Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Lurat skjortan av tjänstemännen”

Gotlandsbolaget har spelat sina kort väl i Stockholms ”stökiga” skärgårdstrafik. Via en likvidation frigjorde man sig från minoritetsägarna och fick dessutom mer betalt för den upphandlade trafiken.

| 2017-06-09

Utan dokumenterad erfarenhet av sjötrafik vann TRSM Group 1 två trafikområden vid Stockholms läns landstings upphandling av skärgårdstrafik år 2015. Strax innan trafikstart i fjol våras gick Gotlandsbolaget in som majoritetsägare i det företag som numera heter Skärgårdsbolaget genom att köpa ut riskkapitalisten Mikael Fahlander.

Fast sämjan mellan majoritets- och minoritetsägare visade sig dålig. Särskilt som verksamheten har varit förlustbringande. När Skärgårdsbolaget likvideras av Gotlandsbolaget direkttilldelar Stockholms läns landsting trafiken till rederiet Faludden – som ägs av Gotlandsbolaget.

Detta korta avtal blir såklart dyrare, merkostnaden för skattekollektivet beräknas till cirka 23 miljoner kronor fram till ordinarie upphandling i slutet på 2018.

Hur var det då med den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävt i händelse av att Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja sitt uppdrag? Den väljer Stockholms läns landsting att inte lösa ut.

Till Sekotidningen säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk:

– Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltningen. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen.

– Det är bara att gratulera.

Stockholms läns landstings trafiknämnd passar i sammanhanget också på att döma ut sin egen upphandling. I beslutsunderlaget till det interimistiska uppdragsavtalet slås fast att att ”de tidigare uppdragsavtalen inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga för verksamheten”, något som andra rederier redan påpekat.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet anser att problemen i trafiken i mellanskärgården pågått så länge att det nu behövs stabilitet för såväl personal som resenärer. Förslaget var att köra trafiken i Skärgårdsbolagets båda områden i egen regi.

Eftersom en stor del av tonnaget är landstingsägt ansågs denna förändring vara görbar på kort varsel. Partierna fick dock inget gehör för denna idé. Även Miljöpartiet anslöt sig, på plats, till Socialdemokraternas förslag om tilläggsbeslut med syfte att ta tillbaka landstingets tonnage i egen regi.

Miljöpartiet accepterar dock, med tvekan, det dyrare avtalet – för trafikanternas skull. I ett särskilt utlåtande skriver man att upphandlingen varit under all kritik och att ansvaret ligger hos allianspartierna.

Läs mer: AnbudKonkurrensPolitikTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist