Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Miljökrav i upphandling, men sen då?

Expertkommentar"Bör beaktas” byts ut till ”ska beaktas” när det gäller hänsyn till klimat och miljö. Det är några förändringar som föreslås i LOU. Jag gillar idén och kan säga att så gör vi redan i Helsingborg, skriver Inköpsrådets expert Camilla Alfredsson.

| 2022-03-17
Camilla Alfredsson är en av Inköpsrådets experter.

För några månader sen lämnade jag blod och fick som tack välja på en mugg, ryggsäck eller t-shirt. Jag brukar inte ta något, om det inte är en mössa (jag är en mössoman), men texten på t-shirten var oemotståndlig: Always give 100 %, unless you are donating blood. På t-shirten är förstås trycket av första delen av meningen inklusive siffrorna stort, och övrig text liten. Mycket fyndigt.

På gymmet blir den ett mentalt stöd och på jobbet har jag haft den under en tröja, dold för alla andra, men en påminnelse till mig själv. Ge alltid 100 procent.

Just nu föreslås en del förändringar i LOU, bland annat att bör beaktas byts ut mot ska beaktas när det gäller hänsyn till klimat och miljö. Jag gillar idén, och kan med skrytvarning och sträckt rygg säga att så gör vi redan i Helsingborg.

Vi går igenom alla kommande upphandlingar med klimat- och miljöglasögonen på och beslutar vilka upphandlingar som det ska ställas miljökrav i. Och vilka upphandlingar som det inte ska vara med i.

Att prioritera bort är det absolut svåraste. Som miljöstrateg ser jag miljöpåverkan i allt. 100 procent av vad människan än hittar på påverkar miljön. Men på inköps- och upphandlingsenheter har vi den tid och de pengar vi har. Resurserna för att ställa miljökrav ska också räcka till att följa upp att leverantörerna faktisk lever upp till de krav vi har ställt.

Det här har jag skrivit om i tidigare krönikor, till exempel i Prioritera, prioritera, prioritera. I den krönikan finns vår arbetsmetod beskriven. Vad jag inte har skrivit om är vad som händer när avtalet väl är på plats.

Vi, och då menar jag mig själv och du som läser, har så mycket fokus på själva upphandlingen. Vi vänder och vrider på texter, krav på kvalitet, miljö, social hänsyn, storlekar, leveranstider och så vidare. En ibland jobbig process där många starka viljor och åsikter bryts mot varandra.

Och mitt i alltihop en upphandlare som ska sy ihop allting. Ut på annons, anbud in, utvärdering och beslut, avtalstecknande. Och där satt den.

Men det är ju då jobbet egentligen börjar. Att få verksamheterna att köpa produkter och tjänster från avtalen och att kolla att leverantörerna lever upp till kraven.

Eftersom jag skröt tidigare kan jag dela med mig av ett lite mindre misslyckande. Vi hade världens bästa avtal på kemikaliesmarta leksaker. Miljöbra leksaker utan farliga ämnen för barnen. Men ingen handlade. Var verksamheterna inte intresserade eller kände de inte till det eller var det för dyrt? Eller? Troligen en mix. Vi beaktade klimat och miljö, men nyttan för miljön blev noll.

Vi borde jobbat mer med avtalet när det väl var på plats. Det är inte det enda avtalet som vi borde knåda mer under avtalstiden, både med dialog med beställarna och med leverantören.

För att lyckas hela vägen med ska beakta klimat och miljö behöver resurserna räcka till att ställa miljökrav, följa upp leverantören, utbilda beställare och följa upp oss själva internt. Då först tror jag vi kommer maximera våra resurser till att nå maximal miljönytta.

Always give 100 %, unless you are writing miljökrav in a upphandling.

Camilla Alfredsson
Inköpschef, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Camilla Alfredsson

Camilla Alfredsson har arbetat inom offentlig sektor i 25 år med miljö, hållbar utveckling och ledarskap. De senaste fem åren har fokus varit på inköp och upphandling. Camilla är inköpschef i Helsingborgs stad.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott