Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Lurat skjortan av tjänstemännen”

Gotlandsbolaget har spelat sina kort väl i Stockholms ”stökiga” skärgårdstrafik. Via en likvidation frigjorde man sig från minoritetsägarna och fick dessutom mer betalt för den upphandlade trafiken.

| 2017-06-09

Utan dokumenterad erfarenhet av sjötrafik vann TRSM Group 1 två trafikområden vid Stockholms läns landstings upphandling av skärgårdstrafik år 2015. Strax innan trafikstart i fjol våras gick Gotlandsbolaget in som majoritetsägare i det företag som numera heter Skärgårdsbolaget genom att köpa ut riskkapitalisten Mikael Fahlander.

Fast sämjan mellan majoritets- och minoritetsägare visade sig dålig. Särskilt som verksamheten har varit förlustbringande. När Skärgårdsbolaget likvideras av Gotlandsbolaget direkttilldelar Stockholms läns landsting trafiken till rederiet Faludden – som ägs av Gotlandsbolaget.

Detta korta avtal blir såklart dyrare, merkostnaden för skattekollektivet beräknas till cirka 23 miljoner kronor fram till ordinarie upphandling i slutet på 2018.

Hur var det då med den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävt i händelse av att Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja sitt uppdrag? Den väljer Stockholms läns landsting att inte lösa ut.

Till Sekotidningen säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk:

– Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltningen. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen.

– Det är bara att gratulera.

Stockholms läns landstings trafiknämnd passar i sammanhanget också på att döma ut sin egen upphandling. I beslutsunderlaget till det interimistiska uppdragsavtalet slås fast att att ”de tidigare uppdragsavtalen inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga för verksamheten”, något som andra rederier redan påpekat.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet anser att problemen i trafiken i mellanskärgården pågått så länge att det nu behövs stabilitet för såväl personal som resenärer. Förslaget var att köra trafiken i Skärgårdsbolagets båda områden i egen regi.

Eftersom en stor del av tonnaget är landstingsägt ansågs denna förändring vara görbar på kort varsel. Partierna fick dock inget gehör för denna idé. Även Miljöpartiet anslöt sig, på plats, till Socialdemokraternas förslag om tilläggsbeslut med syfte att ta tillbaka landstingets tonnage i egen regi.

Miljöpartiet accepterar dock, med tvekan, det dyrare avtalet – för trafikanternas skull. I ett särskilt utlåtande skriver man att upphandlingen varit under all kritik och att ansvaret ligger hos allianspartierna.

Läs mer: AnbudKonkurrensPolitikTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas