Waxholmsbolaget
Waxholmsbåtar i skärgården. Foto: Kenneth Hellman.

Rockad till sjöss drabbar skattebetalare

Delar av Stockholms upphandlade skärgårdstrafik flyttas mellan två företag inom Gotlandsbolagets sfär. Med en fördyring för skattebetalarna som resultat.

Stockholms läns landstings upphandling av skärgårdstrafiken för Waxholmsbolaget har kantats av blindskär och överprövningar. Utan dokumenterad erfarenhet av sjötrafik budade bussbolaget TRSM Group 1 hem trafiken i norra och södra mellanskärgården.

För att ge verksamheten stabilitet gick Gotlandsbolaget i fjol in som majoritetsägare i TRSM Group 1 (numera Skärgårdsbolaget). Med landets äldsta passagerarrederi i ryggen trodde nog alla att problemen var lösta. Men inte.

Skärgårdsbolaget begärs nu i likvidation på grund av betydande ekonomiska underskott. Av den anledningen avser trafikförvaltningen säga upp rådande uppdragsavtal och direkttilldela Rederi Faludden ett tidsbegränsat kontrakt.

Om trafiknämnden ger klartecken kommer det nya kontraktet att gälla från imorgon, den 20 april, och fram till den 15 oktober. Efter detta datum kan uppdraget förlängas till december 2018 alternativt att konkurrensutsättning sker och avtal tecknas med annan leverantör.

I Waxholmsbolagets information förtigs kopplingen mellan de båda entreprenörerna. Att Gotlandsbolaget kontrollerar såväl Skärgårdsbolaget som Rederi Faludden framgår inte.

Till tidningen Skärgården säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid trafikförvaltningen:

– Det som sker är att verksamheten går över till det nya bolaget och det inkluderar att bolaget tar över personal och underleverantörer och det är för att säkra trafiken.

Mikael Lindström, socialdemokratiskt oppositionsråd i skärgådskommunen Värmdö, skräder inte orden kring det moderatstyrda landstingets upphandling av skärgårdstrafik som beskrivs som ett fiasko.

– Privatiseringar och lågprisupphandlingar gynnar inte Värmdös medborgare som lever och verkar i skärgården.

De fackliga ombuden på Kenneth Österlund från Seko och Daniel Almgren (SBF) ser däremot positivt på förändringen:

– Gotlandsbolaget har bidragit starkt till sjöfartskunnandet i trafiken och klarat ut förtroendekrisen för den tidigare bolagsledningen på ett bra sätt.

För länets skattebetalare innebär ”entreprenörsbytet” en ökad kostnad på runt 13 procent. Ordinarie upphandling av skärgårdstrafik i berörda områden pågår som bäst.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *