De regionala kollektivtrafikmyndigheterna landet kan se fram mot bråda dagar. Hälften av alla bussar i trafik ska upphandlas mellan 2019 och 2022.
Svensk Kollektivtrafik, bransch- och intresseorganisation för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag, har sammanställt de kommande tre årens upphandlingar. Enligt det schemat behöver minst 60 upphandlingar genomföras.
Mattias Adell, affärsutvecklare vid Svensk Kollektivtrafik, bekräftar att det är ovanligt mycket på gång:
– Det är en puckel volymmässigt, både i antal upphandlingar och antal fordon.
Från leverantörshåll irriteras man över lokala, detaljerade särkrav. Det saknas inte ”standarder” att ta till upphandlingsarbetet. Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har exempelvis tagit fram modellavtal och kravbilagor. Branschens indexrekommendationer är också ett stöd.
Bus Nordic syftar till att minska särkraven på bussar i olika offentliga upphandlingar. Förutom att driva kostnader gör särkrav det svårare för entreprenörerna att vid behov flytta bussar mellan olika regioner.
Det finns viss oro för att så många upphandlingar ska genomföras på så pass kort tid. Trafikföretagen har begränsade anbudsresurser och till de berättigade frågorna hör hur konkurrensen blir kring de mindre affärerna.
– Samtidigt kommer elektrifiering av busstrafiken att ta fart under den här perioden och det innebär flera nya frågeställningar att ta ställning till i anbudsunderlagen, noterar Mattias Adell.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer