Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så här motverkar du anbudstorkan

Med tanke på de allt färre anbuden kunde konkurrenstrycket vid offentliga upphandlingar vara, milt uttryckt, bättre. Svenskt Näringslivs Birgitta Laurent tipsar upphandlarna om att sätta sig in i leverantörernas situation.

| 2017-11-27

I de 18 330 upphandlingar som i fjol annonserades enligt upphandlingslagarna kom det anbud från i genomsnitt 4,3 anbudsgivare per upphandling. Detta var en minskning jämfört med 2015 då snittet låg på 4,4 anbud.

Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, poängterar det samhällsekonomiskt mycket bekymmersamma i att antalet anbud minskar år från år.

– Att det vanligaste antalet anbud i en upphandling är två stycken och att andelen upphandlingar med endast ett anbud ökar är kanske än mer problematiskt än att det genomsnittliga antalet anbud stadigt minskar, säger hon.

I 16 procent av alla upphandlingar som annonserades under fjolåret inkom anbud från endast en anbudsgivare. Andelen upphandlingar med endast en anbudsgivare har ökat årligen sedan 2012.

Siffrorna är purfärska och kommer från Statistik om offentlig upphandling. Denna rapport ger vid handen att det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling har minskat i flera år. År 2012 lockades i genomsnitt 4,8 anbudsgivare att lämna anbud i varje upphandling.

– Särskilt oroande är att de som upphandlar mest, kommunerna och deras bolag, får in ännu färre anbud än det genomsnittliga antalet.

Flest anbudsgivare per upphandling fick upphandlingar av landsting och regioner där i genomsnitt 5,5 anbudsgivare lämnade anbud 2016. För statliga myndigheter är motsvarade siffra 4,4, men bara 4,1 för kommuner.

– Parallellt med att antalet anbud minskar avbryts allt fler upphandlingar, vilket till hög grad sannolikt beror på att man inte får in nog med anbud.

Birgitta Laurent berättar om en upphandling av frukt och grönt som gjordes helt nyligen. Anbudsformuläret var på 46 sidor med sex bilagor därtill.

– Jag känner till åtminstone ett företag som tog beslutet att inte vara med på grund av det omfattande kravställandet.

En upphandlare bör därför alltid försöka sätta sig in i leverantörernas situation och fråga sig själv:

– Om jag var en liten leverantör… hade jag då kunnat besvara frågorna och hade jag velat sätta av tiden för att göra det?

Hon slår också ett slag för dialog.

– Detta bör göras med så god framförhållning att det även finns tid för en extern remiss av de aktuella kraven om det skulle behövas.

Läs mer: AnbudDialogFörfrågningsunderlag

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026