Utan dokumenterad erfarenhet av sjötrafik vann TRSM Group 1 två trafikområden vid Stockholms läns landstings upphandling av skärgårdstrafik år 2015. Strax innan trafikstart i fjol våras gick Gotlandsbolaget in som majoritetsägare i det företag som numera heter Skärgårdsbolaget genom att köpa ut riskkapitalisten Mikael Fahlander.
Fast sämjan mellan majoritets- och minoritetsägare visade sig dålig. Särskilt som verksamheten har varit förlustbringande. När Skärgårdsbolaget likvideras av Gotlandsbolaget direkttilldelar Stockholms läns landsting trafiken till rederiet Faludden – som ägs av Gotlandsbolaget.
Detta korta avtal blir såklart dyrare, merkostnaden för skattekollektivet beräknas till cirka 23 miljoner kronor fram till ordinarie upphandling i slutet på 2018.
Hur var det då med den bankgaranti på 40 miljoner kronor som landstinget krävt i händelse av att Skärgårdsbolaget inte kunde fullfölja sitt uppdrag? Den väljer Stockholms läns landsting att inte lösa ut.
Till Sekotidningen säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk:
– Som jag ser det har Gotlandsbolaget lurat skjortan av tjänstemännen på trafikförvaltningen. Dessutom blev de av med minoritetsägarna genom likvidationen.
– Det är bara att gratulera.
Stockholms läns landstings trafiknämnd passar i sammanhanget också på att döma ut sin egen upphandling. I beslutsunderlaget till det interimistiska uppdragsavtalet slås fast att att ”de tidigare uppdragsavtalen inte visat sig vara ekonomiskt bärkraftiga för verksamheten”, något som andra rederier redan påpekat.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet anser att problemen i trafiken i mellanskärgården pågått så länge att det nu behövs stabilitet för såväl personal som resenärer. Förslaget var att köra trafiken i Skärgårdsbolagets båda områden i egen regi.
Eftersom en stor del av tonnaget är landstingsägt ansågs denna förändring vara görbar på kort varsel. Partierna fick dock inget gehör för denna idé. Även Miljöpartiet anslöt sig, på plats, till Socialdemokraternas förslag om tilläggsbeslut med syfte att ta tillbaka landstingets tonnage i egen regi.
Miljöpartiet accepterar dock, med tvekan, det dyrare avtalet – för trafikanternas skull. I ett särskilt utlåtande skriver man att upphandlingen varit under all kritik och att ansvaret ligger hos allianspartierna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer