varför det kunde vara motiverat med ytterligare sekretesskrav. Det skulle kunna få irreparabla konsekvenser för en medlemsstats nationella säkerhet om dessa uppgifter läckte samt att uppgifterna skulle kunna användas av tredjeländer, kriminella grupper eller terroristorganisationer.

EU-domstolen bedömde därför att det inte fanns mindre ingripande åtgärder för att skydda den nationella säkerheten, varför kommissionens talan avslogs i denna del.

Analys
Genom direktivets artikel 15.2 och 15.3 samt artikel 346.1 a i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt ges medlemsstaterna en rätt att undanta vissa offentliga kontrakt från de förfaranden som anges i direktivet.

Enligt artikel 15.2 ska bestämmelserna inte tillämpas på offentliga kontrakt om skyddet av en medlemsstats väsentliga säkerhetsintressen inte kan garanteras genom mindre ingripande åtgärder. Sådana kan vara att det ställs krav för att skydda den konfidentiella karaktären hos den information som den upphandlande myndigheten lämnar ut i ett förfarande för kontraktstilldelning i enlighet med direktivet.

Vidare anges i artikel 15.3  att om upphandlingen och fullgörandet av det offentliga kontraktet omfattas av sekretess eller måste åtföljas av särskilda säkerhetsåtgärder i enlighet med lagar och andra författningar som gäller i en medlemsstat, så ska direktivet inte tillämpas, förutsatt att medlemsstaten har slagit fast att de berörda väsentliga intressena inte kan garanteras genom mindre ingripande åtgärder.

EU-domstolen prövade stegvis de olika offentliga handlingarna där riskerna som förts fram av Polen vägdes mot de möjligheter som direktivet ger för att minska eller undanröja de aktuella riskerna. Samtidigt belyste EU-domstolen den avvägning som måste göras mellan direktivets syfte och medlemsstatens självständiga rätt att definiera sina egna säkerhetsintressen.

Genom domen blir det tydligt att EU-domstolen inte anser att det på förhand och på en övergripande nivå går att göra en uttömmande förteckning över de kontrakt som ska undantas helt från direktivets tillämpning, likt den som Polen hade gjort.

Utgångspunkten är i stället att en bedömning behöver göras från fall till fall, där eventuella undantag hänförs till de undantagsbestämmelser som följer av direktivet. Varje enskild del som undantas från upphandlingsskyldigheten behöver noggrant avvägas i ljuset av de möjligheter som faktiskt ges i direktivet.

Genom att domstolen gör en skillnad mellan olika typer av officiella dokument, kan domstolen anses ha klargjort att ”väsentliga säkerhetsintressen” i artikel 15.2 och 15.3 i direktivet hänför sig till ett snävt statligt säkerhetsbegrepp, i huvudsak avseende militär, polis och liknande säkerhetspersonal.

Målnummer och domstol
EU-domstolens dom av den 7 september 2023 i mål C-601/2.

Juristpanelen

Läs mer: DirektivDirektupphandlingLagstiftningPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud