Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snart tätare upphandlingssamverkan

Det ska bli lättare för kommuner och landsting att samverka vid exempelvis upphandling. Lagrådet ska nu ta ställning till regeringens förslag om en generell rätt till samverkan.

| 2018-02-28

Genom avtalssamverkan ska kommuner och landsting kunna överlåta utförandet av sina uppgifter till en annan kommun eller ett annat landsting. Det föreslog den parlamentariska Kommunutredningen i höstas.

Nu tar regeringen förslaget om en generell rätt till avtalssamverkan för kommuner och landsting till Lagrådet. Detta innebär en uppluckring av den lokaliseringsprincip som hittills förbjudit en kommun att rikta sig till andra än sina egna invånare med sin verksamhet.

– Att förenkla möjligheterna till kommunal samverkan är ett viktigt verktyg i arbetet för att kunna säkerställa god och likvärdig service var man än bor i landet, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Många kommuner har svårt att rekrytera exempelvis upphandlare. Samverksansrätten, som föreslås börja gälla redan vid kommande halvårsskifte, kan underlätta. Ardalan Shekarabi tror på förslaget:

– Särskilt viktigt blir det för små kommuner som kan ha svårt att rekrytera specialistkompetenser.

Vid avtalssamverkan kommer det också att vara möjligt för kommuner och landsting att delegera beslutanderätt till en anställd i en annan kommun eller landsting, så kallad extern delegering.

Alla är dock inte överens om att förändringen enbart är av godo. Exempelvis åkare och renhållningsföretag oroar sig för ökad upphandlingskonkurrens från framför allt kommunalt ägda bolag.

Förslaget innebär inte att kommuner kan utföra uppgifter som landsting och regioner ansvarar för. Landstingen kommer heller inte att kunna överta ansvar från kommunerna.

Läs mer: PolitikPraktisktSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Snart tätare upphandlingssamverkan"

  1. luttrad leverantör skriver:
    2018-03-07 kl. 11:05

    Vad är kraven på en upphandlare egentligen? Idag premieras juridik mer än bra resultat, dvs bra produkter och tjänster för skattepengarna. Upphandling blir oerhört ineffektiv när man lägger mer krut på att försvara sin undermåliga specifikation än att göra rätt från början. Många av överprövningarna beror på att det gått prestige i en upphandling.

    Svara
    1. Luttrad upphandlingsjurist skriver:
      2018-03-16 kl. 13:00

      Frågan bör snarare vara ”vad är kraven på en upphandlande myndighet egentligen?”

      Det är sällan den enskilda upphandlaren faktiskt har de resurser och mandat som krävs för att säkerställa en korrekt och effektiv upphandling. Man är normalt beroende av beställare inom verksamheten som har ansvar för t.ex. behovsanalys och tekniska specifikationer – beställare som allt för ofta inte alls är intresserade av regler och avtal, utan främst att lösa behovet med minsta möjliga ansträngning och inom budget snarare än till ett bra pris. Blir det problem så är det förstås LOU som är i vägen och ställer till det, absolut inte bristande resurser och kompetens för att hantera inköp korrekt.

      När det kommer till att försvara undermåliga specifikationer i syfte att undvika förseningar, allt på grund av att myndigheten inte haft ambitionen att göra ett bra jobb från början, så har du nog de flesta upphandlare och jurister på din sida egentligen.

    2. Luttrad upphandlare skriver:
      2018-03-16 kl. 23:06

      Håller med ovanstående med tillägget att upphandlaren heller inte får mycket till tid på sig. Upphandlingen aviseras för upphandlaren för sent, underlaget kommer i 13:e timme och innehåller fel, ofullständigheter och annat som först behöver avhjälpas innan man kan påbörja sitt egentliga uppdrag som upphandlare.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse