Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Otydliga krav eller otydliga intyg?

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom behandlar frågan om krav på tydlighet i fråga om obligatoriska krav. Joakim Lavér och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2021-11-15
Lars Lundgren och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
I en upphandling avseende rekryteringskonsulter angavs att konsulterna skulle ha en ”akademisk utbildning inom personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”. Ett bolags anbud diskvalificerades eftersom det inte visat att en offererad konsult hade efterfrågad utbildning. Med hänsyn till hur utbildningskravet hade utformats ansåg ändå kammarrätten att det var tillräckligt att konsulten genomfört vissa enskilda universitetskurser i bland annat personalvetenskap.

Bakgrund
Försvarets radioanstalt, FRA, genomförde en upphandling som gällde ramavtal för rekryteringskonsulter. I upphandlingsdokumenten angavs som krav att leverantören skulle förfoga över minst två namngivna rekryteringskonsulter som bland annat skulle ha en ”akademisk utbildning inom personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”.

Leverantören skulle även på begäran skicka in intyg som styrkte utbildningskravet. Det angavs att det var viktigt att anbudet innehöll samtliga begärda uppgifter och handlingar så att det framgick att samtliga ställda krav var uppfyllda.

We:source lämnade anbud. En av bolagets offererade konsulter, DG, hade en examen benämnd Bachelor of Administration från Bangkok University. Efter begäran från FRA skickade We:source in DG:s examensbevis, kurslista från Bangkok University och sammanställning från Universitets- och högskolerådet.  

Men FRA förkastade We:sources anbud och tilldelade ramavtalet till en annan leverantör. Enligt FRA:s utvärdering hade We:source inte kvalificerat sig att gå vidare till anbudsutvärdering eftersom myndigheten bedömt att DG inte uppfyllde kravet på akademisk utbildning.

We:source begärde överprövning och gjorde gällande att FRA hade diskvalificerat bolagets anbud i strid mot likabehandlingsprincipen eftersom det framgår av den ingivna kurslistan att DG inom ramen för sin examen hade läst kurser inom personal- och beteendevetenskap eller andra relevanta områden. Enligt We:source hade detta orsakat bolaget skada.     

FRA å sin sida pekade på att den ingivna kurslistan var på engelska och gjorde gällande att det av kursnamnen inte gick att utläsa att dessa är inom personal- och beteendevetenskap eller annat relevant område, särskilt eftersom bolaget i sin komplettering inte markerat eller tydliggjort vilka kurser som åberopades för att uppfylla utbildningskravet.

Förvaltningsrätten konstaterade att det i upphandlingsdokumenten ställts krav på att anbudsgivarna skulle ge in samtliga begärda uppgifter och uppmanats att tydligt visa att kraven uppfyllts. I de fall där det av angivna kompetensbevis inte klart och tydligt framgår att kompetenskravet uppfylls borde därför enligt förvaltningsrättens mening en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ha kunnat förstå att denne har behövt specificera vilka kurser som är relevanta.

Förvaltningsrätten menade också att det av kurserna som DG läst inte gick att utläsa att det rörde sig om en utbildning inom ett relevant område. Därför hade bolaget inte visat att DG uppfyllt utbildningskravet och ansökan om överprövning avslogs.

We:source överklagade förvaltningsrättens dom.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att det i upphandlingsdokumenten varken hade preciserats krav på utbildningens längd eller angetts vad som avsågs med utbildning inom ”annat relevant område”, även om det i ”frågor och svar” hade klargjorts att det inte krävdes att konsulterna hade en akademisk examen. Kammarrätten konstaterade också att det heller inte hade angetts att utbildningsbevis skulle vara skrivna på svenska.

Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg kammarrätten att det framgick av DG:s kursintyg att han hade genomgått flera kurser inom ”personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”, varvid kammarrätten särskilt framhöll att DG slutfört kursen ”Human resources management”.

Mot denna bakgrund fann kammarrätten att DG måste anses ha genomgått kurser av det slag som krävdes enligt upphandlingsdokumenten. Enligt kammarrätten saknade det betydelse att hans examen benämns Bachelor of Administration eftersom det inte hade ställts upp något krav på viss examen eller längd på utbildningen.

Därmed stred det mot likabehandlingsprincipen att utesluta We:source på den grunden  att DG inte uppfyllde utbildningskravet. Enligt kammarrätten hade DG:s kompetenser också redovisats med tillräcklig tydlighet i de handlingar som We:source lämnat in under upphandlingen.

Eftersom FRA inte hade bestridit att We:source lidit skada godtog kammarrätten We:sources påstående. Upphandlingen skulle därför rättas på så sätt att en ny utvärdering skulle genomföras utan att utesluta We:source på grund icke-uppfyllelse av utbildningskravet.

Analys
Ett ofta återkommande problem i överprövningsmål är just bristande tydlighet. Frågan om tydlighet i målet har två aspekter. Framför allt är frågan hur obligatoriska krav bör utformas för att få det innehåll en upphandlande myndighet önskar. Utöver det är ytterligare en fråga hur tydligt en anbudsgivare måste visa att den uppfyller kraven.

Domen understryker vikten av tydlighet när en upphandlande myndighet utformar obligatoriska krav. När kraven väl utformats är det ju nämligen dessa som binder myndighetens urval.

Om FRA hade velat ha en specifik nivå på utbildningen hos de offererade konsulterna skulle detta ha behövt uttryckas tydligare.

Tydligt identifierade önskemål och krav från myndighetens sida leder till bättre upphandlingar. En förutsättning för tydlighet är i sin tur att upphandlarna gör ett gediget förarbete och besvarar frågor såsom vilka behov myndigheten har och vad en viss utformning av kraven innebär i praktiken. Vaga krav gör det tvärtom svårare dels för den upphandlande myndigheten att nå rätt resultat, dels för potentiella anbudsgivare att veta vad som egentligen efterfrågas.

Vad gäller anbudens tydlighet framgår av förvaltningsrättens dom att upphandlande myndigheter i huvudsak får bestämma själva hur en anbudsgivare ska visa att den uppfyller kraven som ställts. I och för sig är det anbudsgivarna som ska visa att de uppfyller obligatoriska krav.

När myndigheten väl uttryckt ett krav gäller det däremot att myndigheten gör en rättvis utvärdering av anbuden utifrån kraven. Kammarrätten slår följaktligen fast att upphandlande myndigheter också måste göra rimliga ansträngningar för att förstå anbud. Därför måste det ha framgått att en universitetskurs såsom ”Human Resources Management” är en akademisk utbildning i till exempel personalvetenskap.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 27 augusti 2021 i mål nummer 4169-21.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: KvalificeringRamavtalRättsfallsanalysÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud