Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt år! Nya regler?

Juridisk krönikaNu är det bestämt att ett nytt 19 kapitel införs från den 1 februari, tillsammans med ytterligare ett kapitel (19a) om direktupphandlingar. Nya begrepp och nya direktupphandlingsgränser, men vad är nytt? Björn Bergström och Johan Stern går igenom ett par av ändringarna utifrån ett praktiskt perspektiv.

| 2021-12-21
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Snart nytt år, snart nya regler gällande offentlig upphandling. Förenkling har varit det bärande ordet för såväl utredare som lagstiftare. Att förenkla något är att, med Svenska Akademiens definition göra det enklare och därmed lättare, billigare etcetera.

Propositionen (2021/22:5) är på imponerande 405 sidor och innehåller totalt 43 nya paragrafer i 19 kap och 19 a kap. det vill säga fyra paragrafer mer än i dagens lag.

Nu är antalet bestämmelser sällan måttet på om något har förenklats. Fler bestämmelser (paragrafer) kan ibland innebära en förenkling då vissa skeenden beskrivs mer i detalj och därmed blir ett konkret stöd.

Men även det motsatta kan gälla – genom att reglera färre frågor ges en ökad frihet till (i det här fallet) upphandlande myndigheter. Om det är en förenkling eller inte beror på hur friheten i sådant fall nyttjas.

Så, kommer de nya reglerna att innebära en förenkling? Kommer de till och med att innebära förbättringar? Med risk för att låta både gamla och gnälliga är nog svaret ”Nja”. Att det behövs någon form av regler är nog tyvärr oundvikligt med tanke på de belopp som omfattas av upphandling under tröskelvärdena.

Med ett par undantag innebär dock den nya lagstiftningen samma sak som den föregående (nuvarande). Det hade varit mer intressant att pröva till exempel SOIs konkreta förslag som tidigare presenterats (https://www.soi.se/aktuellt/2019/februari/soi-forenkling). Men åter till den kommande lagen som ju ändå är ett faktum.

En krönika innebär en begränsad möjlighet till utrymme, men ett par frågor är värda att lyfta. Vi kommer därför att fokusera på tre saker: de nya icke-reglerade förfarandena, dialog och direktupphandlingsgränser.

Regeringen har propositionen uttalat sig positivt om det faktum att de nya kapitlen inte innehåller några reglerade förfaranden. Det blir då upp till den upphandlande myndigheten att, inom ramen för de grundläggande principerna, utforma egna förfaranden. Dessa kan se ut som i dagens lagstiftning, men kan även vara andra förfaranden.

Det förfarande som används ska beskrivas i förfrågningsunderlaget, vilket innebär att varje upphandlande myndighet, i varje upphandling enligt 19 kap, måste beskriva sitt förfarande. Kommer dessa beskrivningar att vara desamma mellan olika upphandlande myndigheter? Kanske, men troligen inte.

Det innebär att leverantörerna kommer att behöva lusläsa även dessa delar. Även om flexibiliteten med avsaknad av förfaranden kan vara bra i till exempel upphandlingar av tjänster med olika designinnehåll eller liknande. Vi tror att det i den här delen av förslaget skulle vara bra om någon (Upphandlingsmyndigheten?) kunde ta fram standardiserade skrivningar om till exempel ”förenklade förfaranden under tröskelvärdena”. Inte för att det nödvändigtvis är svårt, utan för att leverantörerna då vet vad det står.

Dialogen då? Det är väl positivt med möjlighet till dialog under själva konkurrensutsättningen? Absolut. Men frågan är hur mycket förändring detta kommer att leda till i förhållande till i dag. Ett inte helt osannolikt scenario är att det även framgent kommer att vara svårt att läka brister i anbud, där anbudsgivaren lämnat in intyg på fel språk eller annat. Åtminstone inte så länge som den upphandlande myndigheten ställt språk som ett obligatoriskt krav.

Regeringen uttalar i propositionen just detta. Och så ser det ju i allt väsentligt ut redan i dag, det vill säga ett obligatoriskt krav måste upprätthållas med hänvisning till likabehandlingsprincipen – i alla fall om man ska tro domstolarna. Kommer detta att ändras? Nja, troligen inte, men låt oss bli positivt överraskade!

Sist, men inte minst, direktupphandlingsgränsen. Äntligen blir det ett fast belopp på 700 000 kronor i stället för en procent av tröskelvärdet. Samtidigt införs en ny direktupphandlingsgräns på drygt 7,8 miljoner kronor för både säkerhetstjänster, sjukvårdstjänster, regummering av däck och juristtjänster.

Vi är i grunden positiva till detta eftersom det har förutsättningar att skapa handlingsutrymme på riktigt. Det förutsätter såklart att den som gör sådana inköp är en god affärsman och inte enbart bra på LOU, men sådana personer bör det finnas många i landet.

Det kommer att kunna skapa fokus på att välja den som verkligen är bäst i stället för att försöka gränsa bort den som inte uppfyller behoven. Utan att låta negativa måste vi dock peka på HFDs avgörande 2018 ref 60, där HFD uttalar att de grundläggande principerna är relativa i förhållande till beloppet.

Det innebär att den som direktupphandlar en tjänst för till exempel fem miljoner kronor troligen måste ha ett förfrågningsunderlag som i allt väsentligt liknar det som publiceras vid en öppen konkurrensutsättning. Men återigen såklart med skillnaden att de som tillfrågas är utvalda eftersom den upphandlande myndigheten tror på dem. Fokus kan därför ligga på tjänsten snarare än leverantören.

Några direkta förenklingar är alltså svåra att hitta, mycket pekar snarare åt andra hållet. Förbättringar då? Direktupphandlingsgränsen har en sådan potential och i teorin är både dialogen och de slopade förfarandena positiva, men vi är tyvärr tveksamma till att det blir några praktiska effekter.

Samtidigt tillhör vi den skara av jurister som inte har sett dagens regelverk som särskilt gränssättande i förhållande till den goda affären. Vi går alltså in i det nya året med samma positiva syn som vi normalt sett har, nya regler eller inte!

God jul och gott nytt år!

Juristpanelen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Juridisk krönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud