Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så ska upphandlingar bli enklare

JuridikDen 3 juni överlämnade regeringen flera förslag till ändringar i upphandlingslagarna till Lagrådet. Förslagen innebär enklare regler för upphandlingar under tröskelvärdena och upphandlingar av sociala tjänster. Kristian Pedersen och Viktor Robertson, Advokatfirman Kahn Pedersen, redogör för de mest betydelsefulla delarna av förslaget och hur de påverkar vardagen för offentliga upphandlare.

| 2021-06-10
Kristian Pedersen och Viktor Robertson, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Regeringens förslag innebär att bestämmelserna i nuvarande 19 kap. LOU och LUF ersätts av två nya kapitel – 19 kap. för upphandlingar som måste annonseras och 19 a kap. för direktupphandlingar. (Motsvarande ändringar föreslås i lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS, men dessa ändringar behandlas inte i denna artikel.)

De nya kapitlen innehåller en rad nyheter i förhållande till dagens regelverk.

Reserverad upphandling – möjlighet att säkerställa att avtal ingås med icke-vinstdrivande organisationer
Enligt förslaget ska det vara möjligt att reservera upphandlingar av vissa välfärdstjänster enligt både LOU och LUF, så att bara icke-vinstdrivande organisationer har möjlighet att lämna anbud. Det rör upphandlingar av exempelvis hemtjänstpersonal och förmedling av vårdpersonal och läkare.

Men ett antal förutsättningar måste vara uppfyllda. Förutom särskilda krav på organisationerna som får delta, får avtal som reserveras inte löpa längre än tre år. Därefter får den upphandlande myndigheten eller enheten inte tilldela samma organisation ett nytt reserverat kontrakt för samma tjänst.

Syftet med bestämmelserna är att underlätta idéburna organisationers deltagande i upphandlingar. Om det kommer att fungera återstår att se. Eftersom avtalen inte får löpa längre än tre år och nytt avtal därefter inte får tilldelas samma organisation riskerar upphandlande myndigheter och enheter, och inte minst patienter och brukare, att behöva byta leverantör ofta. Det kan vara problematiskt just för välfärdstjänster, där kontinuitet ofta är viktigt.

Förfarandena tas bort
För att förenkla föreslår regeringen att det inte ska finnas några formella upphandlingsförfaranden för icke-direktivstyrda upphandlingar. Förenklat förfarande och urvalsförfarande ska alltså avskaffas. I stället får den som upphandlar själv utforma sitt förfarande.

Det förfarande som används måste fortfarande vara förenligt med de grundläggande principerna och det kommer även i övrigt att finnas vissa regler att följa. Det gäller bland annat vilken information som upphandlingsdokumenten ska innehålla, möjligheterna för leverantörer att åberopa annans kapacitet, kommunicering, information och dokumentation.

I vissa avseenden kommer sannolikt förslaget att innebära förenklingar och ökad flexibilitet. Men vi kan även se nackdelar. Bland annat kommer varje upphandlande myndighet och enhet själv att behöva ta ställning till om ett visst sätt att upphandla är förenligt med de grundläggande principerna, i stället för att kunna förlita sig på förfaranden som lagstiftaren har utformat.

Dialog i en upphandling
Regeringen föreslår också att en upphandlande myndighet eller enhet ska få ha en dialog med en eller flera leverantörer i en pågående upphandling. Dialogen får även omfatta rättelser av fel och förtydliganden, eller kompletteringar av leverantörernas anbud eller andra dokument som de gett in.

Dessutom får dialogen omfatta förhandlingar om alla aspekter av upphandlingsdokumenten, förutom minimikrav och tilldelningskriterier, och alla aspekter av anbudet eller andra handlingar som har lämnats in av leverantören.

Ytligt sett ser möjligheterna till dialog ut att öka rejält. Men i praktiken finns det risk för att möjligheterna inte blir större. Regeringen anger nämligen att de grundläggande principerna och EU-domstolens relativt stränga praxis på området fortfarande utgör en yttersta gräns för exempelvis vilka typer av kompletteringar och förtydliganden som får ske, även för icke-direktivstyrda upphandlingar.

Nya högre och fasta direktupphandlingsgränser
Förslaget innebär också att direktupphandlingsgränserna höjs. De ska också anges med fasta belopp direkt i lagtexten

För LOU föreslås direktupphandlingsgränsen bli 700 000 kronor och för LUF 1 200 000 kronor.

När det gäller sociala tjänster och andra särskilda tjänster föreslås en mer radikal höjning av direktupphandlingsgränsen. Förslaget innebär nämligen att direktupphandling ska vara tillåten ända upp till tröskelvärdet för dessa tjänster, det vill säga cirka 7,7 miljoner kronor.

Detta kommer att bli både enklare och tydligare. I framtiden kommer den som undrar att kunna hitta direktupphandlingsgränserna direkt i lagarna, utan att behöva söka information om dem på exempelvis internet. Den kraftigt höjda direktupphandlingsgränsen för sociala tjänster och andra särskilda tjänster kommer också att öka flexibiliteten för upphandlande myndigheter och enheter.

Möjlighet att direktupphandla i samband med överprövningar – men bara under tröskelvärdena
Regeringen föreslår även att det ska vara möjligt att direktupphandla om en upphandling fördröjts på grund av en överprövning. Men det gäller bara upphandlingar som omfattas av de icke-direktivstyrda reglerna. Avtalet som ingås får inte heller vara längre än vad situationen kräver.

Förslaget innebär tydlighet om att direktupphandling får användas för så kallade täckningsköp när en upphandling blivit fördröjd på grund av överprövning. Det kommer att skapa ökad trygghet och förutsebarhet för upphandlande myndigheter och enheter.

Förfaranderegler för direktupphandlingar
Direktupphandling kommer även i framtiden att vara den friaste formen av upphandling. Men regeringens förslag innehåller ett antal förfaranderegler för direktupphandlingar.

De grundläggande principerna kommer fortfarande att gälla för direktupphandlingar. Dessutom kommer upphandlande myndigheter och enheter även framöver vara skyldiga att anta riktlinjer för direktupphandlingar och att dokumentera dem.

Som ett svar på den debatt som uppstått kring de nya krav på efterannonsering som infördes vid årsskiftet 2020/21 vill regeringen även förtydliga reglerna om efterannonsering. I framtiden kommer det bara att finnas skyldighet att efterannonsera direktupphandlingar med ett värde över 700 000 kronor för LOU och 1 200 000 kronor för LUF.

Att kravet på efterannonsering förtydligas är välkommet. Det leder till ökad förutsebarhet och minskad administration för upphandlande myndigheter och enheter.

Nästa steg i lagstiftningsarbetet
Det som kommer att hända härnäst är att Lagrådet kommer att lämna ett yttrande över regeringens förslag. Därefter kommer sannolikt en proposition att lämnas till riksdagen under hösten.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 februari, samtidigt som regeringens tidigare förslag om effektivare överprövning av upphandlingar.

Kristian Pedersen och Viktor Robertson
Advokatfirman Kahn Pedersen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud