Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”LOU förhindrar bästa produktvalet”

Lagen om offentlig upphandling bidrar till att nya smarta produkter har svårt att ta sig in på marknaden. Det anser ett företag som erbjuder dubbelt så dyra glasrutor, men som i gengäld är okrossbara.

| 2017-05-11

Busskurar med krossade glasrutor är tyvärr ingen ovanlighet. Ändå har Hammerglass, som utvecklat en specialbelagd polykarbonat som är 300 gånger starkare än glas, haft svårt att ta sig in på marknaden. Specialinfästningar för busskursglas till trots.

Ulf Bergström, ansvarig för affärsområdet Infrastruktur vid Hammerglass, pekar ut LOU som problemet:

– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget.

Att rutorna sedan slås sönder och måste bytas går på driftsbudgeten:

– Och det är ju en helt annan avdelning…

Rutorna från Hammerglass är nästan dubbelt så dyra som vanligt härdat glas.

– Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll, säger Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.

Nu ser det i alla fall ut som genombrottet är på väg. Som hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm ansvarar Andreas Mehlquist för över 4 000 hållplatser. Han har bytt till okrossbart glass i ett tjugotal av de mest utsatta busskurer på Södertörn – som man bytte glas i var och varannan vecka.

– Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas, säger han och beräknar besparingen till över 100 000 kronor i månaden enbart på dessa kurer.

Läs mer: AnbudSamhälleSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”LOU förhindrar bästa produktvalet”"

  1. Anonym skriver:
    2017-05-11 kl. 15:26

    Blev lite förvirrad när jag läste artikeln eftersom rubriken inte riktigt verkar stämma överens med innehållet. Leverantörens uppfattning att:

    ”Ulf Bergström som tror att det hade suttit okrossbart glas i alla utsatta kurer om det funnits koordinering mellan inköp och drift.”

    Saknar en anknytning till LOU utan det rör väl mer en organisatorisk fråga hos upphandlande myndigheter? Tänker att jag kanske missat någonting i innehållet.

    Svara
  2. Tommy Holmberg skriver:
    2017-05-17 kl. 15:07

    Det har funnits ett antal inlägg och kommentarer på Linkedin angående upphandling och upphandlare. I många fall har bristande kunskap om vad som ska upphandlas och hur det ska upphandlas ställt till det. Beställaren har bristande kunskap och upphandlaren kan ännu mindre vanligtvis. Det ställer till det för leverantören för han vet inte vad han ska leverera eller så vet han precis hur han ska skriva för att ta sig igenom och få avtalet. Bra exempel är Onemed upphandlingen i Stockholms landsting. Upphandlingen består av 15 sidor uppförandekoder, hur avrop ska ske mm, sedan 2 – 3 sidor om vad som ska upphandlas torftigt skrivet. Gör något åt det istället.

    Svara
  3. Ulla Hannegård skriver:
    2017-05-18 kl. 08:11

    Det här problemet har ingenting att göra med LOU som jag ser det. Det handlar snarare om brister i beställares och upphandlares kompetens OCH samarbetet dem emellan. Det finns säkert alla möjliga förklaringar till varför men en av de stora problemen i offentliga organisationer är att det är dålig styrning på inköp. Ledningarna ser inte det som strategiskt trots de stora inköpsvolymerna som ofta är en stor del av omsättningen. Det här gör att det blir problem då man inte ser till att styra på de mål organisationen har i stort. Man använder inköpsfunktionerna reaktivt och beställarsidan har inga incitament att se fördelen med samarbete tidigt i processerna för att nå optimala resultat. Där man lyckats med detta handlar det oftast om enskilda personer som orkar driva frågorna. Slutar någon av dem hamnar frågorna igen där de var tidigare. Någon långsiktig icke-personberoende plan verkar inte finnas.

    Svara

Lämna ett svar till Ulla Hannegård Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist