Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Några betalar men ingen kan uteslutas

ExpertkommentarDet finns både för- och nackdelar med kollektiva nyttigheter. Exempel på sådana kan vara offentligt anordnade fyrverkerier, lekplatser eller vägar. De är exempel på varor som alla kanske inte vill vara med och betala för men ingen kan uteslutas från att ta del av resultatet, skriver Marcus Bäckström.

| 2023-03-16
Marcus Bäckström, upphandlingsstrateg i Simrishamn.

Det finns både för- och nackdelar med kollektiva nyttigheter. Dessa tänkte jag resonera kring i det här inlägget, men först en definition av begreppet.

I ekonomisk teori brukar man prata om ”kollektiva nyttigheter”. En kollektiv nyttighet kännetecknas av två saker:

  • En persons konsumtion av varan påverkar inte huruvida en annan person också kan konsumera varan.
  • Det är inte möjligt att utesluta någon från att konsumera varan.

Exempel på kollektiva nyttigheter kan vara offentligt anordnade fyrverkerier, lekplatser eller vägar. Samtliga dessa är exempel på varor som alla kanske inte vill vara med och betala för, men när de väl är betalda så är det svårt att utesluta någon från att ta del av resultatet.

Problemet med sådana varor är ofta kopplade till det ekonomiska begreppet ”free rider”, det vill säga att personer som inte är med och betalar för varan ändå drar nytta av den. Det kan till exempel leda till en överanvändning av varan, vilket gör det dyrare för dem som faktiskt betalat för och använder den.

Men varför skriver jag om detta på en sida dedikerad till offentlig upphandling? Jo, för i många organisationer så är nog upphandlingsfunktionen att betrakta som en kollektiv nyttighet.

Vi är finansierade av en central budget och finns till för att hjälpa verksamheterna med upphandlingsfrågor. En enskild verksamhet behöver dock inte tänka på var pengarna kommit ifrån eller hur vi är finansierade, när vi väl finns så har de rätt att nyttja oss vid behov.

Det är i grunden ett bra upplägg för det uppmuntrar till att konsultera upphandlare – men kan det också leda till problem och hur förhindrar vi överutnyttjade? Vi kan låta följande exempel illustrera ett bekymmer med upplägget.

En organisation vill köpa ett it-system för att effektivisera sin verksamhet. Man sammanställer beräknade kostnader och nyttor enligt nedan:

Område

Tidsåtgång/Tidsvinst/Kostnad

Förstudie

– 50 timmar

Upphandling

– 200 timmar

Införandeprojekt

– 100 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

Kvalitetshöjning

Marginell

Verksamheten ser förstås en vinst med att kunna spara 20 timmar per månad inom sin verksamhet samtidigt som man erbjuder en något högre kvalitet till dem som ska använda systemet.

Men är man verkligen beredd att lägga 350 timmar för att realisera den vinsten? Förmodligen inte. Men det är här som ett av problemen med upphandlaren som en kollektiv nyttighet kommer in. För tänk om verksamhetens kalkyl i stället ser ut såhär:

 

Tidsåtgång/tidsvinst/kostnad

Område

Verksamhet

Upphandlingsenhet

Förstudie

 

– 50 timmar

Upphandling

 

– 200 timmar

Införandeprojekt

 

– 100 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

 

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

 

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

 

Kvalitetshöjning

Marginell

 

Plötsligt ser kalkylen mer intressant ut för verksamheten. Problemet med en uppdelning enligt den ovan är, som tidigare konstaterats, att det finns risk att den kollektiva nyttigheten (i det här fallet upphandlingsfunktionen) överutnyttjas.

Det är inte effektivt för organisationen som helhet att införa ett system, och bara för att en stor del av tidsåtgången hamnar ”någon annanstans” så blir inte beslutet bättre för organisationen som helhet. Ska man dra resonemanget till sin spets kan det leda till att upphandlare hjälper verksamheten med allt möjligt som man inte bedömer att det är rimligt att lägga tid på själv – reklamera en trasig penna värd 5 kronor, genomföra ett direktköp av en gatupratare för 1 200 kronor eller upphandla ramavtal för avtalsområden där kommunen köper för 5 000 kronor per år.

Jag tror på idén med en stark, central upphandlingsfunktion som kan hjälpa verksamheterna med att genomföra offentliga upphandlingar. Men jag tror det är lika viktigt att det finns ett strikt regelverk kring vem som gör vad i en upphandlingsprocess för att undvika överutnyttjande av den centrala funktionen.

Visst kan man lägga över mer och mer arbetsuppgifter på en central upphandlingsfunktion för att verksamheten ska ”slippa” göra upphandlingar, men är det verkligen alltid det mest effektiva sättet att hantera det på? I stället bör man resonera kring var i organisationen olika delar av inköpsprocessen bäst hanteras, formalisera det och sedan anpassa den centrala upphandlingsfunktionen därefter.

Kanske är det mest effektiva att direktupphandlingar sköts ute i verksamheten och inte hos någon centralt anställd ”direktupphandlare”? Och visst måste väl verksamheten själv vara bäst lämpad att ställa krav på de varor och tjänster som man vill köpa in? Givetvis i samarbete med den centrala upphandlingsfunktionen.

Hur bör då en optimal kalkyl se ut för inköp av ovan nämnda it-system? Det kan inte jag svara på – varje organisation måste titta på vilka rutiner och resurser man har tillgång till internt och göra sin egen bedömning. I vår kommun med våra rutiner och arbetssätt hade väl den korrekta kalkylen sett ut enligt nedan:

 

Tidsåtgång/tidsvinst/kostnad

Område

Verksamhet

Upphandlingsenhet

Förstudie

– 40 timmar

– 10 timmar

Upphandling

– 120 timmar

– 80 timmar

Införandeprojekt

– 80 timmar

– 20 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

 

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

 

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

 

Kvalitetshöjning

Marginell

 

Är det fortfarande värt att genomföra en upphandling? Det får verksamheten bedöma. Men de kommer att göra det på rätt grunder och om de ser en vinst med det så kommer de få ett professionellt stöd genom hela processen.

För även om vi ska undvika att överanvända kollektiva nyttigheter så är det lika mycket resursslöseri om de kollektiva nyttigheterna inte används alls.

Marcus Bäckström
Upphandlingsstrateg
Simrishamns kommun

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Marcus Bäckström

Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun. Sedan 2014 skriver han om hur upphandlingsarbetet ser ut i en liten kommun på bloggen upphandlingsbloggen.se. Han utsågs 2020 till Årets Inköpare av Sveriges Offentliga Inköpare.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist