Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Juridisk krönikaOannonserade förfaranden (direktupphandlingar) får genomföras undantagsvis. Ett undantag är om det i ett föregående annonserat förfarande inte inkommit några lämpliga, godtagbara, acceptabla eller giltiga anbud. Denna möjlighet hanteras likartat men ändå olika i LOU, LUF, LUK och LUFS. En ganska orimlig ordning kan tyckas, om den enskilda upphandlarens vardag ska beaktas, skriver Mahlin Hjertstrand oh Sara Fogelberg, MundeAhlberg advokatbyrå.

| 2025-05-09
Sara Fogelberg och Mahlin Hjertstrand, MundeAhlberg advokatbyrå.

Möjligheterna till undantag från annonserade förfaranden ska tolkas restriktivt. Det är vidare den part som åberopar ett undantag från huvudregeln som har bevisbördan för att omständigheter som gör undantaget tillämpligt föreligger.

I tidigare rättsfallsanalys har vi redogjort för när ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering under vissa omständigheter får användas för att komma vidare när en föregående annonserad upphandling inte lett till anbud som kunde tilldelas kontrakt.

Upphandlaren får i dessa fall förhandla med anbudsgivarna för att försöka komma vidare. Ansvaret och bevisbördan för att övergången till detta oannonserade förfarande är tillåtet ligger helt på upphandlande myndighet/enhet.

Följden av att välja fel kan bli att avtalet som (det felaktiga) förfarandet lett till ogiltigförklaras. Prestationerna ska då återgå. En inte sällan dyr och tillkrånglad historia för alla inblandade. Det vilar alltså ett tungt ansvar på upphandlaren i också dessa situationer.

För att söka svar söker sig den seriösa upphandlaren till lagstiftaren för stöd. Denna har dock inte valt att göra livet särskilt lätt för den som ska navigera mellan olämpliga, oacceptabla, ogiltiga eller inte godtagbara anbud. Fyra lagar. Fyra till viss del olika formuleringar.

Vad säger lagstiftaren?

LUK: Denna lag hänvisar endast till olämpliga anbud (eller anbudsansökningar) beträffande rätten att övergå till förhandlat förfarande utan föregående annonsering (8 kap. 4–5 §§). Begreppet ogiltighet förekommer inte i denna del av lagen.

LUF: Nästan identisk formulering som i LUK, i vart fall beträffande innehåll. Reglerna återfinns i 8 kap. 4–5 §§. Inte heller här anförs alltså något beträffande rätten till direktupphandling vid ogiltiga eller oacceptabla anbud.

LUFS: Lagstiftaren differentierar mellan olämpliga och ogiltiga anbud (4 kap. 4 § jämfört med 4 kap. 5 §) och vilka som får bjudas in till ett oannonserat förfarande beroende på om anbuden varit olämpliga eller ogiltiga (eller som ”inte kan godtas”). Vad som avses med olämpliga anbud specificeras inte (däremot görs en omfattande redogörelse i 4 kap. 5 – 6 §§ avseende vad som gäller beträffande ogiltiga anbud).

LOU: Också beträffande LOU så skiljer lagstiftaren på ogiltiga (och oacceptabla) anbud jämte olämpliga. Regleringen i 6 kap. 12 § motsvarar i stort den i 4 kap. 4 § 1 st. 1 p. i LUFS, men regleringen i 6 kap. 13 § LOU speglas inte i LUFS. 6 kap. 16 § LOU (läst mot 6 kap. 6 §) kan i vart fall till stor del sägas motsvaras av 4 kap. 5 § LUFS men hänvisar till oacceptabla anbud istället för anbud som ”inte kan godtas”.

Vad menas då enligt LOU med begreppen?

 Nu gällande LOU-direktiv gör skillnad mellan olämpliga, ogiltiga och oacceptabla anbud.

Ogiltigt är anbudet om det inkommit för sent, är onormalt lågt eller inte överensstämmer med upphandlingsdokumenten.

Olämpligt är ett anbud som är irrelevant för kontraktet och som inte kan tillgodose kraven i upphandlingen om inte väsentliga ändringar görs i anbudet.

Vad som utgör ett oacceptabelt anbud har i vart fall till viss del förtydligats av EU-domstolen (C-376/21 Obshtina Razlog) där domstolen resonerade som så att ett anbud som är oacceptabelt (i den mening som följer av 26.4 b i LOU-direktivet) eftersom det överskrider budget ska anses vara olämpligt (i vart fall i de fall där samtliga anbud som inkommit överskrider fastslagen och dokumenterad budget). Detta klargörande innebär att en upphandlande myndighet kan välja att tillämpa 6 kap. 12 § LOU eller 6 kap. 16 § LOU om samtliga inkomna anbud överstiger den på förhand angivna budgeten och om myndigheten kan visa att priset är marknadsmässigt och inte överstiger uppskattat värde på kontraktet. I dessa konkretiserade fall blir alltså ”oacceptabelt” att likställa med ”olämpligt”. Vad som gäller vid andra fall av oacceptabla anbud (såsom anbud från leverantör som saknar kravställda kvalifikationer) är dock fortsatt inte klarlagt.

Vilken betydelse har det att anbuden skiljs åt på detta sätt?

Endast i fråga om olämpliga anbud är det tillåtet att utan annonsering förhandla med nya leverantörer (än de som deltog i den ursprungliga upphandlingen).

Vid ogiltiga och oacceptabla anbud är det tillåtet att övergå till ett oannonserat förhandlat förfarande – men endast med dem som deltagit i den annonserade upphandlingen (så länge villkoren i upphandlingen inte väsentligen ändras och anbudsgivaren inte ska uteslutas enligt 13 kap samt uppfyller de kvalificerings- och formella krav som ställts i det annonserade förfarandet).

Förvirrande?

Vi kan inte helt sluta oss till om det blivit lättare eller svårare att navigera mot bakgrund av ovannämnda kammarrättsdom, men klart är att i vart fall kammarrätten i Sundsvall anser att regleringen i LUF (och därmed sannolikt i förlängningen också i LUK) innebär att det inte görs någon skillnad på ”olämpliga” jämfört med ”ogiltiga/oacceptabla/inte godtagbara anbud” och att anbud som konstaterats inte uppfylla kraven i en annonserad upphandling alltså är ”olämpliga”. Hade upphandlingen gjorts enligt LOU eller LUFS är det mer oklart – sannolikt hade en bedömning av om anbuden varit ogiltiga/oacceptabla/inte godtagbara behövt göras mot konkretiseringarna i respektive lag om vad som avses med respektive begrepp och vilka lagregleringar som bedömningen ska göras enligt.

En himla röra kan någon tycka. Helt klart är det i vart fall så att det gäller att hålla tungan rätt i mun. Och kanske hoppas på kommande förenklingar.

Text: Sara Fogelberg och Mahlin Hjertstrand, MundeAhlberg advokatbyrå AB.

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?”

  1. Johan skriver:
    2025-05-20 kl. 15:52

    Tack för en bra genomgång!

    Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika.

    Ogiltiga är bland annat ”anbud som inte överensstämmer med upphandlingsdokumenten” och olämpliga är anbud som är ”irrelevant för kontraktet och som inte kan tillgodose kraven i upphandlingen om inte väsentliga ändringar görs i anbudet”.

    Dessa två förklaringar överlappar varandra till väldigt stor del, dvs ogiltiga och olämpliga anbud är i de flesta fall samma sak. Därför blir det mycket besynnerligt att dessa hanteras olika juridiskt, dvs i det ena fallet är frihetsgraden för den upphandlande myndigheten väsentlig större.

    Man kunde önska att lagstiftaren framöver kan tydliggöra denna skillnad bättre.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden
  • Uppsalamålet: 4, 5 eller 7 villkor

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025