Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Regler om onormalt låga anbud upprör

Juridisk krönikaFå bestämmelser i upphandlingslagarna väcker samma känslor som de om onormalt låga anbud. Från upphandlarhåll hörs ibland uppfattningen att det är omöjligt att förkasta onormalt låga anbud, medan leverantörer kan tycka att anbudspriserna granskas orimligt närgånget. Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå, reflekterar kring vad som egentligen krävs för att en prisförklaring ska vara godtagbar.

| 2024-11-02
Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå.

Låga anbud som antingen inte är seriöst menade, eller förutsätter att leverantörens arbetssätt strider mot gällande lagar och regler, är ett allvarligt problem som upphandlande aktörer måste hantera. Möjligheten att förkasta sådana anbud fyller en mycket viktig funktion för den sunda konkurrensen, och för att säkerställa att upphandlande aktörer och skattebetalare i slutänden får valuta för pengarna.

Samtidigt måste leverantörerna skyddas från godtyckliga bedömningar från de upphandlande aktörernas sida.

Reglerna om onormalt låga anbud finns i 16 kap. 7 § LOU respektive 15 kap. 7 § LUF.[1] Enkelt uttryckt innebär reglerna att en upphandlande myndighet eller enhet som bedömer att ett anbud verkar vara onormalt lågt, ska begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden.

Om förklaringen inte är tillfredsställande ska den upphandlande aktören förkasta anbudet. Den här artikeln behandlar specifikt frågan vad som är en godtagbar förklaring, när den upphandlande aktören väl har konstaterat att ett pris verkar vara onormalt lågt.

 Om vi tar avstamp i lagtexten, anges i 16 kap. 7 § LOU exempel på vad en begäran om förklaring kan gälla, till exempel att om leverantören kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder för att fullgöra kontraktet.

Uppräkningen är inte uttömmande, och det finns alltså inget hinder för leverantören att motivera offererade priser på vilket sätt den vill. Begäran om prisförklaring utformas därför ofta på ett öppet sätt så att leverantörerna ges möjlighet att fritt förklara sina anbud.

Förutsatt att den upphandlande aktören på ett tydligt sätt redovisar vilka priser som bedöms vara onormalt låga ser vi inget problem med detta, eftersom det är tydligt av lagtexten att bördan för att lämna en tillfredsställande förklaring ligger på leverantören. Det är även leverantören som har bäst kunskap om varför ett visst pris har lämnats.

Det finns ett antal förklaringar till onormalt låga priser , som har godtagits i praxis och som leverantörer ofta hänvisar till i sina förklaringar. Dessa omfattar bland annat rätten att pressa marginaler i syfte att etablera sig på en ny marknad eller för att avtalet har ett marknadsföringsmässigt stort värde.

En annan anledning till prissättningen kan vara att leverantören har en stark ekonomi som sådan, eller har stor erfarenhet av branschen i allmänhet och den aktuella upphandlande aktören i synnerhet, vilket gör att den har god kännedom om hur leverans kan ske effektivt och i vilken förväntad utsträckning (detta gäller särskilt i ramavtal med osäkra volymer).  

Som synes ovan, har godtagbara förklaringar till onormalt låga priser över lag utgjorts av ganska svepande argument. Att argumenten är svepande gör dem inte per se oacceptabla eller osanna.

Men denna grad av konkretisering är av förklarliga skäl inte tillräcklig i alla slags upphandlingar och det är rimligt att upphandlande aktörer i vissa situationer behöver mer ”kött på benen” för att kunna godta en prisförklaring.

Högsta förvaltningsdomstolen har i HFD 2016 ref. 3 II gett vägledning kring vilka krav som kan ställas på leverantörens förklaring. I målet konstaterades att det inte hade visats att leverantörens förklaringar och överväganden skulle sakna affärsmässighet eller ge befogad anledning anta att det låga anbudet skulle leda till leveransvägran eller på annan grund leda till att upphandlingen inte skulle få avsett resultat.

Det förekommer att upphandlande aktörer ställer väldigt högra krav på hur en förklaring ska vara utformad, och mer specifikt hur detaljerad den ska vara avseende ekonomiska parametrar, för att godtas.

Det är inte helt ovanligt att leverantören avkrävs kalkyler som visar att leverantören kommer få kostnadstäckning eller gå med vinst inom aktuellt avtal, eller att det finns kostnadstäckning för samtliga poster gällande såväl personell arbetskraft som verktyg och annan utrustning som krävs för att utföra uppdraget.

Syftet med dessa utredningar är att säkerställa att leverantörerna inte behöver bryta mot villkor i avtalet, eller överfakturera sitt arbete, för att uppdraget ska gå ihop. Att ingå avtal där leverantören har lovat väldigt låga priser innebär att den upphandlande myndigheten redan från början måste vara på tå och lägga extra resurser på granskning och uppföljning, samt ökad risk för en konfliktfylld avtalstid.

Det finns ingen gräns för hur detaljerade dessa utredningar kan bli, om den upphandlande myndigheten vill se en heltäckande kalkyl för uppdraget. Även om praxis genom HFD 2016 ref. 3 II har visat att detaljerade förklaringar kan vara ett skäl till att en prisförklaring anses godtagbar, framgår även av samma praxis att detta endast är en av flera parametrar att ta i beaktande. Det finns inget i praxis från högsta instans som stödjer att en kalkyl måste visa en garanterad vinst.

Vi tycker det är viktigt att fråga sig om dessa utredningar ibland går längre än befogat. Det den upphandlande aktören ska bedöma enligt HFD 2016 ref. 3 II är om leverantörens överväganden har varit affärsmässiga.

I detta ligger enligt oss inte att den upphandlande aktören eller förvaltningsdomstolarna ska recensera hur duktiga affärsmän leverantörerna är. Det är naturligt att leverantörer utifrån sina erfarenheter, exempelvis, kan göra andra bedömningar av vad som kommer att köpas genom ett avtal (vilket även har konstaterats i HFD 2016 ref. 3 II), och att priserna därför blir annorlunda än den upphandlande aktören förutsett.

Detta är inte nödvändigtvis en indikation på att anbudet eller leverantören som sådan är oseriös, utan just affärsmässiga överväganden.

På motsvarande sätt kan en leverantör, oavsett tidigare erfarenhet, ta medvetna risker och göra val kring prissättning utifrån helt legitima syften och som gör att leverantören inte helt säkert kan vänta sig att gå med vinst inom det aktuella avtalet.

Så länge leverantören med rimlig säkerhet (till exempel för att den generellt har en god ekonomi) klarar av att leverera till offererade priser utan att hamna på obestånd, bör detta främst betraktas en intern prissättningsfråga snarare än ett skäl för att underkänna en prisförklaring. De flesta företag vill hedra ingångna avtal och kan hantera varierande vinstmarginaler utan att hänfalla åt avtalsbrott eller olagligheter.

Ibland kan det vara affärsmässigt motiverat att leverera till låga priser för att de positiva effekterna av att vara leverantör på avtalet väger upp för prisnivåerna. Detta för oss osökt in på att upphandlande aktörer kan ha en tendens att beakta leverantörens ekonomiska kapacitet inom ramen för förklaringen till onormalt låga priser.

Även om den ekonomiska situationen kan vara en viktig parameter för att leverantören ska kunna visa att dess anbud är seriöst menat och affärsmässigt, finns risk för sammanblandning av kvalificerings- och utvärderingsfaserna. Om en upphandlande aktör särskilt misstänker att en leverantör inte kommer att kunna leverera till lämnade priser därför att företaget har låg omsättning eller bristande erfarenhet, så har den upphandlande aktören sannolikt ställt otillräckliga kvalificeringskrav.

Avslutningsvis kräver dessa detaljerade kalkyler ofta att leverantörerna lämnar ut omfattande och känslig information om sina ekonomiska förhållanden, sin personal med mera. Även om sekretess begärs finns ingen garanti att uppgifterna hemlighålls och utlämnandet av informationen kan vara förenat med både risk och obehag.

Att använda alla tillgängliga verktyg för att få bort oseriösa leverantörer är givetvis nödvändigt och bra. Samtidigt upplever vi att verktyget att förkasta onormalt låga anbud är trubbigt, om det inte finns bevis för att aktuella leverantörer faktiskt inte är affärsmässiga. En alltför aggressiv tillämpning av reglerna om onormalt låga anbud kan slå mot seriösa anbudsgivare som vill pressa sina marginaler för att ta en del av den offentliga kakan.

För att på sikt komma åt överfakturering och andra oönskade beteenden, som förekommer i såväl avtal med låga priser som i andra avtal, är andra verktyg viktigare.

Vi har ovan nämnt kvalificeringskrav, men primärt handlar det om uppföljning och sanktioner inom avtal, kombinerat med uteslutning från upphandlingarna. Dessa verktyg är spetsigare då de träffar leverantörer som faktiskt har betett sig felaktigt, men har även en bredare effekt, då alla upphandlande myndigheter kan utesluta en leverantör som fått avtal hävda på grund av avtalsbrott.

Erik Edström
Sara-Li Olovsson
Upp Advokatbyrå

[1] Motsvarande bestämmelse finns även i 13 kap. 3 § LUFS. Den bestämmelsen har en delvis annan lydelse, men resonemanget i denna artikel är i huvudsak tillämpligt även vid upphandling enligt LUFS.

Läs mer: Juridisk krönikaOnormalt lågt anbud

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Regler om onormalt låga anbud upprör"

  1. Björn skriver:
    2024-11-07 kl. 10:30

    Jag anser att orimligt låga priser är en av de mest missförstådda och missbrukade delarna av LOU.

    Syftet med klausulerna måste vara att främja sund konkurrens, rättssäkerhet och att skydda olika typer av aktörer och leverantörer i olika storlekar mot prisdumpning och prismanipulation. Dagens praxis och tolkning har urartat och i stort sett missat samtliga av dessa mål.

    I lagtexten är samtliga tillåtna förklaringar till orimligt låga priser listade i 16 kap. 7 § LOU. Listan är uttömmande med en vanlig språkförståelse.

    Att verkligheten ser annorlunda ut kan bero på att de flesta myndigheter inte begär en förklaring baserad på dessa specifika punkter. Det blir därmed fritt fram för leverantören att argumentera på så sätt som den vill, men samtidigt omöjligt för myndigheten att förkasta anbudet med stöd i lagen. Förkastningen kan bara ske om leverantören inte svarar tillfredsställande på någon punkt i 16 kap. 7 § LOU. Det förutsätter att myndigheten har ställt de rätta frågorna. Att domstolar har i en del fall kommit fram till att viljan att ”dumpa priser” eller en ”vision om ensamrätt i affärer med en stor myndighet” är en acceptabel anledning att snedvrida marknadspriset förefaller både tokigt och inkompetent. Varför skriver de inte bara att förutsättningar för en förkastning utifrån 7 § inte är uppfyllda? Jag tror att polletten skulle trilla ner direkt!

    Orimligt låga anbudspriser har oftast en ganska enkel förklaring som leverantörerna ser direkt men upphandlarna missar. När problemet påpekas för upphandlaren så är ofta svaret att ”vi utgår från att leverantörer lägger seriösa anbud”. Naivt!

    Så länge upphandlingen inte erbjuder möjligheter att vinna fördelar genom att manipulera utvärderingsmodellen till sin fördel (genom strategisk prissättning) är risken för märkliga priser lågt. Många situationer kan lösas genom att myndigheter säkerställer att deras utvärderingsmodell inte är sårbar. Förslagsvis kan detta göras genom att be en insatt extern part granska upphandlingen innan den publiceras.

    Svara
    1. Per Johansson skriver:
      2024-11-07 kl. 12:32

      Är listan verkligen uttömmande när det står ”kan gälla”?

  2. Pelle skriver:
    2024-11-08 kl. 08:21

    Orimligt låga anbudspriser leder sannolikt oftast till att leverantören måste fuska och begå avtalsbrott för att få affären att gå runt!

    Har man upphandlat en leverantör kan det få stora konsekvenser om man måste häva avtalet under avtalsperioden pga för låga anbudspriser. Då måste man göra om allt och ändå riskera att hamna där igen.

    Offentlig upphandling måste bli mer affärsmässig och pragmatisk. LOU blir allt mer ett hinder än ett bra verktyg för den goda affären. Det är numera mest jurister som arbetar med detta… vart är alla ekonomer?

    Det vore bra med ett nationellt register där man samlar alla leverantörer som har fått sina avtal uppsagda pga avtalsbrott… det kan annars vara svårt att ha kännedom om detta.

    Svara
  3. Josef Dadoun skriver:
    2024-11-11 kl. 13:16

    Ni skriver att ”För att på sikt komma åt överfakturering och andra oönskade beteenden, som förekommer i såväl avtal med låga priser som i andra avtal, är andra verktyg viktigare.”. Det i sig är att betyg på att klausulen om onormalt låga anbud inte fungerar. Rimligtvis borde den rättsregel lagstiftaren beslutat att upphandlande myndigheter ska förkasta onormalt låga anbud med även vara det verktyg som är lämpligast och mest ändamålsenligt för syftet. Eftersom regeln inte går att tillämpa på ett ändamålsenligt sätt behöver rättsregeln justeras.

    Svara

Lämna ett svar till Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026