Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Parallell inköpsresa för Eslöv

Eslöv är en av allt fler kommuner som satsar på e-handel. Samtidigt har en ny inköps- och upphandlingsavdelning bildats och nya styrdokument antagits – allt under pågående pandemi. ”Ledningens förtroende har varit en förutsättning för att lyckas. Och för det krävs tydliga mål som kan följas upp”, säger inköps- och upphandlingschef Susanna Karlsson.

| 2021-04-16
Susanna Karlsson och Johanna Löthberg, Eslövs kommun.

Eslövs kommun har de senaste åren gjort ett stort förändringsarbete när det gäller upphandling och inköp. 

2018 beslutade politikerna att införa e-handel, efter att ha inspirerats av andra kommuner.

Ett projekt startade under ledning av nyrekryterade e-handelsansvariga Johanna Löthberg, som tidigare arbetat med e-handel både privat och i offentlig sektor.

– I höstas drog vi igång skarpt och i dag har vi 17 leverantörer inom en rad olika områden i portalen. Målet är 30 innan årsskiftet, säger Johanna Löthberg.

Att involvera beställarna har varit avgörande för att lyckas, menar hon. Förutom varsin plats i styrgruppen har förvaltningarna så kallade superanvändare som har utbildats i systemet.

– En del var skeptiska och trodde att det skulle bli en massa merjobb. Men med facit i hand har resultatet blivit över förväntan. E-handel säkerställer att avtalen följs och det är enkelt att göra uppföljningar, säger hon.

Samtidigt som ett e-handelssystem upphandlades gjordes ett stort arbete med att fördubbla andelen elektroniska fakturor och fakturor som konterades med automatik. Därmed frigjordes tid ute på förvaltningarna, som kunde läggas på att utveckla e-handeln.

– Arbetet gick smidigt. Men med facit i hand borde vi sett till att få med beställarperspektivet ännu tydligare, säger Johanna Löthberg.

Införandet av e-handel följde projektplanen men antalet leverantörsanslutningar hade varit fler om inte pandemin kommit emellan, enligt inköps- och upphandlingschef Susanna Karlsson.

– Vi fick omdirigera resurser för att hjälpa till med anskaffningen av bristvaror, säger hon.

Samtidigt som e-handel infördes förändrades också kommunens organisation.

En fristående inköps- och upphandlingsavdelning infördes på kommunledningskontoret, med ansvar att upphandla varor och tjänster åt samtliga förvaltningar. Tidigare sköttes de flesta upphandlingarna ute på respektive förvaltning. 

– Genom organisationsförändringen och kommunens nya styrdokument, som började gälla 2020, har upphandling fått en mer strategisk roll, säger Susanna Karlsson, som tog steget från upphandlare till upphandlingschef 2018.

I arbetet med styrdokumenten har man varit noga med att följa den nationella upphandlingsstrategin som bland annat har ökat fokus på hållbarhet, påpekar Susanna Karlsson.

Förutom henne består upphandlingsavdelningen av sex upphandlare, en inköpssamordnare och två e-handelsspecialister.

Beställnings- och inköpsprocesserna ligger kvar på förvaltningarna.

– Det är ett arbetssätt som fungerar väldigt bra, men det kan förstås komma att förändras länge fram, säger Susanna Karlsson.

 

Hon lyfter fram fem faktorer som gjort att förändringsresan blivit framgångsrik.

1. Visa fördelarna med en strategisk anskaffningsprocess, till politiker och kommunledning.

2. Gör en risk- och konsekvensanalys och sätt upp tydliga mål. 

3. Se till att leverera resultat för att få ledningens förtroende. Börja med att plocka lågt hängande frukter.

4. Säkerställ att uppdrag och ansvar är resurssatta efter de mål som uppställs. Eslövs kommun har god ekonomi och har därför kunnat satsa långsiktigt.

5. Koppla ihop upphandlingsbehovet med budgetprocessen.

Läs mer: Upphandling E-handelEslövs kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist