Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Miljökrav i upphandling, men sen då?

Expertkommentar"Bör beaktas” byts ut till ”ska beaktas” när det gäller hänsyn till klimat och miljö. Det är några förändringar som föreslås i LOU. Jag gillar idén och kan säga att så gör vi redan i Helsingborg, skriver Inköpsrådets expert Camilla Alfredsson.

| 2022-03-17
Camilla Alfredsson är en av Inköpsrådets experter.

För några månader sen lämnade jag blod och fick som tack välja på en mugg, ryggsäck eller t-shirt. Jag brukar inte ta något, om det inte är en mössa (jag är en mössoman), men texten på t-shirten var oemotståndlig: Always give 100 %, unless you are donating blood. På t-shirten är förstås trycket av första delen av meningen inklusive siffrorna stort, och övrig text liten. Mycket fyndigt.

På gymmet blir den ett mentalt stöd och på jobbet har jag haft den under en tröja, dold för alla andra, men en påminnelse till mig själv. Ge alltid 100 procent.

Just nu föreslås en del förändringar i LOU, bland annat att bör beaktas byts ut mot ska beaktas när det gäller hänsyn till klimat och miljö. Jag gillar idén, och kan med skrytvarning och sträckt rygg säga att så gör vi redan i Helsingborg.

Vi går igenom alla kommande upphandlingar med klimat- och miljöglasögonen på och beslutar vilka upphandlingar som det ska ställas miljökrav i. Och vilka upphandlingar som det inte ska vara med i.

Att prioritera bort är det absolut svåraste. Som miljöstrateg ser jag miljöpåverkan i allt. 100 procent av vad människan än hittar på påverkar miljön. Men på inköps- och upphandlingsenheter har vi den tid och de pengar vi har. Resurserna för att ställa miljökrav ska också räcka till att följa upp att leverantörerna faktisk lever upp till de krav vi har ställt.

Det här har jag skrivit om i tidigare krönikor, till exempel i Prioritera, prioritera, prioritera. I den krönikan finns vår arbetsmetod beskriven. Vad jag inte har skrivit om är vad som händer när avtalet väl är på plats.

Vi, och då menar jag mig själv och du som läser, har så mycket fokus på själva upphandlingen. Vi vänder och vrider på texter, krav på kvalitet, miljö, social hänsyn, storlekar, leveranstider och så vidare. En ibland jobbig process där många starka viljor och åsikter bryts mot varandra.

Och mitt i alltihop en upphandlare som ska sy ihop allting. Ut på annons, anbud in, utvärdering och beslut, avtalstecknande. Och där satt den.

Men det är ju då jobbet egentligen börjar. Att få verksamheterna att köpa produkter och tjänster från avtalen och att kolla att leverantörerna lever upp till kraven.

Eftersom jag skröt tidigare kan jag dela med mig av ett lite mindre misslyckande. Vi hade världens bästa avtal på kemikaliesmarta leksaker. Miljöbra leksaker utan farliga ämnen för barnen. Men ingen handlade. Var verksamheterna inte intresserade eller kände de inte till det eller var det för dyrt? Eller? Troligen en mix. Vi beaktade klimat och miljö, men nyttan för miljön blev noll.

Vi borde jobbat mer med avtalet när det väl var på plats. Det är inte det enda avtalet som vi borde knåda mer under avtalstiden, både med dialog med beställarna och med leverantören.

För att lyckas hela vägen med ska beakta klimat och miljö behöver resurserna räcka till att ställa miljökrav, följa upp leverantören, utbilda beställare och följa upp oss själva internt. Då först tror jag vi kommer maximera våra resurser till att nå maximal miljönytta.

Always give 100 %, unless you are writing miljökrav in a upphandling.

Camilla Alfredsson
Inköpschef, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Camilla Alfredsson

Camilla Alfredsson har arbetat inom offentlig sektor i 25 år med miljö, hållbar utveckling och ledarskap. De senaste fem åren har fokus varit på inköp och upphandling. Camilla är inköpschef i Helsingborgs stad.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?