Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya regler på gång för sociala tjänster och idéburna organisationer

I den nya upphandlingspropositionen skjuts flera viktiga nya bestämmelser för sociala tjänster och idéburna organisationer på framtiden. Front Advokater lyfter fram vad som bör prioriteras vid det fortsatta lagstiftningsarbetet.

| 2016-07-02

I upphandlingspropositionen föreslår regeringen att upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster i de tre nya upphandlingslagarna tills vidare ska omfattas av samma bestämmelser som för upphandling under tröskelvärdena.

Samtidigt framgår av propositionen att det nationella handlingsutrymmet längre fram bör utnyttjas vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Regeringen konstaterar även att regleringen av välfärdstjänster i de nya upphandlingsdirektiven gör det möjligt att införa ett mer förenklat och mer flexibelt regelverk (se prop. 2015/16:195, s. 902 f). Regeringen konstaterar också att EU-domstolens praxis visar att det finns möjligheter att premiera idéburna aktörer vid upphandling av sådana tjänster.

Även om det inte finns några reella förenklingar i regelverket för upphandling av välfärdstjänster just nu är regeringens utgångspunkt alltså att de idéburna aktörerna på sikt bör få större möjligheter att verka på marknaden för välfärdstjänster. Regeringen hänvisar även till såväl Civilsamhällesutredningen som Välfärdsutredningen.

Civilsamhällesutredningen har redan lämnat förslag på att upphandling av välfärdstjänster under tröskelvärdet 750 000 euro och som inte har ett gränsöverskridande intresse helt och hållet ska undantas reglerna om offentlig upphandling samt att det bör införas regler om reserverade kontrakt för non-profit organisationer. Remisstiden går ut i mitten av juli.

Vidare ska Välfärdsutredningen presentera förslag om hur upphandlingar av välfärdstjänster över 750 000 euro ska förenklas, förslag väntas dock först i november. Därför konstaterar regeringen att det i dagsläget saknas färdigberedda förslag om någon annan ordning än den som gäller idag enligt LOU och väljer därför att inte inkludera dessa frågor i den nya upphandlingspropositionen. Detta innebär att upphandling av välfärdstjänster för tillfället ska behandlas på motsvarande sätt som upphandling av B-tjänster enligt 15 kap. LOU.

Reserverade kontrakt är helt avgörande för den idéburna sektorn

I propositionen anges att bestämmelser om reserverade kontrakt för non-profit organisationer bör för närvarande inte genomföras i svensk rätt (prop. 2015/16:195, s. 905). Regeringen konstaterar att remissutfallet är blandat, men att de flesta anser att bestämmelserna om reserverade kontrakt för vissa tjänster bör införas i svensk rätt. Bland de tunga remissinstanserna som tillstyrker förslaget återfinns SKL, Famna, Tillväxtverket och Arbetsförmedlingen.

Regeringen stöder att idéburna organisationer ges större möjligheter att delta vid upphandling av välfärdstjänster och välkomnar bestämmelser om reserverade kontrakt. Det innebär, som Civilsamhällesutredningen har påpekat, en möjlighet för en organisation utan vinstsyfte att etablera sig på en marknad.

Vår uppfattning är att ett framtida förslag om att införa reserverade kontrakt jämte Civilsamhällesutredningens förslag om att undanta upphandling av välfärdstjänster under 750 000 euro är helt avgörande för den idéburna sektorns deltagande i välfärdsproduktionen.

När upphandlingspropositionen väl har blivit lag i början av 2017 återfinns inga större förändringar i regelverket för upphandling av välfärdstjänster. Vi välkomnar därför att regeringen flaggar för kompletterande nya bestämmelser för sociala tjänster och idéburna organisationer och hoppas på ny lagstiftning senare nästa år. Regeringen signalerar tydligt i upphandlingspropositionen att den idéburna sektorn är en viktig medspelare i välfärdsproduktionen och att det i lagstiftningen återstår en hel del nytt att vänta framöver.

Kaisa Adlercreutz, Advokat/Partner Front Advokater
Amir Daneshpip, jurist Front Advokater
Mohamed Hama Ali, jurist Front Advokater
Johan Lidén, Advokat vid Front Advokater
Robert Moldén, Advokat/Partner Front Advokater

Läs mer: DebattSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud