Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Överprövningsavgift inte alls populärt

Förenklingsutredningens förslag till ansökningskostnad vid överprövning får mycket stryk. Remissinstanserna dömer ut det som småföretagarovänligt.

| 2019-01-30

Avgift för ansökan om överprövning av upphandling i domstol är inte populärt. Det framgår av de remissvar som hittills kommit in på förenklingsutredningen (SOU 2018:44; Möjligt, tillåtet och tillgängligt).

Migrationsverkets nej är särskilt tydligt. Verket avstyrker både ansökningsavgift och processkostnadsansvar. I båda fallen är motiveringen att det missgynnar små leverantörer i förhållande till större och ekonomiskt starkare aktörer.

Småföretagarnas Riksförbund anser att utredningen har en del fina och vällovliga anslag som ligger väl i linje med förbundets intentioner om en enklare och mer affärsmässig upphandling. Fast när det kommer till flera av de faktiska förslagen är kritiken hård.

Förbundsordförande Peter Thörn skriver att förslaget med prövningsavgift visar på okunnighet om de mindre företagens förhållanden i Sverige. För ”Lasse målare” är föreslagna 7 500 kronor en hel del medan beloppet knappt syns i räkenskaperna hos exempelvis en byggjätte som Skanska.

Sundsvalls kommun pekar på att överprövnings avgift varit på tapeten tidigare, utan att införas. Åsikten är att föreslagen avgiftsnivå riskerar att både träffa snett och vara relativt verkningslös.

Naturvårdsverket och flera andra remissinstanser accepterar en avgift, men passar ändå på att flagga för möjliga negativa effekter gentemot småföretag. När det kommer till ansökningsavgiftens storlek delar Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, hållning med en hel del andra.

Om man ska ha en avgift är SKL:s åsikt att den bör stå i proportion till det tänkta kontraktsvärdet. Nacka kommun för fram en procent av kontraktssumman som en möjlig avgiftsnivå. Torsby kommun röstar på 20 000 kronor med återbetalning om överprövande leverantör vinner.

Läs mer: JuridikLagstiftningÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Överprövningsavgift inte alls populärt"

  1. johan ihrman skriver:
    2019-02-05 kl. 08:12

    Koppling till kontraktsvärdet är sunt.
    Det ska inte kosta för stora pengar för det lilla kontraket som kan innebära en årslön för ett litet företag mer än administrationen som ska vara där.
    Det bör också finnas ett golv då myndigheten har kostnader bara för att driva in pengarna.

    Något i stil med 0,1% av kontraktsumma dock lägst 2000 kr.

    Svara
    1. Mattias Olsson skriver:
      2019-02-05 kl. 08:19

      Låter såklart klokt med ett relativt värde, men med tanke på hur svårt det är att uppskatta upphandlingarnas värde, vilket nog alla upphandlare håller med mig om, kommer det troligtvis alltid bli tvist om upphandlingens värde, vilket kommer leda till längre och mer komplexa processer. Då ser jag snarare en lösning med ”depositionsavgift” som återfås om klaganden vinner.

  2. Nima skriver:
    2019-02-12 kl. 08:45

    Man får ha i åtanke om varför förslaget överhuvudtaget är framtaget.
    Att det skulle tyda på en okunnighet är kanske lite drastiskt och då är det kanske rimligt att ställa motfrågan som upphandlarna ställer sig själva varje dag – Vad får kvalité egentligen kosta? I det här fallet såklart både i form av tid, lön och övriga skattekronor.

    Det finns idag (i vissa branscher), tyvärr, en konstant ton av att upphandlingar ska prövas nästan enbart på prestige av leverantören, oavsett hur väl upphandlingen är genomförd. Jag tror de flesta upphandlare åtminstone en eller flera gånger själva har ringt upp, eller blivit kontaktade av en upprörd leverantör som kommit tvåa, och som då uttrycker ”hot” om överprövning. Redan där tycker jag något är väldigt fel. Målet vi tillsammans ska sträva mot är ju den goda affären, och rimligtvis till det också den goda praxisen. Vi gräver ju alltid där vi står och jag tror samtliga upphandlare sätter en oerhörd prestige i att rätt ska vara rätt.

    Det är såklart beklagligt att förslaget kan ses som att det offentliga lägger sig i opposition gentemot leverantörerna, men oavsett anledning så är överprövningsmomentet till för en sak, och enbart en sak – Är en upphandling inte korrekt genomförd ska det finnas möjlighet att det ses över på ett rättsligt plan. Således, är leverantören säker på sin sak (tolkning) så bör det vara värt det för leverantören att betala någon form av depositionsavgift för att få sin sak prövad.

    Redan där är det nog sagt egentligen.
    Men när man ändå tagit sig tid att filosofera så tycker jag personligen summan på 7500 kr är låg, kanske till och med för låg, men en procentuell avgift skulle (nu är jag en aning synsk här) bara sluta i tvist om det exakta kontraktsvärdet istället. Depositionsavgiften borde självklart också alltid återbetalas vid vinst eller vid exempelvis en för lång handläggningstid. Vad gällande det likabehandlande så har vi ju gränsdragningar kopplat vad vi kan kräva gällande leverantörens ekonomiska kapacitet. Den logiken borde kunna användas även i överprövningssammanhang? Kanske är olika fasta summor beroende på upphandlingens förfarande en bättre idé? Vad vet jag.

    Det är alltid roligt att filosofera om förbättringar, men när man granskar konkreta förslag borde man precis som ursprungsmotionären inte göra det förhastat utan ta det flera varv. Jag tycker inget i förslaget visar på okunnighet. Men vad det däremot kan tyda på är att vi behöver fortsätta prata högt om offentlig anskaffnings olika frågeställningar.

    Svara
  3. Småföretagaren skriver:
    2019-02-21 kl. 12:38

    Finns det någon som överprövar utan juristhjälp?
    Det kostar 70-100 000 kronor att överpröva med jurist. Det har inte ett litet företag råd med om upphandlingen har ett värde på ca 600 000. Finns ingen vinst kvar och en överprövning är förlust. Alternativet blir då att avstå anbud då upphandlaren inte är intresserad av att rätta en uppenbart riggad upphandling innan anbudstiden gått ut.

    Svara
  4. Torbjörn Kollarz skriver:
    2019-03-08 kl. 08:04

    Tänkte bara, om man nu ska ta ut en överprövningsavgift, varför då inte bara ta en viss % på företagens årsomsättning, då skulle de flesta ha råd med denna avgift, om vi nu ska ha den.

    Svara

Lämna ett svar till Torbjörn Kollarz Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025