Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Nej, du tolkar HFD-dom fel”

REPLIKSkribenten bakom artikeln Intervallutvärderingens sista suck har fel. Domen från Högsta förvaltningsdomstolen innebär inget förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier, skriver Casper Tham i en replik till Per Werling.

| 2023-05-29
Casper Tham, förbundsjurist, Vafabmiljö Kommunalförbund.

Inledningsvis vill jag som lämnar replik till artikeln Intervallutvärderingens sista suck vara tydlig med att jag representerar den tappande parten i mål HFD 3566-21.

Artikeln kan sammanfattas genom följande påståenden:

  • HFD har genom avgörandet i mål 3566-21 i praktiken omöjliggjort användandet av absoluta poängräkningsmodeller i utvärderingen.
  • Det är omöjligt att använda matematisk interpolation, eftersom detta skulle kräva alltför omfattande skalor, vilket i sin tur omöjliggör en transparent viktning mellan kvalitet och pris.
  • Den bästa interpolationen är att omvandla priset till ett jämförelsetal (använda den så kallade mervärdesmodellen).
  • Domen innebär även ett förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier (exempelvis antal leveransdagar).

Min uppfattning är att samtliga dessa påståenden är felaktiga och jag bemöter dessa i tur och ordning.

HFD har inte omöjliggjort användandet av absoluta poängräkningsmodeller
Möjligheterna för att skapa matematiska beräkningsmodeller för att omvandla pris till poäng är närmast oändliga. Så länge det inte finns någon brytpunkt, under vilken anbudsgivare kan antas avstå från att lägga anbud, så är modellen förenlig med de rekvisit som uppställs i dom 3566-21.

Det är inte omöjligt att använda sig av matematisk interpolation
De matematiska formler som kan användas vid utvärdering av pris kan vara komplexa att förstå för den som inte har god kunskap i matematik. Detta behöver inte vara ett oöverkomligt hinder. Formeln kan exempelvis illustreras genom en graf.

Den bästa interpolationen är inte att använda mervärdesmodellen
Jag är inte helt säker på vad artikelförfattaren menar med att omvandla priset till ett jämförelsetal, men tolkar det som ett förespråkande av mervärdesmodellen.

Genom den så kallade mervärdesmodellen kvantifieras kvalitetsmervärden i kronor, vilka oftast fungerar som fiktiva prisavdrag. Nedan följer ett exempel.

Anbudspris: 100 000 kronor
Kvalitetsmervärde: fiktivt avdrag motsvarande 20 000 kronor
Resultat som används vid jämförelse med andra anbud: 80 000 kronor.

En av bristerna med mervärdesmodellen är att prisskillnader mellan olika anbud värderas på samma sätt, oavsett hur dessa förhåller sig till upphandlande myndighets budgetram.

Låt oss utgå ifrån att en upphandlande myndighet har en budgetram på 2-2,5 miljoner kronor för ett visst inköp. En prisskillnad mellan ett anbud på 2,5 miljoner kronor och ett anbud på 3 miljoner kronor har då en väsentlig betydelse. En prisskillnad mellan ett anbud på 2 miljoner kronor och ett anbud på 2,5 miljoner kronor har å andra sidan mindre betydelse.

Vidare har en prisskillnad mellan ett anbud på 1,5 miljoner kronor och ett anbud på 2 miljoner kronor ännu mindre betydelse för upphandlande myndighet. Mervärdesmodellen avspeglar alltså inte den reella betydelsen av prisskillnader, eftersom den inte tar någon hänsyn till budgetramen.

Eftersom fördelaktigheten av låga anbudspriser inte avtar förrän anbudspriset motsvarar cirka 10-20 procent av de sammanlagda fiktiva avdragen, lämnar modellen stort utrymme för taktisk prissättning. Denna egenskap i mervärdesmodellen medför att upphandlande myndigheter tenderar att övervärdera kvaliteten, med försvagad priskonkurrens som följd.

Såsom påtalats ovan finns många olika matematiska möjligheter att omvandla pris till poäng, som ger helt andra resultat än de som följer av mervärdesmodellen.  I en kommande artikel på Inköpsrådet ska jag tillsammans med Erik Olsson visa ett exempel på en sådan modell.

Domen innebär inget förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier
Det finns, så vitt jag kan se, inget som tyder på att HFD avsett att brytpunkter eller poänggolv inte skulle få användas i utvärderingen av kvalitetskriterier. Tvärtom tycks HFD utgå ifrån att andra principer gäller vid utvärderingen av pris, än de som gäller vid utvärdering av kvalitet.

Casper Tham
Förbundsjurist, Vafabmiljö Kommunalförbund

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Högsta förvaltningsdomstolenUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026