Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”LOU förhindrar bästa produktvalet”

Lagen om offentlig upphandling bidrar till att nya smarta produkter har svårt att ta sig in på marknaden. Det anser ett företag som erbjuder dubbelt så dyra glasrutor, men som i gengäld är okrossbara.

| 2017-05-11

Busskurar med krossade glasrutor är tyvärr ingen ovanlighet. Ändå har Hammerglass, som utvecklat en specialbelagd polykarbonat som är 300 gånger starkare än glas, haft svårt att ta sig in på marknaden. Specialinfästningar för busskursglas till trots.

Ulf Bergström, ansvarig för affärsområdet Infrastruktur vid Hammerglass, pekar ut LOU som problemet:

– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget.

Att rutorna sedan slås sönder och måste bytas går på driftsbudgeten:

– Och det är ju en helt annan avdelning…

Rutorna från Hammerglass är nästan dubbelt så dyra som vanligt härdat glas.

– Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll, säger Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.

Nu ser det i alla fall ut som genombrottet är på väg. Som hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm ansvarar Andreas Mehlquist för över 4 000 hållplatser. Han har bytt till okrossbart glass i ett tjugotal av de mest utsatta busskurer på Södertörn – som man bytte glas i var och varannan vecka.

– Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas, säger han och beräknar besparingen till över 100 000 kronor i månaden enbart på dessa kurer.

Läs mer: AnbudSamhälleSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”LOU förhindrar bästa produktvalet”"

  1. Anonym skriver:
    2017-05-11 kl. 15:26

    Blev lite förvirrad när jag läste artikeln eftersom rubriken inte riktigt verkar stämma överens med innehållet. Leverantörens uppfattning att:

    ”Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.”

    Saknar en anknytning till LOU utan det rör väl mer en organisatorisk fråga hos upphandlande myndigheter? Tänker att jag kanske missat någonting i innehållet.

    Svara
  2. Tommy Holmberg skriver:
    2017-05-17 kl. 15:07

    Det har funnits ett antal inlägg och kommentarer på Linkedin angående upphandling och upphandlare. I många fall har bristande kunskap om vad som ska upphandlas och hur det ska upphandlas ställt till det. Beställaren har bristande kunskap och upphandlaren kan ännu mindre vanligtvis. Det ställer till det för leverantören för han vet inte vad han ska leverera eller så vet han precis hur han ska skriva för att ta sig igenom och få avtalet. Bra exempel är Onemed upphandlingen i Stockholms landsting. Upphandlingen består av 15 sidor uppförandekoder, hur avrop ska ske mm, sedan 2 – 3 sidor om vad som ska upphandlas torftigt skrivet. Gör något åt det istället.

    Svara
  3. Ulla Hannegård skriver:
    2017-05-18 kl. 08:11

    Det här problemet har ingenting att göra med LOU som jag ser det. Det handlar snarare om brister i beställares och upphandlares kompetens OCH samarbetet dem emellan. Det finns säkert alla möjliga förklaringar till varför men en av de stora problemen i offentliga organisationer är att det är dålig styrning på inköp. Ledningarna ser inte det som strategiskt trots de stora inköpsvolymerna som ofta är en stor del av omsättningen. Det här gör att det blir problem då man inte ser till att styra på de mål organisationen har i stort. Man använder inköpsfunktionerna reaktivt och beställarsidan har inga incitament att se fördelen med samarbete tidigt i processerna för att nå optimala resultat. Där man lyckats med detta handlar det oftast om enskilda personer som orkar driva frågorna. Slutar någon av dem hamnar frågorna igen där de var tidigare. Någon långsiktig icke-personberoende plan verkar inte finnas.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026