Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mer restriktiv bedömning av avvikelser?

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall meddelade i början av maj en dom som gäller frågan om avvikelse från obligatoriska krav kan accepteras, samt om påstådd brist i firmateckning kunde medföra att även övriga anbud skulle förkastas. Advokaterna Magnus Myrbäck Ivarsson och Michelle Green, Advokatfirman Lindahl, kommenterar domen.

| 2025-06-17
Magnus Myrbäck Ivarsson och Michelle Green, Advokatfirman Lindahl, kommenterar ett nytt rättsfall gällande en avvikelse från ett obligatoriskt krav, i det här fallet en mängdförteckning i en VA-upphandling.

SAMMANFATTNING:

Det är fortfarande inte helt klart var gränsen går beträffande vilken typ av avvikelser från obligatoriska krav som kan accepteras. Aktuellt fall skulle kunna tolkas som en återgång till en mer restriktiv bedömning. Fallet skulle också kunna tolkas som en nyansering på det sättet att en avgörande faktor är om avvikelserna har betydelse för utvärderingen av upphandlingen.

BAKGRUND:

WessmanBarken Vatten & Återvinning AB, WBAB, genomförde en upphandling avseende VA enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Skanska Sverige AB tilldelades kontraktet. WBAB förkastade anbudet från FRS Sverige AB med hänvisning till att FRS till sitt anbud hade bifogat en felaktig, tidigare, version av en handling benämnd ”10.1 Mängdförteckning”.

FRS ansökte om överprövning och menade att upphandlingen skulle göras om, varvid FRS:s anbud skulle beaktas. FRS menade att deras felaktiga mängdförteckning inte påverkade anbudets beräkning eller korrekthet och att det var oproportionerligt att förkasta anbudet för en mindre brist. Samtidigt ansåg FRS att WBAB:s handläggning varit bristfällig, eftersom flera versioner av handlingen låg upplagda vid sista anbudsdagen. FRS anmärkte också på att det saknades en beskrivning av vilket förfarande som skulle tillämpas. Avslutningsvis menade även FRS att övriga anbud hade brustit avseende krav om behörig firmatecknares underskrift.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten:

Förvaltningsrätten bedömde att det saknades anledning att ingripa med hänvisning till att det saknades beskrivning av hur förfarandet skulle gå till. FRS hade inte visat hur den påstådda bristen skulle innebära skada och inte heller påtalat bristen.

Förvaltningsrätten höll med om att upphandlingsdokumenten varit ostrukturerade och att vissa inaktuella handlingar förekommit, men konstaterade att det ligger ett stort ansvar på den enskilde anbudsgivaren att noggrant ta del av samtliga upphandlingsunderlag, inklusive kompletteringar samt att det vid tveksamheter åligger den enskilde anbudsgivaren att efterfråga ytterligare information. Förvaltnings­rätten konstaterade dock att mängdförteckningen var ett obligatoriskt krav och att FRS inte hade gett in den handling som efterfrågats. Omständigheten att det endast förekommit små materiella skillnader medförde enligt förvaltningsrätten ingen annan bedömning.

Beträffande omständigheten att övriga anbud saknade underskrift av registrerade firmatecknare konstaterade FRS att andra än registrerade firmatecknare kan vara behöriga och att FRS inte visat att samtliga övriga anbud varit behäftade med brister.

Förvaltningsrätten avslog därför FRS ansökan om överprövning. FRS överklagade i sin tur förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrätten:

Kammarrätten instämde inledningsvis i förvaltningsrättens bedömning avseende FRS:s påståenden om att upphandlingsunderlaget saknade beskrivning om förfarande samt att upphandlingsunderlaget inte skulle ha varit transparent avseende vilken mängdförteckning som skulle ges in med anbudet.

Kammarrätten konstaterade kortfattat att det inte varit i strid med proportionalitetsprincipen att förkasta FRS:s anbud, eftersom man inte hade uppfyllt detta krav.

Kammarrätten uppehöll sig något längre kring FRS invändning avseende att övriga anbud inte heller skulle ha uppfyllt samtliga obligatoriska krav och då särskilt eftersom tre av de övriga anbudsgivarna hade låtit respektive vd signera anbuden. FRS:s invändning var kopplad till att anbuden inte varit undertecknade av behörig firmatecknare. Kammarrätten föll i sin bedömning tillbaka på ABL och konstaterade att ett bolags VD har behörighet att teckna firma avseende löpande förvaltningsåtgärder (8 kap. 36 § ABL), men konstaterade att det är upp till respektive bolag att bedöma vad som ryms inom den löpande förvaltningen. Kammarrätten bedömde att FRS inte fört fram tillräckligt stöd att övriga anbud inte uppfyllt kravet på att anbuden skulle signeras av behörig firmatecknare.

Kammarrätten avslog överklagandet.

ANALYS:

Huvudregeln är att obligatoriska krav ska upprätthållas under hela upphandlingsprocessen (jfr HFD 2016 ref. 37 II).

I detta mål bedömde kammarrätten att det var korrekt att förkasta FRS:s anbud, eftersom inte den korrekta, senaste, versionen av mängdförteckningen bifogats anbudet. Bedömningen kan framstå som sträng med hänsyn till att FRS hade bifogat en tidigare version av mängdförteckningen som uppvisade relativt små skillnader mot den slutliga.

En jämförelse kan göras med kammarrätten i Stockholms prövning gällande om polismyndigheten brutit mot likabehandlingsprincipen genom att inte förkasta ett anbud som brutit mot ett obligatoriskt språkkrav (mål nr 5890-24). I det fallet bedömde kammarrätten att det skulle vara oproportionerligt att förkasta anbudet med hänvisning till att uppgifterna framstått som oväsentliga vid utvärderingen av anbudet.

Det nu aktuella fallet skulle kunna tolkas som en återgång till en mer restriktiv bedömning av avvikelser från obligatoriska krav, men avgörandet skulle också kunna tolkas som en nyansering på det sättet att en materiell bedömning ska göras av avvikelsens betydelse för upphandlingen. I aktuellt fall var det av betydelse för utvärderingen att rätt version av mängdförteckningen bifogades, vilket innebär en skillnad mot avgörandet i mål nr 5890-24.

MÅL:

Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 2985-24

TEXT: Magnus Myrbäck Ivarsson, Michelle Green, Advokatfirman Lindahl

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: FörfrågningsunderlagUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud