Tjänstemännen i Varbergs kommun ville göra det enkelt för sig vid upphandlingen av markentreprenader, entreprenadmaskiner, lastbilstransporter, grus och sand. För att effektivt kunna beställa ställdes krav, på bland annat bredd i maskinnehavet, som diskvalificerade små företag.
Förklaringen till upplägget är att kommunens förvaltningar och bolag inte anser sig ha en beställarorganisation som kan hantera alltför många leverantörer. I ett Varberg som växer beskrivs tidsfaktorn och takten på olika utbyggnadsprojekt avgörande för att stadsutvecklingen i sin helhet ska fungera och hålla tidplan.
I fråga-svar-fasen bekräftas att man är väl medveten om att antalet anbudsgivare kommer att bli färre än vid tidigare upplägg med flera olika avtalsgrupper. Små företag hänvisas till att bli underentreprenörer.
Fast småföretagarprotesterna har fått kommunstyrelsens arbetsutskott att agera. Efter att på nytt ha gått igenom underlaget tillsammans med kommunens upphandlingsenhet och representanter från beställare inom verksamheten gås kritikerna till mötes genom betydande förändringar.
Lösningen är att bryta ut delar av upphandlingen. Nuvarande avtal för lastbilstransporter och entreprenadmaskiner inklusive förare förlängs. Upphandling av grus sker genom ett tillfälligt avtal. För de kvarstående delarna utökas anbudstiden.
Att helt avbryta den pågående upphandlingen bedömdes som ett sämre alternativ. Detta skulle, med höjd tagen för eventuella överprövningar, kunna leda till att det nya avtalet försenas med stora konsekvenser för pågående och planerade markarbeten.
Kommunen gör nu också det som borde ha gjorts tidigare: bjuder in marknadens aktörer till dialogmöten. Målsättningen är att hitta ett arbetssätt som både kan möta samtliga intressenters synpunkter och tillgodose behoven hos kommunens beställande förvaltningar och bolag.
Sista anbudsdag flyttas fram från den 9 april till den 23 april.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer