Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Risk för en kännbar försening”

Christina Möll och Stefan Holm har läst Lagrådets lustmord på regeringens förslag till nya upphandlingslagar. En kännbar försening förutses – kanske hade EU-förordningar varit en mer framkomlig väg än direktiv?

| 2016-02-18

Lagrådet är inte direkt nådigt i sin kritik av förslaget till nya upphandlingslagar. Det slås bland annat fast att direktiven innehåller oklarheter och att tolkningsproblem tyvärr förs vidare till den nationella lagstiftningen.

Stefan Holm, upphandlingsexpert vid Almega, håller med i mycket:

– Det framförs en tydlig kritik mot EU-direktivens utformning, brister och tvetydigheter samt att lagarnas omfattning, totalt nästan 1000 paragrafer, utgör ett stort problem för dem som ska tillämpa dem, vilket jag håller med om.

Lagrådets analys ger vid handen att lagarna innehåller bestämmelser som knappast kräver lagform. Regeringen lyckas enligt Lagrådet inte med målsättningen att underlätta. Regelverket beskrivs som mer vidlyftigt än vad som är motiverat.

– Spontant kan man väl säga att Lagrådets förhållningssätt är väldigt reaktivt, i den meningen att det inte är mycket som finner nåd inför rådets ögon, säger Christina Möll, jurist vid Europakontoret.

Hon tycker att viss kritik känns överflödig. Hon exemplifierar med svepande resonemang kring bland annat ändamålsenligheten av placeringen av de ”bärande principerna”.

Lagrådet riktar flera kängor mot Bryssel. Det konstateras att direktiven uppvisar brister av olika slag. Christina Möll förnimmer att det kan vara ett bristfälligt material som Lagrådet har haft att förhålla sig till:

– Mot bakgrund av detta kommer vi att ägna lång tid åt att analysera lagrådsremissens innehåll, i syfte att utröna vad som innehåller lagsubstans, vad som är ”tyckande” och vad som kräver omformuleringar av de förslag som Lagrådet behandlade.

Regeringen ska lämna över sitt förslag till nya upphandlingslagar till riksdagen i juni, så att ett riksdagsbeslut kan fattas i höst. Stefan Holm är osäker på om planen håller:

– Frågan är om Lagrådets gedigna arbete ytterligare kommer försena de nya upphandlingslagarna?

– Jag reagerar också på att Lagrådet har så väldigt många ändringsförslag på regeringens förslag. De har ju omformulerat merparten av paragraferna, fortsätter han.

Christina Möll förutser en kännbar försening av implementeringen av direktiven. Det kan bli en riktigt tungrodd situation framöver:

– Den direkta effekt som ofta åberopas gäller ett begränsat antal artiklar och den kan inte ersätta en egentlig implementering.

Christina Möll tror att EU-domstolens praxis och direktiven kommer att användas vid upphandling över tröskelvärdena. Befintliga lagar används under tröskelvärdena.

– Men även där möts vi utmaningar vid exempelvis upphandling av B-tjänster som ju försvinner som begrepp och att lagens och direktivens tröskelvärden inte alltid stämmer överens.

– Fördragskonforma tolkningar blir under alla omständigheter de närmaste årens juridiska hjärngympa.

Hade den här situationen kunnat undvikas på något sätt? Ja, menar Christina Möll. Förordningar hade löst problemen:

– Eftersom upphandlingsdirektiven innehåller detaljerade förfaranden och metoder vore det en välgärning om EU hade antagit förordningar på området istället för direktiv. Sådana förordningar hade vi kunna tillämpa direkt efter dess bokstav och i rätt tid.

Läs mer: EULagstiftningPolitik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift