Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”LOU:s tilltro till löften vållar problem”

Lägsta pris-modeller brukar snabbt utmålas som syndabock vid misslyckade offentliga inköp. Den som söker förklaringar bör titta på reglerna som i praktiken tvingar upphandlare att acceptera anbud som ser för bra ut för att vara sanna, skriver Johan Lidén, advokat.

| 2019-11-21

Om du ska köpa en ny tv och vet exakt vilken storlek du vill ha och vilka funktioner som önskas, finns det sällan skäl att välja någon annan än den billigaste tv:n bland de som uppfyller din kravspecifikation.

Om du däremot, all annan specifikation lika, vill ha den mest prisvärda tv:n mellan 50 och 70 tum – ja, då kan det finnas skäl att välja den tv som ger mest bildyta för pengarna (lägst pris per tum). Det kan sägas innebära en utvärdering av kombinationen pris och kvalitet (bildyta).

Om du först efteråt kommer på att du ville ha funktioner som HDR, OLED och låg input lag – ja, då är båda inköpen lika dåliga.

En påtaglig skillnad mellan offentlig upphandling och privata inköp är den mycket långtgående skyldigheten för den offentliga inköparen att lita på leverantörens löften om framtiden.

Anbudsgivning i offentlig upphandling är i grund och botten löften om framtiden (särskilt när det gäller köp av tjänster). Leverantörer har, inom offentlig upphandling, något förenklat alltid rätten att få chansen att uppfylla sina löften.

Här råder en mycket tydlig hellre fria än fälla-ordning – endast om löftena uppenbart är helt uppåt väggarna kan ett anbud läggas åt sidan. Juridiska förutsättningar för att nå den bedömningen finns, enligt min erfarenhet, väldigt sällan.

En privat beställare kan resonera enligt följande:

  • OK, priset för denna kravspecifikation framstår som oroväckande lågt. Leverantören har visserligen lämnat en trovärdig affärsmässig förklaringsmodell, men riskerna med att ingå kontrakt till detta pris framstår likväl som för höga.
  • Varje detalj i avtalsförhållandet kommer att vålla konflikt, eftersom prisbilden är pressad till bristningsgränsen. Om det går åt skogen, kan kontraktet visserligen hävas, och full ekonomisk kompensation krävas.
  • Att ha rätt och att få rätt juridiskt är dock olika saker – och att slita en tvist i domstol drar alltid kostnader som inte fullt ut kan mätas och hämtas tillbaka, även vid full framgång.
  • Därtill: hur påverkas verksamheten i övrigt? Vilka övriga kostnader kan uppstå, som svårligen fullt ut kan kompenseras? Det ”positiva kontraktsintresset” låter bra – men försätts vi verkligen i exakt samma situation som om kontraktet hade fullgjorts korrekt från början? Vad händer med kraven vid en konkurs?
  • Nej, riskerna och insatserna är för stora – vi tar hellre ett något dyrare alternativ för att reducera riskerna för ett totalhaveri.

En offentlig beställare kan i princip inte förvägra en leverantör en ärlig chans att få uppfylla sina löften. För att vinna upphandlingar krävs därmed att väldigt prispressade löften lämnas.

Beställarens vapen är kontraktsvillkoren, principen att avtal ska hållas och vetskapen att viten och ersättningskrav kommer att kunna hämtas hem. En mer allmän riskobenägen känsla om att den där tv:n eller hantverkaren verkar för billig för att vara sann räcker inte långt. Syftet är förstås gott – ingen vill se godtycke avgöra vem som får offentliga kontrakt.

Men nästa gång medierna skriver om att en upphandling av ett komplext projekt verkar misslyckad, tänk på att problemet – lika gärna som att ”lägsta pris” har använts – kan vara att beställaren inte hade något annat alternativ än att ge leverantören chansen att uppfylla sina löften.

Det gick i så fall inte att på förhand, med tillräcklig säkerhet, slå fast att löftena var helt uppåt väggarna.

Johan Lidén
Advokat, Front Advokater

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "”LOU:s tilltro till löften vållar problem”"

  1. Monika skriver:
    2019-11-21 kl. 12:43

    Klokt skrivet!

    Svara
  2. Therese skriver:
    2019-11-21 kl. 15:30

    Mycket bra!

    Svara
  3. Magnus Josephson skriver:
    2019-11-21 kl. 17:13

    Bra att du tar upp denna fråga. Jag skulle nog säga att beställarens främsta vapen är djup kunskap om vad som köps och därmed förmåga att punktera påståenden och löften som inte är trovärdiga i kombination med en trovärdig process för uppföljning – som granskas i utvärderingen. Då kan man slippa falla för fagra löften.

    Svara
  4. Viktor skriver:
    2019-11-21 kl. 19:42

    Det är ju ett dilemma: Offentlig upphandling förutsätter ofta att beställaren har samma kunskap som leverantören. Men anledningen till att man vänder sig till en leverantör, är ofta att man själv saknar viss kunskap. Många UM har inte kompetensen att beskriva upphandlingsföremålet. Jag skulle aldrig kunna beskriva en modern bil, med alla dess funktioner. När jag som privatperson ska köpa något, så litar jag istället på leverantören. Jag tänker att den inte vill solka ner sitt varumärke. Jag googlar på leverantören etc.

    Svara
  5. Gerard Muller skriver:
    2019-11-22 kl. 08:34

    Det ligger en hel del i det som du framhåller. Måhända finns förklaring också i transaktionens karaktär och omfattning som zug um zug (kortfristighet) i förhållande till långfristiga och mer komplexa ”joint ventures”. Klassisk frågeställning om huruvida det enskilda fallet in extenso faller inom lagregelns tolkning- och tillämpningsområde…

    Svara
  6. Anna skriver:
    2019-11-22 kl. 15:40

    Väldigt bra skrivet! Trevligt med en advokat som har så pass stor insikt i verkligheten och inser att lösningen inte går att hitta bland lagparagraferna eller i ett aldrig så väl utformat avtal.

    Svara

Lämna ett svar till Magnus Josephson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna