Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga inköp ökar med 43 miljarder

Den offentliga kakan blir stadigt allt större. I fjol upphandlade offentlig sektor för 822 miljarder kronor, upp med 5,5 procent från 2015 års nivå med bland annat bygg, omsorg och personaluthyrning som vinnarbranscher.

| 2017-05-29

Under 2016 köpte stat, kommuner, landsting och regioner varor och tjänster för 822 miljarder enligt Doublecheck. De årliga offentliga inköpen motsvarar cirka 19 procent av Sveriges bruttonationalprodukt.

Det totala värdet av den offentliga marknadens affärer ökade under fjolåret med 5,5 procent jämfört med år 2015. Under 2015 sålde 216 761 leverantörer för 779 miljarder kronor till det offentliga.

– Intresset för den offentliga affären ökar, vilket vi bland annat kan se i de politiska debatterna, noterar Fredrik Tamm, sakkunnig inom offentlig verksamhet och grundare av Doublecheck, som slår fast att det verkligen är dags att fokus flyttas från juridiken till affären när nu den nya upphandlingslagstiftningen äntligen är på plats.

Redan i fjol rapporterade Doublecheck att det sammanlagda värdet av de offentliga affärerna översteg 800 miljarder kronor. Förbättrade mätmetoder har inneburit en revidering av den siffran:

– Vi har i år kunnat ta bort betalningar till bland annat försäkringskassor och pensioner, vilket vi tidigare år inte kunnat göra, säger Fredrik Tamm som för jämförelsens skull korrigerat bakåt i tiden.

Doublechecks kartläggning sker för femte året i rad och är sannolikt landets mest omfattande spendanalys över den offentliga marknaden.

Att samhällsförändringar skapar affärsmöjligheter framgår tydligt. Migrationsverket är exempelvis den myndighet som ökat sin inköpsvolym mest, upp 47 procent i fjol till 35,4 miljarder kronor.

På leverantörssidan toppar följande koncerner volymmässigt: Peab, Skanska, Saab, Nordstjernan, Atea, Attendo, Telia Sonera, Investor, Praktikertjänst, Nobina, Sweco, Keolis, Martin & Servera, MTR och Menigo.

Anmärkningsvärt är att Atea har kunnat öka sin affär från 6,9 miljarder kronor till 7,7 miljarder kronor på en hårt konkurrensutsatt marknad. Bolaget har därmed mer än 28 procent av ”sin marknad”.

I övrigt hittar vi vinnarna i branscher som bygg- och anläggning samt vård och omsorg vars marknadsvärden ökat med i snitt 25 procent. Intressant uppstickare är personaluthyrning vars marknadsvärde ökat med 24 procent, mer än en miljard kronor, till cirka 5,5 miljarder kronor totalt.

Redovisade siffror bygger på faktiska utbetalningar från upphandlande myndigheter och enheter. Offentligt ägda bolag står utanför statistiken. I och med att det handlar om bruttoutbetalningar ingår moms och punktskatter i beloppen.

Läs mer: InsynSamhälleStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud