Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snart tätare upphandlingssamverkan

Det ska bli lättare för kommuner och landsting att samverka vid exempelvis upphandling. Lagrådet ska nu ta ställning till regeringens förslag om en generell rätt till samverkan.

| 2018-02-28

Genom avtalssamverkan ska kommuner och landsting kunna överlåta utförandet av sina uppgifter till en annan kommun eller ett annat landsting. Det föreslog den parlamentariska Kommunutredningen i höstas.

Nu tar regeringen förslaget om en generell rätt till avtalssamverkan för kommuner och landsting till Lagrådet. Detta innebär en uppluckring av den lokaliseringsprincip som hittills förbjudit en kommun att rikta sig till andra än sina egna invånare med sin verksamhet.

– Att förenkla möjligheterna till kommunal samverkan är ett viktigt verktyg i arbetet för att kunna säkerställa god och likvärdig service var man än bor i landet, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Många kommuner har svårt att rekrytera exempelvis upphandlare. Samverksansrätten, som föreslås börja gälla redan vid kommande halvårsskifte, kan underlätta. Ardalan Shekarabi tror på förslaget:

– Särskilt viktigt blir det för små kommuner som kan ha svårt att rekrytera specialistkompetenser.

Vid avtalssamverkan kommer det också att vara möjligt för kommuner och landsting att delegera beslutanderätt till en anställd i en annan kommun eller landsting, så kallad extern delegering.

Alla är dock inte överens om att förändringen enbart är av godo. Exempelvis åkare och renhållningsföretag oroar sig för ökad upphandlingskonkurrens från framför allt kommunalt ägda bolag.

Förslaget innebär inte att kommuner kan utföra uppgifter som landsting och regioner ansvarar för. Landstingen kommer heller inte att kunna överta ansvar från kommunerna.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: PolitikPraktisktSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Snart tätare upphandlingssamverkan"

  1. luttrad leverantör skriver:
    2018-03-07 kl. 11:05

    Vad är kraven på en upphandlare egentligen? Idag premieras juridik mer än bra resultat, dvs bra produkter och tjänster för skattepengarna. Upphandling blir oerhört ineffektiv när man lägger mer krut på att försvara sin undermåliga specifikation än att göra rätt från början. Många av överprövningarna beror på att det gått prestige i en upphandling.

    Svara
    1. Luttrad upphandlingsjurist skriver:
      2018-03-16 kl. 13:00

      Frågan bör snarare vara ”vad är kraven på en upphandlande myndighet egentligen?”

      Det är sällan den enskilda upphandlaren faktiskt har de resurser och mandat som krävs för att säkerställa en korrekt och effektiv upphandling. Man är normalt beroende av beställare inom verksamheten som har ansvar för t.ex. behovsanalys och tekniska specifikationer – beställare som allt för ofta inte alls är intresserade av regler och avtal, utan främst att lösa behovet med minsta möjliga ansträngning och inom budget snarare än till ett bra pris. Blir det problem så är det förstås LOU som är i vägen och ställer till det, absolut inte bristande resurser och kompetens för att hantera inköp korrekt.

      När det kommer till att försvara undermåliga specifikationer i syfte att undvika förseningar, allt på grund av att myndigheten inte haft ambitionen att göra ett bra jobb från början, så har du nog de flesta upphandlare och jurister på din sida egentligen.

    2. Luttrad upphandlare skriver:
      2018-03-16 kl. 23:06

      Håller med ovanstående med tillägget att upphandlaren heller inte får mycket till tid på sig. Upphandlingen aviseras för upphandlaren för sent, underlaget kommer i 13:e timme och innehåller fel, ofullständigheter och annat som först behöver avhjälpas innan man kan påbörja sitt egentliga uppdrag som upphandlare.

Lämna ett svar till luttrad leverantör Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026