Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”LOU förhindrar bästa produktvalet”

Lagen om offentlig upphandling bidrar till att nya smarta produkter har svårt att ta sig in på marknaden. Det anser ett företag som erbjuder dubbelt så dyra glasrutor, men som i gengäld är okrossbara.

| 2017-05-11

Busskurar med krossade glasrutor är tyvärr ingen ovanlighet. Ändå har Hammerglass, som utvecklat en specialbelagd polykarbonat som är 300 gånger starkare än glas, haft svårt att ta sig in på marknaden. Specialinfästningar för busskursglas till trots.

Ulf Bergström, ansvarig för affärsområdet Infrastruktur vid Hammerglass, pekar ut LOU som problemet:

– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget.

Att rutorna sedan slås sönder och måste bytas går på driftsbudgeten:

– Och det är ju en helt annan avdelning…

Rutorna från Hammerglass är nästan dubbelt så dyra som vanligt härdat glas.

– Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll, säger Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.

Nu ser det i alla fall ut som genombrottet är på väg. Som hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm ansvarar Andreas Mehlquist för över 4 000 hållplatser. Han har bytt till okrossbart glass i ett tjugotal av de mest utsatta busskurer på Södertörn – som man bytte glas i var och varannan vecka.

– Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas, säger han och beräknar besparingen till över 100 000 kronor i månaden enbart på dessa kurer.

Läs mer: AnbudSamhälleSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”LOU förhindrar bästa produktvalet”"

  1. Anonym skriver:
    2017-05-11 kl. 15:26

    Blev lite förvirrad när jag läste artikeln eftersom rubriken inte riktigt verkar stämma överens med innehållet. Leverantörens uppfattning att:

    ”Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.”

    Saknar en anknytning till LOU utan det rör väl mer en organisatorisk fråga hos upphandlande myndigheter? Tänker att jag kanske missat någonting i innehållet.

    Svara
  2. Tommy Holmberg skriver:
    2017-05-17 kl. 15:07

    Det har funnits ett antal inlägg och kommentarer på Linkedin angående upphandling och upphandlare. I många fall har bristande kunskap om vad som ska upphandlas och hur det ska upphandlas ställt till det. Beställaren har bristande kunskap och upphandlaren kan ännu mindre vanligtvis. Det ställer till det för leverantören för han vet inte vad han ska leverera eller så vet han precis hur han ska skriva för att ta sig igenom och få avtalet. Bra exempel är Onemed upphandlingen i Stockholms landsting. Upphandlingen består av 15 sidor uppförandekoder, hur avrop ska ske mm, sedan 2 – 3 sidor om vad som ska upphandlas torftigt skrivet. Gör något åt det istället.

    Svara
  3. Ulla Hannegård skriver:
    2017-05-18 kl. 08:11

    Det här problemet har ingenting att göra med LOU som jag ser det. Det handlar snarare om brister i beställares och upphandlares kompetens OCH samarbetet dem emellan. Det finns säkert alla möjliga förklaringar till varför men en av de stora problemen i offentliga organisationer är att det är dålig styrning på inköp. Ledningarna ser inte det som strategiskt trots de stora inköpsvolymerna som ofta är en stor del av omsättningen. Det här gör att det blir problem då man inte ser till att styra på de mål organisationen har i stort. Man använder inköpsfunktionerna reaktivt och beställarsidan har inga incitament att se fördelen med samarbete tidigt i processerna för att nå optimala resultat. Där man lyckats med detta handlar det oftast om enskilda personer som orkar driva frågorna. Slutar någon av dem hamnar frågorna igen där de var tidigare. Någon långsiktig icke-personberoende plan verkar inte finnas.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta