Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Minskade felen med 82 procent

Med hjälp av inköpsbokslut har Halmstads kommuns energibolag kunnat minska de otillåtna inköpen från 40 till 7 miljoner kronor på fem år. ”Nu ser vid de stora effekterna av den häftiga resa organisationen gjort. Jag är förvånad att inte fler testar”, säger upphandlingschef Nathalie Rapp.

| 2022-03-04
Nathalie Rapp är upphandlingschef på Halmstads Energi och Miljö som arbetar med inköpsbokslut.

Sedan 2017 gör kommunala bolaget Halmstads Energi och Miljö årliga inköpsbokslut som belyser inköpsmönster och det gångna årets utmaningar. Syftet är att kvalitetssäkra inköp och hitta potentiella förbättringsåtgärder.

En central del är redovisningen av avtalsuppföljningen. I bokslutet kategoriseras alla inköp som totalt överstiger 100 000 kronor, med bedömd avvikelse som kopplas till en föreslagen åtgärd.

– Vi har lagt ner extremt mycket arbetet på att återkoppla till respektive attestant för att gå igenom vad som kan undvikas nästa år, säger Nathalie Rapp, chef för avdelningen Upphandling & Inköp.

Och det systematiska arbetet har gett stor effekt.

2017 uppgick de otillåtna direktupphandlingarna till 40 miljoner kronor. År 2020 hade summan minskat till 17 miljoner.

Räknar man sedan bort de avvikelser som förklaras av faktorer som inköpsavdelningen redan uppmärksammat och lagt in för åtgärd, är volymen nere på 7 miljoner kronor.

En minskning med totalt 82 procent.

– Det är en otroligt fin utveckling. Hela organisationen har förändrat sitt arbetssätt, inte minst vad gäller dokumentationen, säger Nathalie Rapp, som tillägger att bolagets spend var 635 miljoner kronor 2020.

En viktig förändring är att antalet personer som har rätt att genomföra direktupphandlingar över 100 000 kronor har centraliserats till 10 personer. Tidigare var de 60.

– De har en tät kommunikation med oss på inköpsavdelningen, bland annat genom månadsvisa möten.

2020 gjordes 28 annonserade upphandlingar och 81 direktupphandlingar över 100 000 kronor.

Arbetet med avtalsuppföljningen och inköpsbokslutet har fått stort genomslag, och har också gjort av avdelningen fått mandat att växa från två till sex anställda.

– Vi har länge haft bristande kapacitet och varit en flaskhals för organisationen. Nu har vi äntligen lite muskelstyrka.

Att göra inköpsbokslutet är viktigt, men det är också ett levande dokument som används under kommande år.

– Det är ett bra verktyg för återkoppling till ledningsgruppen, chefer och ansvariga i organisationen. Vi kan luta oss mot det i olika dialoger och det skapar högre förståelse för vad vi ska arbeta med för att driva utveckling och effektivisering.

Tack vare bokslutet har nyttjandegraden av direktupphandling ökat från 26 till 75 procent sedan 2017.

– Jag skulle säga att bokslutet har fått enorm effekt, det ger en röd tråd i hela inköpsprocessen. Vi arbetar extremt transparent vilket ökar samsynen och vidareutvecklar organisationen eftersom det även är kopplat till verksamhetsplanen, säger Nathalie Rapp och tillägger:

– Att vi nått en så hög effekt beror på ett förtroendegivande samarbete inom bolaget där alla bidrar till vår analys. Detta är en gemensam insats där jag vill ge en stor eloge till kollegorna. Det är vi tillsammans som uppnått effekten!

Arbetet med inköpsbokslutet för 2021 pågår för fullt.

Sedan i höstas gör Halmstads Energi och Miljö också en riktad insats för se hur väl de avtalade leverantörerna lever upp till avtalsvillkoren.

– Responsen från leverantörerna har varit övervägande positiv. Man vill helt enkelt göra rätt, säger Nathalie Rapp.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Minskade felen med 82 procent"

  1. Robert Andersson skriver:
    2022-03-04 kl. 09:51

    Inspirerande! Bra jobbat!

    Svara
  2. Helena Lavott skriver:
    2022-03-04 kl. 11:46

    Fantastiskt bra jobbat! Det inspirerar verkligen!

    Svara
  3. Katarina skriver:
    2022-03-05 kl. 00:20

    Hatten av – vilket grymt resultat!

    Svara
  4. Ellen skriver:
    2022-03-07 kl. 13:17

    Vilken inspirationskälla!

    Svara
  5. Fredrik skriver:
    2022-03-10 kl. 08:26

    Men hur mycket minskade kostnaden för verksamheten. Vad var värdet?

    Svara
  6. Peter skriver:
    2022-03-10 kl. 15:51

    Är också slutanvändarna lika nöjda?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025