Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Minskade felen med 82 procent

Med hjälp av inköpsbokslut har Halmstads kommuns energibolag kunnat minska de otillåtna inköpen från 40 till 7 miljoner kronor på fem år. ”Nu ser vid de stora effekterna av den häftiga resa organisationen gjort. Jag är förvånad att inte fler testar”, säger upphandlingschef Nathalie Rapp.

| 2022-03-04
Nathalie Rapp är upphandlingschef på Halmstads Energi och Miljö som arbetar med inköpsbokslut.

Sedan 2017 gör kommunala bolaget Halmstads Energi och Miljö årliga inköpsbokslut som belyser inköpsmönster och det gångna årets utmaningar. Syftet är att kvalitetssäkra inköp och hitta potentiella förbättringsåtgärder.

En central del är redovisningen av avtalsuppföljningen. I bokslutet kategoriseras alla inköp som totalt överstiger 100 000 kronor, med bedömd avvikelse som kopplas till en föreslagen åtgärd.

– Vi har lagt ner extremt mycket arbetet på att återkoppla till respektive attestant för att gå igenom vad som kan undvikas nästa år, säger Nathalie Rapp, chef för avdelningen Upphandling & Inköp.

Och det systematiska arbetet har gett stor effekt.

2017 uppgick de otillåtna direktupphandlingarna till 40 miljoner kronor. År 2020 hade summan minskat till 17 miljoner.

Räknar man sedan bort de avvikelser som förklaras av faktorer som inköpsavdelningen redan uppmärksammat och lagt in för åtgärd, är volymen nere på 7 miljoner kronor.

En minskning med totalt 82 procent.

– Det är en otroligt fin utveckling. Hela organisationen har förändrat sitt arbetssätt, inte minst vad gäller dokumentationen, säger Nathalie Rapp, som tillägger att bolagets spend var 635 miljoner kronor 2020.

En viktig förändring är att antalet personer som har rätt att genomföra direktupphandlingar över 100 000 kronor har centraliserats till 10 personer. Tidigare var de 60.

– De har en tät kommunikation med oss på inköpsavdelningen, bland annat genom månadsvisa möten.

2020 gjordes 28 annonserade upphandlingar och 81 direktupphandlingar över 100 000 kronor.

Arbetet med avtalsuppföljningen och inköpsbokslutet har fått stort genomslag, och har också gjort av avdelningen fått mandat att växa från två till sex anställda.

– Vi har länge haft bristande kapacitet och varit en flaskhals för organisationen. Nu har vi äntligen lite muskelstyrka.

Att göra inköpsbokslutet är viktigt, men det är också ett levande dokument som används under kommande år.

– Det är ett bra verktyg för återkoppling till ledningsgruppen, chefer och ansvariga i organisationen. Vi kan luta oss mot det i olika dialoger och det skapar högre förståelse för vad vi ska arbeta med för att driva utveckling och effektivisering.

Tack vare bokslutet har nyttjandegraden av direktupphandling ökat från 26 till 75 procent sedan 2017.

– Jag skulle säga att bokslutet har fått enorm effekt, det ger en röd tråd i hela inköpsprocessen. Vi arbetar extremt transparent vilket ökar samsynen och vidareutvecklar organisationen eftersom det även är kopplat till verksamhetsplanen, säger Nathalie Rapp och tillägger:

– Att vi nått en så hög effekt beror på ett förtroendegivande samarbete inom bolaget där alla bidrar till vår analys. Detta är en gemensam insats där jag vill ge en stor eloge till kollegorna. Det är vi tillsammans som uppnått effekten!

Arbetet med inköpsbokslutet för 2021 pågår för fullt.

Sedan i höstas gör Halmstads Energi och Miljö också en riktad insats för se hur väl de avtalade leverantörerna lever upp till avtalsvillkoren.

– Responsen från leverantörerna har varit övervägande positiv. Man vill helt enkelt göra rätt, säger Nathalie Rapp.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Minskade felen med 82 procent"

  1. Robert Andersson skriver:
    2022-03-04 kl. 09:51

    Inspirerande! Bra jobbat!

    Svara
  2. Helena Lavott skriver:
    2022-03-04 kl. 11:46

    Fantastiskt bra jobbat! Det inspirerar verkligen!

    Svara
  3. Katarina skriver:
    2022-03-05 kl. 00:20

    Hatten av – vilket grymt resultat!

    Svara
  4. Ellen skriver:
    2022-03-07 kl. 13:17

    Vilken inspirationskälla!

    Svara
  5. Fredrik skriver:
    2022-03-10 kl. 08:26

    Men hur mycket minskade kostnaden för verksamheten. Vad var värdet?

    Svara
  6. Peter skriver:
    2022-03-10 kl. 15:51

    Är också slutanvändarna lika nöjda?

    Svara

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt