Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Orealistisk tidplan skapade problemen

Det finns en hel del att lära av Transportstyrelsens uppmärksammade IT-upphandling. Utredaren Thomas Bull slår bland annat ner på en orealistisk tidplan.

| 2018-02-26

En alltför optimistisk tidplan. Det hör till förklaringarna till den numera riksbekanta säkerhetsluckan som uppstod efter Transportstyrelsens IT-upphandling då sekretessbelagd information hanterades på ett sätt som strider mot svensk lag.

Thomas Bull, justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen, har på regeringens uppdrag granskat upphandlingen. Han slår fast att tidplanen för överlämnandet av IT-driften från Trafikverket till IBM var alltför snäv.

Trots projektets storlek skulle driftstart ske 16 månader efter att beslutet om att gå ut i en extern upphandling fattades. Det visar sig att Transportstyrelsen just vid detta tillfälle också hade flera andra stora förändringsprojekt på gång, bland annat stordatormigrering, vilket satte press på resurserna.

Viss styrkemätning vid valet av upphandlingsförfarande blir tydlig i den 250 sidor omfångsrika granskningen. Projektgruppen förordar konkurrenspräglad dialog medan inköpsenheten ville se ett förhandlat förfarande, vilket det så småningom också blev.

Detta eftersom erfarenheterna av konkurrenspräglad dialog var obefintliga inom organisationen. Metoden också bedömdes som mer tidskrävande och riskfylld än förhandlat förfarande. Alternativet avrop på Statens inköpscentrals ramavtal var också uppe till diskussion.

Utöver tidsoptimismen anser Thomas Bull att upphandlingen i sig har genomförts på ett bra sätt. Organisationen kring den var dock komplex och utgjorde ett hinder för effektiv kommunikation.

Jonas Bjelfvenstam, nuvarande generaldirektör för Transportstyrelsen:

– Vi är angelägna om att få ta del av utredningen. Jag och myndigheten tar det som har hänt på största allvar och kommer att arbeta vidare med utredningens slutsatser.

Det framgår också att myndighetens arbete med informationssäkerhet sedan lång tid tillbaka var eftersatt. Säkerhetsfunktionerna var utspridda i organisationen och tillräcklig samordning saknades.

Dokumentation och analys av befintlig information i IT-systemen var bristfällig. Kännedomen kring hur pass känslig information som faktiskt hanterades inom myndigheten beskrivs som, kort och gott, skral.

Ansvarsfrågan, då? Den faller på myndighetens ledning.

Annons

Ta klivet och bli kvalificerad IT-upphandlare
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning som rustar dig för att göra komplexa IT-upphandlingar. Utbildningen täcker behovsanalys, kravställning, utvärdering, avtal och uppföljning – allt med fokus på IT-upphandling. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: FörhandlingInsynIT

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Orealistisk tidplan skapade problemen"

  1. Lars skriver:
    2018-02-26 kl. 12:32

    Märkligt. Det finns företag med mycket stor erfarenhet av kpd. Varför har man inte hyrt in en expert från dem?

    Svara
  2. per brask skriver:
    2018-02-26 kl. 20:31

    Det besynnerliga är, hur lyckas man göra så Mycket fel i en upphandling där förutsättningarna för att få ett kontrakt är, vad jag kan förstå, minutsiöst reglerade. ”Kickar” den ansvarige gör man förstås, men de andra då???

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud