Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rapport banar väg för unikt möbelavtal

Drygt hälften av de statliga myndigheterna uppskattas ha behov av att köpa begagnade möbler, visar en kartläggning av Statens inköpscentral. I slutet av året beräknas en upphandling kunna annonseras. Men först behöver en grundläggande fråga besvaras: vad är egentligen en begagnad möbel?

| 2020-05-27

Förstudien som beslutsunderlag för en kommande ramavtalsupphandling, för att anskaffa och avyttra begagnade möbler, tar upp definitionsfrågan

I anskaffningsdelen är just gränsdragningen mellan begagnade och nytillverkade möbler något av ett huvudproblem.

-Eftersom våra möjligheter att ställa krav på begagnade möbler väsentligt skiljer sig ifrån våra möjligheter att ställa krav på nytillverkade möbler måste det i varje tänkbar situation vara tydligt om möbeln ska anses vara begagnade eller ny, säger Niklas Björns, projektledare för förstudien.

-Några frågeställningar är – blir en ny möbel begagnad bara för att den haft en tidigare ägare? Om man tillverkar en möbel av enbart begagnade/återvunna material, är möbeln då ny eller begagnad? Om man byter ut ett hjul på en i övrigt oanvänd kontorsstol, är den då ny eller begagnad?

Han ser också vissa problem som behöver lösas med avyttringsdelen för ett kommande ramavtal.

-När det gäller avyttring så måste vi inom ramen för LOU skapa ett avyttringsförfarande som, med hänsyn till samtliga förordningar som styr vad myndigheter får göra, gör det så pass enkelt och smidigt att avyttra uttjänta möbler att vi minimerar den andel som i dagsläget körs till soptippen, säger Niklas Björns.

Förstudien om cirkulära möbelflöden har växt fram efter Statens inköpscentrals arbete ifjol med ett nytt ramavtal för nyproducerade möbler.

Behovet av en särlösning med eget ramavtal för begagnade möbler lyfts fram i förstudien.

En enkätundersökning som omfattat 94 myndigheter visar att 52 procent av myndigheterna ser ett behov av att köpa begagnade möbler och 38 procent anger ett behov av att hyra begagnade möbler.

-Vi har sett ett stort intresse inför publiceringen av den här förstudien vilket vi tycker är väldigt roligt eftersom främjandet av den cirkulära ekonomin är så viktig för att nå uppsatta miljömål, säger Therese Klaar, enhetschef på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet.

-Förutsatt att vi löser de problem som vi lyft fram i förstudierapporten så är vår förhoppning att kunna annonsera ett underlag under fjärde kvartalet i år.

En idé om en form av internlager mellan statliga myndigheter för rotation av möbler lyfts också fram av både myndigheter som svarat på enkäten och de som deltagit i förstudiens särskilda referensgrupp.

-Eftersom möblerna i ett sådant scenario aldrig lämnar statens ägo så ser vi att en sådan lösning skulle vara juridiskt möjlig och vi ställer oss positiva till idén. Lösningen som har föreslagits kräver dock en form av central administration, så det ligger sannolikt längre fram i tiden i så fall. Statens inköpscentral har i dagsläget inget sådant uppdrag, säger Niklas Björns.

Statens inköpscentral ser ett kommande ramavtal  som en del av ett större sammanhang för att klara globala miljömål.

-För att nå FN:s mål för hållbar utveckling fram till 2030 har EU lyft fram offentlig upphandling som en av nycklarna för en framgångsrik omställning mot en cirkulär ekonomi. Vi på Statens inköpscentral har med våra samordnade ramavtal goda förutsättningar för att implementera cirkulära lösningar brett över myndighetssverige. Vår förhoppning är att kunna upphandla ett ramavtal som främjar cirkulära konsumtionsmönster hos våra avropsberättigade, säger Niklas Björns.

Att frågan om miljöperspektiv vid möbelinköp är högaktuell visar ett exempel från Linnéuniversitetet med krav på återbruk av äldre möbler när nya köptes in.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling CIrkulär ekonomiStatens inköpscentral

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Rapport banar väg för unikt möbelavtal"

  1. Ulf Sjölin skriver:
    2020-05-27 kl. 11:15

    Eeeh, vänta lite nu – internlager för statliga myndigheter…? Som kräver central administration…?
    Målsättningen att öka/främja den cirkulära ekonomin är förstås vettig, men knappast metoden att skapa separata (parallella) strukturer för den offentliga/statliga sektorn. Det verkar som att 1) eftersom det är så svårt att upphandla (delvis) begagnade möbler, vill man 2) för att komma undan upphandlingsreglerna skapa ett statligt ”Möbel-Shurgard”?
    Med samma logik kan man ju förstås helt slippa all upphandling genom att göra allt i egen regi – bygga hus, laga mat, osv…

    Nä, jag tror att vi måste lära oss ställa krav på och upphandla även begagnade grejor, men bör låta företagen stå för tillverkning/drift, mm. Den typen av verksamhet brukar inte bli tillräckligt vass/flexibel i offentlig regi – eller är det bara jag tänker 70-tal och öststat när man pratar om ett ”centraladministrerat statligt internlager för möbler”?

    Svara
  2. Camilla Alfredsson skriver:
    2020-05-28 kl. 10:37

    Jag tror detta är en återvändsgränd. Defintionen av nytt/begagnat bygger på vårt gamla linjära tänkande: Jungfrulig naturresurs-produktion-användning-avfall. Eftersom vi radikalt behöver förändra vårt sätt att tänka och agera till ett cirkulärt tänk kommer rapporten vara gammal redan när den distribueras.

    Svara

Lämna ett svar till Camilla Alfredsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen