Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Nej, du tolkar HFD-dom fel”

REPLIKSkribenten bakom artikeln Intervallutvärderingens sista suck har fel. Domen från Högsta förvaltningsdomstolen innebär inget förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier, skriver Casper Tham i en replik till Per Werling.

| 2023-05-29
Casper Tham, förbundsjurist, Vafabmiljö Kommunalförbund.

Inledningsvis vill jag som lämnar replik till artikeln Intervallutvärderingens sista suck vara tydlig med att jag representerar den tappande parten i mål HFD 3566-21.

Artikeln kan sammanfattas genom följande påståenden:

  • HFD har genom avgörandet i mål 3566-21 i praktiken omöjliggjort användandet av absoluta poängräkningsmodeller i utvärderingen.
  • Det är omöjligt att använda matematisk interpolation, eftersom detta skulle kräva alltför omfattande skalor, vilket i sin tur omöjliggör en transparent viktning mellan kvalitet och pris.
  • Den bästa interpolationen är att omvandla priset till ett jämförelsetal (använda den så kallade mervärdesmodellen).
  • Domen innebär även ett förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier (exempelvis antal leveransdagar).

Min uppfattning är att samtliga dessa påståenden är felaktiga och jag bemöter dessa i tur och ordning.

HFD har inte omöjliggjort användandet av absoluta poängräkningsmodeller
Möjligheterna för att skapa matematiska beräkningsmodeller för att omvandla pris till poäng är närmast oändliga. Så länge det inte finns någon brytpunkt, under vilken anbudsgivare kan antas avstå från att lägga anbud, så är modellen förenlig med de rekvisit som uppställs i dom 3566-21.

Det är inte omöjligt att använda sig av matematisk interpolation
De matematiska formler som kan användas vid utvärdering av pris kan vara komplexa att förstå för den som inte har god kunskap i matematik. Detta behöver inte vara ett oöverkomligt hinder. Formeln kan exempelvis illustreras genom en graf.

Den bästa interpolationen är inte att använda mervärdesmodellen
Jag är inte helt säker på vad artikelförfattaren menar med att omvandla priset till ett jämförelsetal, men tolkar det som ett förespråkande av mervärdesmodellen.

Genom den så kallade mervärdesmodellen kvantifieras kvalitetsmervärden i kronor, vilka oftast fungerar som fiktiva prisavdrag. Nedan följer ett exempel.

Anbudspris: 100 000 kronor
Kvalitetsmervärde: fiktivt avdrag motsvarande 20 000 kronor
Resultat som används vid jämförelse med andra anbud: 80 000 kronor.

En av bristerna med mervärdesmodellen är att prisskillnader mellan olika anbud värderas på samma sätt, oavsett hur dessa förhåller sig till upphandlande myndighets budgetram.

Låt oss utgå ifrån att en upphandlande myndighet har en budgetram på 2-2,5 miljoner kronor för ett visst inköp. En prisskillnad mellan ett anbud på 2,5 miljoner kronor och ett anbud på 3 miljoner kronor har då en väsentlig betydelse. En prisskillnad mellan ett anbud på 2 miljoner kronor och ett anbud på 2,5 miljoner kronor har å andra sidan mindre betydelse.

Vidare har en prisskillnad mellan ett anbud på 1,5 miljoner kronor och ett anbud på 2 miljoner kronor ännu mindre betydelse för upphandlande myndighet. Mervärdesmodellen avspeglar alltså inte den reella betydelsen av prisskillnader, eftersom den inte tar någon hänsyn till budgetramen.

Eftersom fördelaktigheten av låga anbudspriser inte avtar förrän anbudspriset motsvarar cirka 10-20 procent av de sammanlagda fiktiva avdragen, lämnar modellen stort utrymme för taktisk prissättning. Denna egenskap i mervärdesmodellen medför att upphandlande myndigheter tenderar att övervärdera kvaliteten, med försvagad priskonkurrens som följd.

Såsom påtalats ovan finns många olika matematiska möjligheter att omvandla pris till poäng, som ger helt andra resultat än de som följer av mervärdesmodellen.  I en kommande artikel på Inköpsrådet ska jag tillsammans med Erik Olsson visa ett exempel på en sådan modell.

Domen innebär inget förbud mot att använda intervaller vid utvärdering av kvalitetskriterier
Det finns, så vitt jag kan se, inget som tyder på att HFD avsett att brytpunkter eller poänggolv inte skulle få användas i utvärderingen av kvalitetskriterier. Tvärtom tycks HFD utgå ifrån att andra principer gäller vid utvärderingen av pris, än de som gäller vid utvärdering av kvalitet.

Casper Tham
Förbundsjurist, Vafabmiljö Kommunalförbund

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Högsta förvaltningsdomstolenUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud